/  /  /  /  / SsangYong: rzut oka na historię
Ssangyong Actyon Sports

Ssangyong Actyon Sports

Zmień
SegmentŚrednie dostawcze / Pick-up
Cena93 900 zł - 118 900 zł (aktualizacja: 2016-11-04)
Emisja CO2196 g/km - 199 g/km
Żużycie paliwa7,4 L/100km - 7,7 L/100km
 

SsangYong: rzut oka na historię

null
nullmusso 2.9 GLS TD 4x4 1999.jpgP1010013.JPGSsangYong Korando 2013SsangYong Korando 2013SsangYong Korando 2013SsangYong Rexton 2013SsangYong Rexton 2013SsangYong Rodius 2013SsangYong Rodius 2013

Koncern spod znaku bliźniaczych smoków jest najmniej znanym i w związku z tym chyba najbardziej tajemniczym koreańskim wytwórcą aut obecnym na europejskim rynku. Na dodatek ma najtrudniejszą do wymówienia nazwę. Warto jednak poznać go bliżej; w końcu SsangYong Motor Company to najstarszy koreański producent samochodów.

Historia marki ma swoje źródła aż w trzech różnych firmach, z czego dwie zajmowały się produkcją pojazdów użytkowych już w latach pięćdziesiątych XX wieku. W 1954 roku powstała spółka Ha Dong-hwan Motor, produkująca ciężarówki, autobusy oraz pojazdy specjalne (m.in. wozy strażackie). Rok później zaś działalność rozpoczęła firma Sinjin Automobiles, która również wytwarzała autobusy, a od początku lat sześćdziesiątych samochody osobowe na licencji Toyoty. W kolejnej dekadzie nawiązała współpracę z GM, a powstała wówczas spółka General Motors Korea została w 1982 roku zakupiona przez Daewoo Group dając początek Daewoo Motor.

W 1983 roku Sinjin wyprodukowała auto, które przez kolejne dziesięciolecia będzie wizytówką Ssangyonga – model Korando. Nazwa "Korando" jest wymieniona w Koreańskiej Księdze Światowych Rekordów Guinnessa jako najdłużej funkcjonująca w tym kraju nazwa marki samochodowej. Jej początki sięgają bowiem 1974 roku i wiążą się z uruchomieniem prac nad pierwszym własnym modelem samochodu z napędem na 4 koła pochodzącym z Korei.

W połowie lat osiemdziesiątych Ha Dong-hwan Motor (już pod nazwą Dond-A Motor Co) przejęła spółkę Sinjin. Rok później powstałą w wyniku tego przejęcia firmę kupił SsangYong. Koncern, którego historia sięga 1939 roku, a nazwa oznacza bliźniacze smoki, dotąd prowadził działalność w takich branżach jak finansowa, paliwowa, wydawnicza oraz budowlana. Wchodząc na nowy dla siebie obszar utworzył Ssangyong Motor Group. Od tego momentu marka SsangYong pojawia się na produkowanych przez firmę samochodach.

W poszukiwaniu partnera
Na początku lat dziewięćdziesiątych SsangYong Motor Group nawiązał współpracę z Mercedesem w celu stworzenia strategicznego aliansu oraz partnerstwa w dziedzinie technologii, zarządzania oraz dystrybucji. Współpraca objęła małe dostawcze pojazdy (1991), silniki Diesla (1993), luksusowe samochody osobowe (1993) oraz silniki benzynowe (1993). W 1993 roku SsangYong wprowadził na rynek SUV-a Musso, rok później powstała nowoczesna fabryka silników w Changwon, a w 1995 roku SsangYong Motor wypuścił na rynek vana Istana (znanego jako MB100), opracowanego wspólnie z Mercedes-Benz. W następnym roku zadebiutował Korando całkiem nowej generacji, a w 1997 roku SsangYong wkroczył do sektora samochodów osobowych luksusowym autem Chairman (zbudowanym na bazie Mercedesa klasy E).
Jesienią tego roku koncern, jak wiele innych koreańskich firm, mocno ucierpiał na skutek trudnej sytuacji gospodarczej w Azji. W efekcie kłopotów połączył w 1998 roku siły z Grupą Daewoo i przez pewien czas auta były sprzedawane pod tą marką. Wkrótce koreański czebol z ambicjami światowymi sam popadł w kłopoty finansowe i w 2000 roku pozbył się udziałów w SsangYong Motor Co.

Krótkotrwały epizod współpracy z Daewoo odcisnął jednak negatywne piętno na wizerunku SsangYonga, szczególnie na rynkach zagranicznych. Problemy związane z faktem postrzegania firmy jako części upadłego kolosa sprawiły, że Ssangyong, chcąc podkreślić swą niezależność, zdecydował się na zmianę logo, choć tylko na rynkach eksportowych.

Po nieudanym aliansie z Daewoo firma kontynuowała niezależną działalność, której skutkiem były przeprowadzone na szeroką skalę działania reorganizacyjne, mające na celu rozszerzenie możliwości badawczo-rozwojowych. W 2001 roku na rynku zadebiutował Rexton. W 2003 roku podążyły za nim: nowy Chairman oraz nowy Rexton z 2,7-litrowym silnikiem Diesla z wtryskiem typu Common Rail. Rok później na rynku zadebiutowały: MPV oraz Rodius, a następnie Kyron, Actyon oraz Actyon Sports.

W 2004 roku 49% akcji SsangYonga zostało nabytych przez Shanghai Automotive Industry Corporation, największego chińskiego producenta motoryzacyjnego. Jednak okres współpracy z Chińczykami nie trwał długo i skończył się w 2009 roku. Rok później udziały w firmie objął indyjski potentat Mahindra & Mahindra, jeden z największych producentów samochodów użytkowych na świecie.

Kierunek: światowa ekspansja
Obecnie firma oferuje swoje SUV-y w ponad 106 krajach poprzez działalność 1300 punktów sprzedaży. SsangYong aktywnie rozszerza swoją ogólnoświatową obecność na głównych międzynarodowych rynkach, takich jak Europa Zachodnia, Rosja czy Ameryka Południowa, dbając jednocześnie o funkcjonowanie na kluczowych rynkach państw rozwijających się. Są to przede wszystkim Chiny, Indie i Brazylia. W obrębie zainteresowania SMC leży również Ameryka Środkowa oraz Europa Wschodnia.

SsangYong Motor Company
jest reprezentowany przez około 775 punktów dystrybucyjnych  w 29 krajach Europy oraz Wspólnoty Niepodległych Państw, włączając w to kraje Beneluxu, Niemcy, Szwajcarię, Hiszpanię, Włochy, Wielką Brytanię, Francję, Austrię, Ukrainę, Bułgarię, Polskę, Węgry i wiele innych. Sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 1996 roku i od tego czasu sprzedano ponad 246 000 pojazdów SsangYong. Mając na uwadze poprawę efektywności w dostawach części ich Europejskie Centrum (SEPC)  zostało ulokowane w Holandii. Sprzedaż samochodów SsangYong w 2012 roku wyniosła 120 717 sztuk, w 2013 roku ma sięgnąć 149 300 sztuk, co stanowi 23% wzrost rok do roku. Ponad 60% sprzedaży ma miejsce na rynkach zagranicznych.

W Polsce auta SsangYonga sprzedawane są (z przerwami) od drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych. Jednak dopiero, gdy w 2011 roku markę zaczął reprezentować w Polsce nowy importer - SsangYong Motors Polska - filia belgijskiej Grupy Alcopa - sprzedaż nabrała tempa. Obecnie krajowa sieć dealerska liczy 20 salonów i serwisów. W 2012 roku sprzedano 63 auta, a w 2013 roku do końca września – 58 sztuk.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Ssangyong Actyon Sports