/  /  /  / Oto elektromobilna przyszłość
Smart

Smart

Zmień
Pomysłodawcą idei małego, miejskiego samochodu, który mógłby zabrać na pokład dwie osoby plus niewielki bagaż był dyrektor generalny firmy SMH (produkującej zegarki "Swatch"), Nicolas Hayek. W celu rozwinięcia swojego pomysłu oraz przekucia go w realnie istniejący pojazd powołano do życia firmę "Hayek's Engineering" mającą zaprojektować dwuosobowy pojazd z napędem hybrydowym.
Dowiedz się więcej o marce
 

Oto elektromobilna przyszłość

Spółki|
null
© smart
null

Smart, od dawna pionier w dziedzinie mobilności miejskiej, na przykładzie smart fortwo electric drive, pokazuje już dziś, w jakim kierunku zmierza rozwój mobilności w światowych metropoliach.

Wraz z BASF, największym dostawcą przemysłu motoryzacyjnego z branży chemicznej, smart udowadnia, kto jest liderem w dziedzinie zastosowań technologii wyznaczających trendy na przyszłość, i to nie tylko w zakresie samego napędu. Wspólnie zaprojektowany pojazd smart forvision, który zaprezentowany zostanie na wystawie IAA 2011 łączy w sobie futurystyczny design, wydajność energetyczną, lekkie materiały konstrukcyjne i nowoczesną regulację temperatury.

„Forvision smart to dowód na to, że Daimler zdecydowanie zasłużył sobie na miano prawdziwej fabryki pomysłów w zakresie mobilności miejskiej, przedstawiając liczne premiery światowe, umożliwiające elektromobilność bez konieczności zawierania kompromisów. Mając jasny cel, czyli znaczne zwiększenie zasięgu pojazdów nieemitujących spalin, analizie poddane zostały wszystkie elementy pojazdu. Rezultatem jest zastosowanie zupełnie nowych koncepcji, innowacyjnych materiałów izolacyjnych, odblaskowych, lekkich materiałów konstrukcyjnych i nowoczesnego sposobu zarządzania energią.

Obok transparentnych ogniw słonecznych, przezroczystych i energooszczędnych diod oraz folii i lakierów odbijających podczerwień zastosowano również wysokiej jakości pianki służące do izolacji termicznej. Smart wyznacza także nowe trendy w dziedzinie stosowania lekkich materiałów konstrukcyjnych poprzez zastosowanie pierwszej felgi wykonanej w całości z tworzywa sztucznego - mówi szefowa smarta, Annette Winkler. „Smart ma w sobie rewolucyjne geny, a jeśli dołączyć do tego jeszcze ten jedyny w swoim rodzaju design naszego pojazdu, człowiek ma ochotę prosto z laboratorium wyjechać na ulicę!”

„Samochody przyszłości potrzebują materiałów i technologii obniżających zużycie energii i jednocześnie podwyższających zasięg pojazdu oraz komfort jazdy. Nasze innowacje w znaczący sposób przyczyniają się do tego - twierdzi Christian Fischner, szef działu badań polimerów w BASF. „Jesteśmy dumni z tego, że tworząc smarta, udało nam się opracować całościową koncepcję dla miejskich pojazdów przyszłości. Wspólnie zaprezentowaliśmy pojazd, dyktujący trendy, który szuka sobie równych”.

Połączenie wiedzy w zakresie konstrukcji samochodów, jakim dysponuje smart, oraz kompetencji BASF w zakresie materiałów i systemów powodują, że smart forvision jest wzorem technologicznym dla mobilności elektrycznej w przyszłości. Badacze i projektanci świadomie zadbali o to, by w zaprojektowanym pojeździe połączono materiały wizjonerskie, częściowo znajdujące się jeszcze w stadium badań laboratoryjnych, z technologiami, które mają duże szanse na wdrożenie do produkcji seryjnej.

Wydajność energetyczna
Światło dociera do wnętrza pojazdu dzięki sześciokątnym przezroczystym powierzchniom na dachu: jest to pierwszy przezroczysty dach przepuszczający światło, który jednocześnie wytwarza energię. Pod względem technologicznym chodzi o ogniwa słoneczne, których cała powierzchnia jest przezroczysta. Bazują one na barwnikach organicznych, wbudowanych w ten kilkuwarstwy dach (typu Sandwich). Bodźcem dla aktywności przezroczystych barwników ogniw słonecznych jest światło. Nawet w przypadku światła rozproszonego i przy słabym oświetleniu wytwarzają one wystarczającą ilość energii do zasilania elementów multimedialnych oraz trzech wentylatorów, znajdujących się we wnętrzu pojazdu i wspierających klimatyzację. Jeżeli pojazd stoi na słońcu, wentylacja napędzana jest za pomocą fotowoltaiki i auto jest na bieżąco chłodzone. Ta nowa technologia komórkowa zwiększa wydajność energetyczną auta, a zaoszczędzona energia może być wykorzystana do zasilania dodatkowych urządzeń w pojeździe.

Pod ogniwami słonecznymi umieszczono kolejną nowinkę: przezroczyste OLED-y (świecące diody organiczne). Kiedy silnik pojazdu jest wyłączony, otwierając drzwi lub naciskając specjalny guzik we wnętrzu pojazdu, można podświetlić wnętrze tak, że dokładnie widać z niego całe otoczenie pojazdu. W świetle dziennym pojawia się efekt dachu ze szkła, a w nocy dach oświetlony jest tak, że światło nie razi w oczy. Nowoczesne OLED-y dają nie tylko większą swobodę projektantom, np. w doborze kolorów, ale też zużywają mniej niż połowę energii potrzebnej do zasilana tradycyjnych lamp energooszczędnych.

Lekkie materiały konstrukcyjne
Pojazd smart forvision to światowa nowość, w której producent zadbał o wyraźne zmniejszenie wagi i niepowtarzalny design: po raz pierwszy zastosowano nadającą się do produkcji seryjnej felgę wykonaną całkowicie z tworzywa sztucznego. Zastosowanie opracowanego przez BASF wysokowydajnego materiału do produkcji tych felg, umożliwia zaoszczędzenie aż trzech kilogramów wagi na każde koło. W przeciwieństwie do tradycyjnych materiałów z kompozytów poliamidowych to nowe tworzywo sztuczne zawiera długie włókna wzmacniające, polepszające jego właściwości mechaniczne. Rezultat: znakomita odporność termiczna i chemiczna, właściwości dynamiczne, przyczepność oraz długa żywotność. Pierwsze intensywne testy tego tworzywa w pojeździe wskazują, że felga może być produkowana seryjnie.

Miejsce dla pasażera (typu Tridion) i inne elementy budowy pojazdu, jak np. drzwi, wykonane są z innego materiału kompozytowego wysokiej jakości: żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknami węglowymi. Zastosowanie takich materiałów umożliwia redukcję ciężaru poszczególnych elementów o ponad 50% w porównaniu ze stalą lub około 30% w porównaniu z aluminium. Dzięki krótkim okresom utwardzania systemy żywiczne BASF nadają się do produkcji na większą skalę.

Ogrzewanie
Przykładem nowatorskiego połączenia wydajnego zarządzania temperaturą oraz energooszczędnego wykonania pojazdu z elementów lekkich stanowią wielofunkcyjne komfortowe fotele. Ich podstawę stanowi lekka i samonośna forma fotela z tworzywa sztucznego.

Liczne badania wykazały, iż ciało ludzkie tylko w niektórych miejscach efektywnie absorbuje energię cieplną. Dlatego w smart forvision zastosowano tzw. e-tekstylia (cienkie materiały tekstylne o aktywnych powierzchniach przewodzących energię, które zastępują tradycyjne ogrzewanie foteli). Poprzez bezpośrednie ogrzewanie ciała na odcinku środkowej i dolnej części pleców, przylegających do siedzeń, materiały te zapewniają przyjemne wrażenie ciepła. Ta pozwalająca na oszczędność energii, miejsca i ciężaru technologia wykorzystująca e-tekstylia, została wykorzystana także w podłokietnikach na drzwiach w celu zapewnienia ogrzewania tych punktów ciała, które są szczególnie wrażliwe na zimno.

Komfort, przy równoczesnej oszczędności ciężaru, zapewnia też wykonanie siedzeń foteli z materiału piankowego. Materiał BASF, lżejszy o około 10 do 20% od innych materiałów, pozwala na zróżnicowanie twardości różnych części tapicerki i ma również korzyści ergonomiczne.

Wbudowana w fotel włóknina dzięki swym biernym właściwościom klimatyzacyjnym w sposób znaczący poprawia komfort siedzenia. W porównaniu do tradycyjnych foteli klimatyzowanych fotel z substancji lekkich w smart forvision jest mniej kompleksowy i enegrochłonny niż fotele stosowane dotychczas w samochodach o mechanicznej wentylacji.

Zarządzanie temperaturą
Ponieważ klimatyzacja i ogrzewanie pojazdu wymagają dużej ilości energii, eksperci ze smarta i BASF zwrócili szczególną uwagę na zarządzanie temperaturą. W smart forvision zastosowano cały pakiet elementów zapewniających wydajną klimatyzację pojazdu, które pozwalają zrezygnować z energochłonnego ogrzewania całego wnętrza pojazdu.

Osłona cieplna, nie stosowana dotychczas jeszcze w branży motoryzacyjnej, to nowoczesna folia BASF, reflektująca podczerwień, która chroni szyby przednie i boczne przed działaniem światła. Wbudowana pomiędzy poszczególne warstwy szkła ta niemetaliczna folia skutecznie odbija podczerwień. Dzięki jej wysokiej przejrzystości można ją umieścić także w szybach cieniowanych, co umożliwia dotychczas nieosiągalny stopień odbicia promieni świetlnych i ciepła. W przeciwieństwie do folii pokrytych warstwą metaliczną, stosowanych już w niektórych pojazdach, nowa folia odbija wyłącznie promieniowanie podczerwone emitowane przez słońce. Fale radiowe, które są niezbędne do korzystania z takich urządzeń jak GPS, bluetooth, telefon komórkowy lub zestaw głośnomówiący, mogą bez przeszkód przeniknąć przez powierzchnie szklane do wnętrza pojazdu.

Przyjemny klimat wnętrza pojazdu zapewniają także wbudowane w elementy karoserii wysokiej jakości materiały piankowe BASF. Latem powodują one, iż we wnętrzu pojazdu panuje przyjemny chłód, a zimą chronią przed zimnem. Dzięki swej wysokiej wydajności mogą zostać wykorzystane praktycznie w każdym elemencie pojazdu. Obie firmy, wykorzystując ten innowacyjny system izolacyjny, wkraczają wraz z smart forvision na nowe nieznane dotąd obszary motoryzacji.

Intrygujący lakier – chłodne wnętrze
System lakierów odbijających podczerwień i ekstremalnie odpornych na zarysowania pełni dwie istotne funkcje: wspiera on kompleksowe zarządzanie temperaturą i nadaje pojazdowi świetny wygląd, podkreślać także niepowtarzalny design smart forvision.

Zachwyca też jego niepowtarzalny biały kolor, uzyskany dzięki lakierowi zawierającemu cząsteczki szkła, powodujące metaliczne odbicie. Ważny efekt uboczny: Biały kolor lakieru szczególnie dobrze odbija promienie emitowane przez słońce. Jednak również powierzchnie pokryte ciemnymi lakierami dzięki specjalnym barwnikom BASF są wyraźnie chłodniejsze. Powodują one odbijanie energii cieplnej zamiast jej absorbowania. Prowadzi do to obniżenia temperatury nawet o 20 stopni Celsjusza na powierzchni lakieru oraz do redukcji temperatury o około cztery stopnie we wnętrzu pojazdu.

Wyznaczanie futurystycznych trendów w zakresie design
Smart forvision z lakierem w kolorze perlistej bieli i klatką bezpieczeństwa Tridion (szkielet auta) w kolorze metalicznej miedzi, stanowi w swej podstawowej strukturze świadome nawiązanie do designu smart fortwo. Na czasie, ale i elegancko - tak prezentuje się ten zawierający cząsteczki aluminium biały lakier, który powoduje lekki efekt lustrzanego odbicia i w zależności od perspektywy wydaje się to jaśniejszy, to ciemniejszy. Zarówno panele jak też klatka bezpieczeństwa smart forvision są pokryte dodatkowo szczególnie odpornym na zarysowania lakierem bezbarwnym.

Prawdziwą ucztą dla oka są fasetowane drzwi boczne ze zintegrowanymi klamkami z tworzywa sztucznego w nowej, wyrazistej trójwymiarowej formie. Przód i tył pojazdu natomiast charakteryzują się miękkimi płynnymi przejściami. Tak jak wbudowany uchwyt w drzwiach poradzi sobie bez dodatkowego elementu konstrukcyjnego, tak też znane już wloty powietrza w pojazdach smart w formie małych sześciokątów umieszczone są na zewnętrznej warstwie pojazdu.

Zabudowane na wzór dysz światła tylne wyglądają jak małe silniki odrzutowca i nadają tylnej części pojazdu futurystyczno-sportowy wygląd. We wnętrzu świateł małe śmigła odprowadzają powietrze na zewnątrz. Przezroczyste czujniki, w kształcie wieńca wokół świateł, obok funkcji oświetleniowych wskazują także poziom naładowania akumulatora w czasie ładowania.

Reflektory są podkreślone obwódką obejmującą światła mijania i kierunkowskazy. Reflektory podkreślają sympatyczny wygląd przedniej części pojazdu smart forvision.

Drzwi przyszłości szeroko otwarte
Wnętrze pojazdu smart forvision poprzez połączenie wielokątnych powierzchni i organicznych materiałów nawiązuje do jego wyglądu zewnętrznego. Dotyczy to też kolorystyki: We wnętrzu pojazdu dominuje chłodna biel, którą jeszcze bardziej uwydatnia wewnętrzna część tablicy rozdzielczej w kolorze miedzi. Sześciokąty w formie białych elementów gumowych na białym podłożu odnoszą się także do formalnego języka całego projektu oraz do stonowanych odcieni pokrycia foteli.

Facetowana powierzchnia drzwi bocznych znajduje się także po ich wewnętrznej stronie. Wielokątne powierzchnie z wbudowanymi podłokietnikami i komorami uwypuklają się we wnętrzu pojazdu, polakierowane są w kolorze pojazdu i zaopatrzone w kolorowe diody LED. Diody te przy otwieraniu i zamykaniu drzwi pojazdu towarzyszą kierowcy w postaci świetlnej animacji wprowadzającej go do auta, lub wyprowadzającej go na zewnątrz. Po zamknięciu drzwi pojazdu animacja przekształca się w stonowane oświetlenie wnętrza.

Tablica rozdzielcza w kształcie elipsy w kolorze miedzi przy wyłączonym silniku jest półprzezroczysta. Po włączeniu auta wszystkie informacje zostaną wyświetlone na puszczającej światło powierzchni kokpitu. Kierowca może zmieniać menu obsługi poprzez dotyk.

Dodatkowe wrażenie kokpit uzyskuje dzięki utrzymanej w bieli kierownicy, podobnej do steru samolotu. Obok klawiszy funkcyjnych znajduje się tutaj także czujnik LED, pokazujący stan naładowania baterii.

Technologie przyszłości
Smart forvision pokazuje, iż elektromobilność umożliwia nie tylko jazdę bez emisji spalin, lecz także dba o wdrożenie nowych technologii do motoryzacji. Wiele z tych innowacji bazuje na nanotechnologii, kluczowej dla rozwoju rozwiązań, mających sprawdzić się w przyszłości.

Nanomateriały wykorzystywane są nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym, ale i w budownictwie, energetyce, służbie zdrowia i elektronice. Technologie, które zastosowano w zaprojektowanym pojeździe, w odczuwalny sposób przyczyniają się do zwiększenia zasięgu pojazdu. A to obecnie najbardziej dyskutowana kwestia w odniesieniu do samochodów o napędzie elektrycznym. Dzięki maksymalnej wydajności energetycznej, inteligentnemu zarządzaniu temperaturą oraz konsekwentnie zrealizowanej strategii wykorzystania lekkich materiałów konstrukcyjnych udało się zwiększyć zasięg pojazdu nawet o 20 procent.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama