/  / Części dźwignią moto-branży

Części dźwignią moto-branży

null
null

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już około 14-15% ogółu wartości eksportu towarowego znad Wisły.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów motoryzacyjnych, który jest główną siłą napędową moto-branży, wynosi około 14-15 procent wartości całego polskiego eksportu towarowego (14,4% w roku 2013). Znaczenie sektora dla gospodarki potwierdzają też m.in. dane dotyczące działalności w specjalnych strefach ekonomicznych: motobranża przeważa w 6 z 14 SSE funkcjonujących nad Wisłą.

W Polsce działalność prowadzi obecnie około 1 300 producentów motoryzacyjnych, a cały sektor – razem z przedsiębiorstwami handlowo-usługowymi – to ponad 80 000 podmiotów.

Jak wynika z raportu "Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy" – opublikowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, między 2008 a 2013 r. wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła nominalnie aż o 69% (z 30,3% do 51,1 mld zł). Równocześnie na znaczeniu traci produkcja samochodów: stagnacja, a nawet spadki liczby wyprodukowanych pojazdów osobowych, widoczne są od mniej więcej 2009 r.

Zdaniem Aleksandra Szczyrby, szefa polskiej firmy Ferroz Export, która zajmuje się eksportem układów wydechowych, również w 2015 r. branża motoryzacyjna będzie jednym z mocniejszych sektorów polskiej gospodarki. Głównym motorem rozwoju ma być eksport części i akcesoriów do innych krajów, w tym przede wszystkim państw Europy Zachodniej.

"W 2014 r. wartość eksportowanych z Polski części i akcesoriów samochodowych najprawdopodobniej przekroczy łącznie 30 mld zł. Będzie to już o blisko 10 mld zł więcej względem wartości eksportu pojazdów. Kwoty te z roku na rok zmieniają się na korzyść części i akcesoriów, co pokazuje znaczenie ich producentów dla całej gospodarki kraju - komentuje Aleksander Szczyrba.

"Jest to również o tyle ciekawe, że w społecznym odbiorze branża motoryzacyjna kojarzona jest głównie z fabrykami dużych koncernów zagranicznych, a nie producentami części oryginalnych czy też części przeznaczonych na rynek wtórny".

Rosnąca rola branży motoryzacyjnej jest widoczna także w odniesieniu do finansów publicznych. Według oficjalnych danych za 2012 r., wpływy z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) związanego z działalnością moto-branży wynoszą w skali roku aż 6,2 mld zł. Z tej kwoty blisko połowa (2,8 mld zł) przypadła na sprzedaż części, akcesoriów oraz usług motoryzacyjnych.

Branża odprowadza też duże kwoty w formie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W 2013 r. było to około 4,7 mld zł. Jak oszacowała tymczasem firma doradcza KPMG, liczba osób zatrudnionych w szeroko pojętym sektorze motoryzacyjnym sięga w Polsce już około 350 000, notując przy tym od kilku lat stały wzrost.
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane