/  / Bllisko 3 mld € kary dla producentów ciężarówek

Bllisko 3 mld € kary dla producentów ciężarówek

null
null

Pięciu producentów ciężarówek będzie musiało ponieść konsekwencje złamania unijnych przepisów antymonopolowych. To najwyższa w historii kara nałożona przez Komisję Europejską.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Komisja uznała, że w latach 1997-2011 firmy Volvo, Renault, Daimler, Iveco, DAF oraz MAN działały w zmowie, która przybrała formę kartelu. Producenci ustalali między sobą ceny pojazdów, podejmowali decyzje dotyczące terminów zastosowania technologii związanych z ochroną środowiska oraz przerzucali koszty wdrożenia nowych norm emisji spalin na klientów. Łączna kara wyniosła ponad 2,9 mld euro.

Kary uniknęła firma MAN, która ujawniła przed antymonopolowymi organami UE istnienie kartelu. Do udziału w nim nie przyznała się natomiast Scania i dlatego postępowanie wobec niej będzie prowadzone dalej. Pozostałe 5 firm przyznało się, dlatego kara została im obniżona o 10 proc. (Ostateczna podana kwota zawiera już tę obniżkę). Była to forma ugody z Komisją. - Po europejskich drogach jeździ ponad 30 mln ciężarówek, które odpowiadają za około ¾ lądowego transportu towarów i odgrywają poważną rolę w europejskiej gospodarce. Nie dopuszczalne jest by MAN, Volvo, Renault, Daimler, Iveco oraz DAF, które dostarczają 9 na 10 średnich i ciężkich pojazdów ciężarówek produkowanych w Europie, stanowiły część kartelu zamiast ze sobą konkurować. Od 14 lat są w zmowie dotyczącej wspólnego ustalania cen i przerzucenia kosztów za spełnienie norm ochrony środowiska na klientów. Jest to również jasne przesłanie dla innych firm, że kartele nie będą akceptowane – stwierdziła Margrethe Vestager, unijna komisarz do spraw konkurencji.

Warto zwrócić uwagę na potencjalne, poważne konsekwencje nałożenia tak wysokiej kary na producentów ciężarówek. Sprawa dotyczy bowiem największych dostawców pojazdów dla europejskich przewoźników imoże doprowadzić do perturbacji finansowych w tych firmach, które - w najlepszym wypadku - będą ratowały się podwyżkami cen na swe produkty.

Jak wspomnieliśmy to rekordowa kara nałożona przez Komisje Europejską. Dotychczasowy rekord padł w 2012 roku, gdy KE kazała zapłacić 1,4 mld EUR kartelowi producentów telewizorów i monitorów komputerowych.

PJ
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane