/  / 250 tysięcy aut bez OC

250 tysięcy aut bez OC

UFG|
null
null

Około ćwierć miliona kierowców poruszających się po polskich drogach nie ma ubezpieczenia OC. Wypadki spowodowane przez nich kosztują rocznie ponad 73 mln zł. Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC jest w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim – wynika z najnowszego opracowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Piątkę województw o najwyższym wskaźniku nieubezpieczonych zamykają: opolskie i łódzkie. Nowymi województwami, które trafiły do czołówki rankingu województw pod kątem nieubezpieczonych są: zachodniopomorskie i łódzkie. Z niechlubnej piątki wypadły natomiast: małopolskie i świętokrzyskie. OC nie kupują najczęściej mężczyźni w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko że posiadacz pojazdu nie ma tej obowiązkowej polisy, jest aż trzykrotnie większe niż u przeciętnego posiadacza pojazdu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej decydują się na jazdę bez OC: o ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 procent, to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 procent.

- Nie możemy akceptować jazdy  bez obowiązkowego  ubezpieczenia OC, w sytuacji gdy  uczciwi posiadacze pojazdów pokrywają koszty spowodowanych przez nich wypadków.  Uruchomiliśmy nowe projekty związane z identyfikowaniem nieubezpieczonych, jak choćby tzw. wirtualny policjant, dzięki któremu znacznie wzrosła wykrywalność aut bez OC. A jeszcze przed wakacjami planujemy przeprowadzić kampanię informacyjną uświadamiającą Polakom, że nie jest tylko prywatną sprawą właściciela pojazdu to czy ma on polisę OC, ale również kierowcy siadającego za kierownicą takiego samochodu, ciągnika, motoru czy motoroweru –- mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.  

Dlaczego kierowcy jeżdżą bez OC?  Zazwyczaj tłumaczą się nieznajomością przepisów lub brakiem pieniędzy na zakup ubezpieczenia, część też ignoruje obowiązek posiadania tej polisy. Z analizy spraw prowadzonych przez UFG wynika, że przyczyny nieubezpieczenia to w szczególności:
a. wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia. Tymczasem w wyniku zmiany przepisów komunikacyjne OC zbywcy pojazdu ważne jest tylko do końca okresu na jaki zostało zawarte i nie przedłuży się automatycznie;
b. wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela – np. przy zakupie pojazdu w komisie zdarza się, że polisa - przekazywana osobie kupującej pojazd - została wcześniej wypowiedziana i jest już nieważna;
c. nie wykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce, a dopiero np. w dniu odbioru od dealera;
d. nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.
 
W 2013 r. z kar za brak OC Urząd zebrał rekordowe 26 mln zł, o ponad 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Pisma wzywające do zapłacenia kary otrzymało łącznie 49,8 tysięcy posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery, quady itp.), czyli o 24 procent więcej niż w 2012 r. – Tak duży wzrost to przede wszystkim efekt kontroli własnych: czy to na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis OC czy kontroli pracowników zajmujących się windykacją opłat karnych. W ten sposób w ubiegłym roku wykryliśmy ponad 18 tysięcy nieubezpieczonych, o prawie 83 procent więcej niż rok wcześniej –– wyjaśnia Joanna Pasturczak wicedyrektor Pionu Windykacji UFG.  

Oprac. PJ

 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane