/  / 2015 i nowe przepisy o autach flotowych

2015 i nowe przepisy o autach flotowych

PZWLP|
null
null

Od nowego roku wejdą w życie długo oczekiwane zmiany podatkowe, dotyczące pracowników użytkujących prywatnie samochody służbowe. Przy korzystaniu z auta firmowego poza godzinami pracy trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy, którego wysokość będzie uzależniona od pojemności silnika.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Nowe przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2015 roku w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy, wartość nieodpłatnego świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika, w postaci udostępnienia mu służbowego samochodu do użytkowania w celach prywatnych, została określona w sposób zryczałtowany.

Świadczenie to w przypadku aut o pojemności silnika do 1600 cm3 będzie wynosić miesięcznie 250 zł, jeśli zaś chodzi o pojazdy napędzane silnikami powyżej pojemności 1600 cm3, wartość nieodpłatnego świadczenia dla pracownika w ciągu miesiąca wynosi 400 zł.
 
Takimi zryczałtowanymi kwotami ustawodawca określił przychód uzyskiwany przez osoby dysponujące samochodami służbowymi i jednocześnie mającymi możliwość używania ich do własnych potrzeb, po godzinach pracy. Jakiej dokładnie wysokości podatki dochodowe zapłacą od 2015 roku Polacy korzystający z aut firmowych do celów prywatnych? W przypadku stawki podatkowej 18% i samochodu z silnikiem o pojemności poniżej 1,6l, każdego miesiąca trzeba będzie zapłacić 45 zł podatku dochodowego, natomiast korzystając z aut z silnikami powyżej tej pojemności wysokość miesięcznego podatku wyniesie 72 zł.

"Znowelizowana ustawa PIT wprowadza od dawna zapowiadane i wielokrotnie odkładane w czasie regulacje, dotyczące opodatkowania przez firmy i przedsiębiorców prywatnego użytkowania przez pracowników samochodów służbowych - mówi Agnieszka Piasecka, ekspert PZWLP, doradca prawny Alphabet Polska Fleet Management. "Przepisy tego typu były od dłuższego czasu potrzebne dla uporządkowania sytuacji prawno-podatkowej w zakresie aut firmowych. Do tej pory przedsiębiorcy mieli bowiem problem z rozwiązaniem kwestii opodatkowania prywatnego wykorzystywania pojazdów służbowych. Stosowali w związku z tym różne metody ustalania przychodu pracowników z tego tytułu, nie mając jednak całkowitej pewności co do ich pełnej zgodności z prawem".

"Niektóre firmy wykorzystywały do tego celu zasadę tzw. kilometrówki stosowanej dla samochodów prywatnych użytkowanych do celów służbowych, inne natomiast kierowały się cenami wynajmu pojazdów w wypożyczalniach samochodów osobowych, uwzględniając przy ustalaniu ceny takie czynniki jak brak ryzyka kredytowego itp. W przypadku przedsiębiorców używających auta na podstawie umowy leasingu, przychód pracowników ustalano w części wysokości raty leasingowej".

"Nowe przepisy określają przychód pracowników w sposób zryczałtowany i niewątpliwie wprowadzają pewien ład w tym zakresie, natomiast nie rozwiązują do końca problemu. Zakres nowych regulacji nie obejmuje bowiem paliwa do aut służbowych, a jest ono kupowane przez pracodawcę i w przypadku wykorzystywania samochodów przez pracowników do celów prywatnych także stanowi ich przychód. Ponadto warto pamiętać, że nowe przepisy obejmują jedynie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie dotyczą innych form zatrudnienia takich jak np. umowy zlecenia czy kontrakty menadżerskie".   

Zasady wykorzystywania samochodów służbowych przez pracowników powinny być w każdej firmie szczegółowo uregulowane w specjalnym dokumencie, tzw. polityce flotowej. Pozwala ona na precyzyjne określenie zakresu i sposobu użytkowania aut firmowych oraz np. odpowiedzialności w przypadku szkody komunikacyjnej czy zniszczeń.

W sytuacji, kiedy samochód firmowy nie jest użytkowany przez pracownika do celów prywatnych w pełnym zakresie, a jedynie w wybranym czasie (np. podczas urlopu czy też w święta), zgodnie z nowymi przepisami do obliczenia przychodu należy wówczas za każdy dzień przyjąć 1/30 zryczałtowanej kwoty 250 zł lub 400 zł, w zależności od pojemności silnika.
 
comments powered by Disqus
 
Reklama

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane