/  / Afera VW niezbyt groźna dla Polski

Afera VW niezbyt groźna dla Polski

null
© Volkswagen
null

Bezpośredni wpływ dieselgate na polską gospodarkę powinien oscylować „poniżej straty rzędu 0,5 pkt. proc. PKB” – twierdzą analitycy firmy Bank of America Merrill Lynch.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Od kilkunastu dni cała światowa gospodarka żyje tzw. aferą Volkswagena, czyli ujawnionymi przez amerykańskie służby manipulacjami przy emisjach spalin dokonanymi przez niemiecki koncern motoryzacyjny. Raport firmy Bank of America Merrill Lynch dotyczy wpływu tych wydarzeń na wzrost gospodarczy Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zdaniem analityków, konsekwencje afery VW najbardziej dotkną Czechy oraz Węgry. - Szacujemy, że w najgorszym wypadku wzrost gospodarczy oraz rachunek bieżący tych krajów mogą spaść o 1-1,5 pkt. proc. Bezpośredni wpływ na Polskę i Rumunię powinien być zdecydowanie mniejszy, oscylując poniżej straty rzędu 0,5 pkt. proc. PKB – twierdza analitycy Bank of America Merrill Lynch.

Jak przypominają, sektor motoryzacyjny stanowi 10-20 proc. ogółu eksportu i wartości dodanej brutto w produkcji państw CE4 (Czechy, Węgry, Polska, Rumunia).  W Polsce produkcja samochodów odgrywa mniejszą i bardziej stabilną rolę, odpowiadając za mniej więcej 1,5 proc. PKB. Tymczasem dla Węgier i Czech wskaźnik ten wynosi 8-10 proc. - Wartość dodana brutto wygenerowana przez przemysł motoryzacyjny jest w Polsce najniższa wśród państw CE4, co oznacza, że ewentualne problemy przemysłu motoryzacyjnego najmniej odbiją się na naszej gospodarce jako całości – konkludują autorzy raportu.

PJ
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane