/  / Akcyzowy bałagan w Senacie

Akcyzowy bałagan w Senacie

null
null

Kiedyś z powodu braku posła na sali Sejmu upadł rząd. Dziś absencja dwóch senatorów na posiedzeniu Izby Wyższej sprawiła, że nie została zgłoszona poprawka uwalniająca samochody dostawcze spod ciężaru akcyzy.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
We wtorek 13 grudnia, podczas pierwszego dnia 32. posiedzenia Izby Wyższej polskiego parlamentu, odbyło się drugie czytanie projektu nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym od samochodów. Z dobrze poinformowanych źródeł w Senacie wiemy, że gotowa do zgłoszenia była poprawka zakładającą wyłączenie aut dostawczych do 3,5 tony spod obowiązku uiszczania tego podatku. Niestety na drodze do jej zgłoszenia stanęła bardzo prozaiczna i – zdaniem naszego rozmówcy - absurdalna przeszkoda. – Senator sprawozdawca krótko zaprezentował projekt ustawy przyjęty 29 listopada na posiedzeniu senackich komisji. W tym momencie właśnie miała zostać zgłoszona poprawka. Niestety okazało się, że żadnego z dwóch senatorów, którzy mieli ją zaprezentować po prostu nie było na sali obrad. Generalnie frekwencja podczas dzisiejszego posiedzenia Senatu była zatrważająco niska – ocenia nasze źródło. – Projekt bez wspomnianej poprawki trafił zatem na sesję głosowań, które są już tylko formalnością i podczas których nie zadaje się pytań ani tym bardziej nie można zgłaszać poprawek – przypomina jeden z senatorów.

W bloku głosowań Senat przyjął we wtorek projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i ustawy – Prawo o ruchu drogowym i podjął uchwałę o skierowaniu go do Sejmu. W głosowaniu projekt poparło 81 senatorów, 1 był przeciw, a 4 wstrzymało się od głosu. Zdaniem naszego rozmówcy jeszcze nie wszystko jest jednak stracone. - Po przyjęciu ustawy przez posłów  projekt z powrotem trafi do Senatu. Będzie więc jeszcze czas na zgłoszenie wspomnianej poprawki, która dziś nie ujrzała światła dziennego – mówi IBRM Samar jeden z uczestników senackiego posiedzenia.  

29 listopada na wspólnym posiedzeniu senackich komisji: Infrastruktury, Budżetu i Finansów Publicznych oraz Ustawodawczej przyjęty został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jedną z kluczowych zmian jest - budząca kontrowersje - propozycja objęcia akcyzą wszystkich samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony. A to oznacza, że daninę tę trzeba byłoby uiszczać nie tylko od samochodów osobowych (jak ma to miejsce obecnie), ale także od pojazdów dostawczych. Już kilka dni temu informowaliśmy, powołując się na oficjalne źródła senackie, że podczas posiedzenia Izby Wyższej 13 grudnia ma zostać zgłoszona poprawka wyłączająca samochody dostawcze z obowiązku uiszczania akcyzy.

Kluczowe w sprawie tej poprawki jest to, by w sposób precyzyjny, ale i nieskomplikowany odróżnić w nowym prawie samochody osobowe od dostawczych. Tak by nie zdarzały się nadużycia i nagle nie okazało się, że wszyscy jeżdżą – wyłączonymi spod akcyzy - samochodami dostawczymi. – Takie odróżnienie oparte o listy samochodów oraz odpowiednie rozdzielenie powierzchni pasażerskiej od użytkowej także było gotowe – enigmatycznie dodaje nasz rozmówca.  

Warto przypomnieć, że dziś, aby ustalić czy pojazd jest samochodem osobowym podlegającym opodatkowaniu, niezbędne jest jego prawidłowe sklasyfikowanie według tzw. Nomenklatury Scalonej. Rodzi to wiele spornych interpretacji. W ostatnich latach w sądach toczyło się kilka postępowań dotyczących ustalenia czy dany samochód uznać za osobowy czy też za użytkowy, czyli niepodlegający obowiązkowi uiszczenia akcyzy. Postępowania te nierzadko obejmowały samochody typu pickup, które sprowadzano, jako samochody użytkowe (by uniknąć płacenia akcyzy), a potem w prosty sposób przerabiano na auta osobowe. Aby wyeliminować tego typu proceder resort finansów chce właśnie opodatkować wszystkie samochody o masie całkowitej do 3,5 tony.

Paweł Janas

comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane