/  / 3:1 dla używanych

RYNEK | 3:1 dla używanych

null
© Exact Systems
nullnull

Tak mniej więcej rozkładają się w Polsce proporcje, jeśli porównamy ze sobą sprzedaż samochodów osobowych nowych oraz tych na rynku wtórnym.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Niemal połowa gospodarstw domowych posiada dwa samochody, 15% nawet trzy, zaś 77% Polaków kupiło swój model z rynku wtórnego – wynika z badania "AUTOwybory Polaków" zrealizowanego przez Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Na nowe samochody decydują się najczęściej osoby po 34. roku życia, z wyższym wykształceniem i lepiej zarabiające.

"Polski park samochodów osobowych liczy ponad 20 mln sztuk i od wielu lat konsekwentnie rośnie. W ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł aż o 3 miliony. Niestety, jak wynika ze zrealizowanego badania, zdecydowana większość z nich to samochody używane. Na trzy zakupione auta z rynku wtórnego przypada tylko jedno nowe - zauważa Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert PIM.

"Takiej sytuacji sprzyjają nasze krajowe regulacje prawne, czyli podatek akcyzowy zależny od wartości i pojemności pojazdu oraz brak ograniczeń dotyczących importu używanych samochodów po wejściu do Unii Europejskiej. Żeby zmienić decyzje zakupowe, zarówno polscy konsumenci jak i firmy potrzebują wsparcia od rządu. Na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu (jak to miało miejsce w Hiszpanii) czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji".

Kto najczęściej kupuje "używki"?
Jeśli spojrzymy na wiek właścicieli lub użytkowników aut, to zobaczymy, że zdecydowanie najczęściej samochody używane kupowały osoby najmłodsze – aż 90% kierowców w wieku 18-24 lata i 25-34 lata. Najrzadziej natomiast na taki zakup decydowali się Polacy od 35. do 44. roku (67% wskazań).

Biorąc pod uwagę wykształcenie, auto z rynku pierwotnego częściej nabywały osoby, które ukończyły uczelnię wyższą (29%). A także Polacy zarabiający powyżej 7 000 zł (37,5%). W gospodarstwach, gdzie dochód nie przekraczał 2 500 zł, ten odsetek wyniósł tylko 12%.

Jak wynika ponadto ze statystyk, najwięcej właścicieli używanych aut mieszka statystycznie na wsi – 80,5%.

Stare roczniki
Spośród badanych samochodów tylko 6% ma nie więcej niż dwa lata, a 15% to auta maksymalnie 5-letnie. Samochodami ponad 10-letnimi jeździ natomiast aż 52% zapytanych.

Najczęściej najstarszymi pojazdami poruszają się osoby z wykształcenie podstawowym – niemal połowa z nich posiada 16-letnie lub starsze modele. Natomiast im wyższe wykształcenie, tym więcej osób, które posiadają samochody nowsze.

Patrząc zaś na miejsce zamieszkania, im większe miasto, tym więcej najmłodszych aut. Na wsi statystycznie tylko co dwudzieste ma poniżej dwóch lat, a w miastach powyżej 500 000 mieszkańców – już co dziesiąte.

Ponad 60% samochodów kupionych jako nowe posiada silnik benzynowy. Modele z rynku wtórnego to najczęściej diesle. Co ciekawe, częściej niż pozostali na benzynowy silnik decydowały się osoby powyżej 60. roku życia (62% wskazań), posiadające wykształcenie podstawowe (65%) i mieszkające w największych miastach (65%).
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane