/  /  /  / PREZENTACJA | SsangYong Rodius 2.0 e-XDi (155 KM) Crystal
Ssangyong

Ssangyong

Zmień
SsangYong Motor Company jest trzecim największym producentem samochodowym w Korei Południowej. Powstał w 1954 roku jako Hadonghwan Motor Company. Początkowo zajmował się budową pojazdów użytkowych, takich jak ciężarówki, autobusy, betoniarki i wozy strażackie. W 1977 roku zmienił nazwę na Dong-A Motor, od 1988 roku - po przejęciu przez Ssangyong Business Group - występuje pod obecną nazwą.
Dowiedz się więcej o marce
 

PREZENTACJA | SsangYong Rodius 2.0 e-XDi (155 KM) Crystal

IBRM Samar|
SsangYong Rodius 2013
© IBRM Samar
SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013

Rodius drugiej generacji nie ma już tak kontrowersyjnej stylizacji jak poprzednik. Siedmioosobowy van z Korei jest stosunkowo tani, a producent oferuje na niego długą gwarancję mechaniczną. Czy auto przypadnie do gustu klientom w Europie?

Rodius doczekał się dwóch generacji. Pierwsza, produkowana od 2004 roku stanowiła głównie konkurencję dla vanów koreańskich i chińskich jak Hyundai I800/H-1 czy Kia Carnival. Auto wyróżniało się pozytywnie na tle rywali przede wszystkim tym, że oferowało dobre silniki produkowane na licencji Mercedesa. Obszerny van oferowany był też z długą gwarancją. Jednak oprócz wymienionych mocnych stron miał kilka niewątpliwych wad m.in. mocno krytykowaną niską jakość wykończenia, fatalne prowadzenie i szybką utratę wartości. Pierwsze wcielenie Rodiusa zasłynęło głównie za sprawą udziwnionej stylizacji, według producenta linia designerska miała nawiązywać do tej z luksusowych jachtów. Wbrew zamiarom designerów SsangYonga, Rodius I utrzymywał wysoką pozycję w licznych konkursach i plebiscytach na najbrzydsze auto świata. Pojazd był produkowany do 2011 roku, a cztery lata wcześniej poddano go niewielkiej modernizacji.
Obecna, druga generacja Rodiusa została wprowadzona do sprzedaży latem 2013 roku (debiut w marcu w Genewie). Samochód zyskał ciekawszy design i lepsze wyposażenie oraz nowe, wielowahaczowe zawieszenie.

Gdzie jest produkowany?
Rodius produkowany jest w Korei Południowej.

Segment i konkurenci
Koreańskie auto reprezentuje klasę aut wielofunkcyjnych (MPV) i na polskim rynku konkuruje głównie z Lancią Voyager. Z racji gabarytów SsangYong stanowi też pewną konkurencję dla minibusów i kombivanów (opartych na samochodach dostawczych) jak Fiat Scudo Kombivan, Ford Transit Custom, Hyundai H-1 czy Renault Trafic. Z kolei takie vany jak Ford Galaxy czy Renault Espace są mniejsze od Ssangyonga Rodius.

Kto kupuje prezentowany model?
SsangYong Rodius nie ma wielu zwolenników w naszym kraju. W tym roku (do końca września) pojazd sprzedano w liczbie dwóch sztuk (oba vany kupiły firmy).

Podstawowe informacje
Ssang-Yong Rodius to obszerny pojazd wielofunkcyjny mogący przewieźć do siedmiu pasażerów. 5-drzwiowe auto należy do największych vanów na polskim rynku. Przestronny pojazd oferuje 7 wygodnych miejsc w nietypowej konfiguracji foteli (2:2:3). Co więcej, w Korei oferowany jest także w odmianie z czterema rzędami siedzeń, z 9 lub nawet 11 miejscami siedzącymi. Taki Rodius może zabrać na pokład całą drużynę piłki nożnej! W Polsce ten wieloosobowy wariant nie jest oferowany. I nie chodzi o to, że nasza reprezentacja piłkarska gra marnie, tylko w kraju taki samochód wymagałby posiadania specjalnej kategorii prawa jazdy.
SsangYong Rodius pierwszej generacji – prezentujący typowo koreański styl – był obiektem drwin i jednym z najczęściej krytykowanych za design aut. Nowy model który wjechał w tym roku do salonów trudno nazwać ładnym samochodem, ale na szczęście już nie straszy tak jak poprzednik. Poprawa jest duża, choć nadal Rodius prezentuje się co najwyżej przeciętnie, wygląda ociężale i ma niewłaściwe proporcje.  Przykładowo, Korando opracowany dla Koreańczyków przez Giorgetto Giugiaro prezentuje się atrakcyjnie. Szkoda, że w przypadku Rodiusa nie poproszono o pomoc uznanych designerów.
Zasiadając do kabiny auta z jednej strony widać sporą poprawę jeśli chodzi o design, choć nie wszystko jest jeszcze dopracowane. Przykładem jest mało atrakcyjne koło kierownicy podobne do tych, jakie stosowano w autach europejskich w latach 80-tych. Jakość wykończenia Rodiusa w porównaniu z samochodami japońskimi czy ze Starego Kontynentu nie jest najwyższych lotów.
Choć firma SsangYong promuje swoje auto jako SUV, to tak naprawdę Rodius ma niewiele wspólnego z pojazdami terenowo-rekreacyjnymi. Jest to obszerny samochód, który może spodobać się szczególnie wielodzietnym rodzinom szukającym budżetowego vana. Mocną jego stroną jest z pewnością długi okres gwarancji (5 lat limitowane przebiegiem 100 tys. km).
W tym aucie trudno doszukać się innowacji technicznych. To, czym się wyróżnia na tle podobnych samochodów to obszerna kabina pasażerska z dużym bagażnikiem i szerokie możliwości aranżacji wnętrza. Możliwe są liczne sposoby ustawienia foteli, te z drugiego i trzeciego rzędu można złożyć. Złożone fotele drugiego rzędu mogą posłużyć za stoliki.
Van oferowany jest tylko z jednym silnikiem (turbodiesel 2.0) i w trzech wersjach wyposażeniowych (Crystal, Quartz i Sapphire). Niewielki wybór opcji odpowiada samochodom budżetowym. Na liście dodatków znajdziemy - oprócz lakieru metalizowanego i akcesoriów - właściwie tylko napęd 4WD, automatyczną skrzynię biegów i szyberdach. Oferta jest więc bardzo skromna.

Wymiary, masy i objętości
To, czym Rodius wyróżnia się na drodze to wymiary, rzadko które vany w Europie osiągają na długość ponad 5 metrów. Trzymetrowy rozstaw osi też nie należy do małych. Rodius jest prawie tak duży jak Lancia Voyager.
Siedmioosobowy van w opisywanej wersji ma masę własną 2.043 kg, dopuszczalna ładowność to 707 kg.
Bagażnik oferuje co najmniej 875 litrów, a po złożeniu foteli można przewieźć ogromny ładunek o objętości do 3.240 litrów. To duży atut.

Bezpieczeństwo
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa w Rodiusie wypada przeciętnie. Od najtańszej wersji Crystal na wyposażeniu samochodu znajdują się powszechnie stosowane układy elektroniczne ABS, EBD, EBA, ESP oraz poduszki czołowe i boczne. Jest też seryjny system ARP, który zapobiega dachowaniu auta. Za wytracanie prędkości odpowiedzialne są cztery wentylowane hamulce tarczowe.
Auta firmy SsangYong są mało popularne w Europie, w efekcie Rodius nie został poddany badaniom przez organizację Euro NCAP.

Napęd
W przypadku Rodiusa klient nie ma wyboru jeśli chodzi o silniki, w cenniku znajdziemy tylko jedną jednostkę wysokoprężną. Dwulitrowy diesel z filtrem CDPF korzystający z wtrysku common-rail generuje 155 KM mocy. Koreańczycy nie chwalą się specjalnie osiągami tego auta. W Korei, Rosji i na innych rynkach azjatyckich oferowany jest także benzynowy silnik 3.2 V6.
Seryjnie montowana 6-biegowa skrzynia manualna jest często krytykowana, dużo lepszym wyborem jest 5-stopniowy „automat” E-Tronic. Napęd przenoszony jest na tylną oś, za niedużą dopłatą wersje Quartz i Sapphire można doposażyć o napęd 4WD. W normalnych warunkach moment napędowy trafia na dwa koła, co pozwala utrzymać niższe zużycie paliwa. Kierowca może załączyć napęd na cztery koła, gdy potrzebna jest lepsza trakcja.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
2.0 o mocy 114 kW/ 155 KM i momencie równym 360 Nm. Dwulitrowy silnik wysokoprężny oferuje przeciętne osiągi, ale charakteryzuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na olej napędowy. Turbodiesel „konsumuje” średnio 7,5 l/100 km ON i emituje 196 g/km CO2. Rodzinnego vana można rozpędzić do 180 km/h. Czas rozpędzania od 0 do 100 km/h wynosi 13 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Ssangyonga Rodiusa prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Rodius z manualną skrzynią i napędem na jedną oś zużywa w cyklu mieszanym 7,5 litra ON na 100 km, w mieście 9,5, a na trasie 6,3. Emisja CO2 w wysokości 196 g/km plasuje auto w klasie emisji E.

Koszty
Przedstawiamy najtańszą wersję Rodiusa (napęd 2WD, skrzynia manualna, wersja Crystal, która kosztuje 99.000 zł. Najdroższy wariant (napęd 4WD, „automat”, wersja Sapphire) to wydatek 139.500 zł. Biorąc pod uwagę obszerną kabinę i możliwości transportowe cena Rodiusa wydaje się umiarkowana, jednak konkurencja także w tym segmencie jest duża. Większość klientów w Europie preferuje mniejsze, ale za to nowocześniejsze vany jak Ford Galaxy, Renault Espace czy Seat Alhambra.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Ssangyong

Reklama