/  / Daimler potwierdza. Fabryka w Polsce

Daimler potwierdza. Fabryka w Polsce

Od lewej: Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars oraz Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i wiceprezes Rady Ministrów.
© Daimler AG
Od lewej: Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars oraz Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i wiceprezes Rady Ministrów.

W Jaworze powstanie fabryka silników Mercedesa. W pierwszym etapie koncern planuje zainwestować 500 mln euro. Produkcja ma się rozpocząć w 2019 roku.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Pierwsza w Polsce fabryka Mercedes-Benz Cars ma być zlokalizowana w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą w niej wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce planowane jest na rok 2019. Zatrudnienie w nowym zakładzie u inwestora znajdzie kilkaset osób. Jak poinformował właściciel marki, koncern Daimler AG, decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych. Chodzi głównie o przyznanie pomocy przez państwo polskie.

Ciekawe, że w komunikatach Daimlera i Ministerstwa Rozwoju – odpowiedzialnego za prowadzenie negocjacji - poinformowano, że w pierwszym etapie koncern planuje zainwestować około 500 mln euro. To o 300 mln euro mniej niż podawały wcześniej media, powołując się na nieoficjalne jeszcze informacje. Czy to zatem przyrzeczona przez niemieckiego inwestora kwota na realizację drugiego etapu budowy fabryki? Tego nie wiadomo. Do chwili opublikowania tekstu, resort rozwoju nie zdążył odpowiedzieć na kilka naszych pytań w tej kwestii. A chcieliśmy się dowiedzieć, kiedy możliwa jest ewentualna kolejna faza inwestycji; czy polski rząd udzieli wsparcia Daimlerowi, a jeśli tak, to, w jakiej wielkości?

Fabryka w Jaworze będzie drugą fabryką silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. - Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe - wyjaśnił Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w fabryce w Untertürkheim, która odpowiada za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych koncernu. Z kolei Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju, podkreśla, że planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. -  Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna - twierdzi Mateusz Morawiecki.

Eksperci przekonują, że ogłoszone dziś oficjalnie przez koncern Daimler AG plany budowy fabryki silników do samochodów osobowych w Jaworze, to dobra informacja dla przemysłu samochodowego w naszym kraju. - Przede wszystkim to sygnał do potencjalnych inwestorów, że warto wybierać Polskę pod realizację projektów motoryzacyjnych. To także szansa na pojawienie się nowych dostawców, specjalizujących się w produkcji komponentów do silników. - podkreśla Rafał Orłowski, partner i główny analityk w firmie AutomotiveSuppliers.pl

To już kolejna fabryka silników w Polsce. Swoje zakłady mają tutaj: Toyota w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu, Volkswagen w Polkowicach oraz Fiat-Chrysler w Bielsku-Białej. Według danych AutomotiveSuppliers.pl, w 2015 roku w fabrykach tych wyprodukowano ponad 1,42 mln jednostek napędowych. Większość z nich przypadła na silniki wysokoprężne. A co zakładem General Motors w Tychach? Jak przyznaje Wojciech Osoś, rzecznik GM w Polsce, po zakończeniu wytwarzania dotychczasowej generacji silników, wstrzymano produkcję, bowiem zakład jest gruntownie przebudowywany. Z kolei według Rafała Orłowskiego, Amerykanie planują od 2018 roku produkować tu nową rodzinę silników. - W sumie dzięki tym dwóm inwestorom (Daimler i GM – przyp. red) liczba fabryk jednostek napędowych wzrośnie do sześciu a zdolności produkcyjne - o kilkaset tysięcy silników rocznie - dodaje ekspert z AutomotiveSuppliers.pl.

Produkcja silników stanowi ważny element eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski. W 2015 roku wywieziono z naszego kraju produkty motoryzacyjne o łącznej wartości blisko 20,5 mld euro, z których na silniki przypadło 13,5 proc. (2,4 mld euro). - Pod koniec tego dziesięciolecia udział silników w eksporcie branży może wzrosnąć do około 17-20 proc. - podkreśla Rafał Orłowski.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane