/  /  /  / 10 lat modelu Smart Fortwo
Smart

Smart

Zmień
Pomysłodawcą idei małego, miejskiego samochodu, który mógłby zabrać na pokład dwie osoby plus niewielki bagaż był dyrektor generalny firmy SMH (produkującej zegarki "Swatch"), Nicolas Hayek. W celu rozwinięcia swojego pomysłu oraz przekucia go w realnie istniejący pojazd powołano do życia firmę "Hayek's Engineering" mającą zaprojektować dwuosobowy pojazd z napędem hybrydowym.
Dowiedz się więcej o marce
 

10 lat modelu Smart Fortwo

Mercedes-Benz Polska|
09.jpg
© smart
09.jpg10.jpg11.jpgZdjęcie 1088635458.jpgnull

Pierwszy nowatorski samochód Smart Fortwo zjechał z linii montażowej 2 lipca 1998 roku. Tego dnia w Hambach (Francja) rozpoczęła się historia oszałamiającego sukcesu.

Dotychczas ten dwuosobowy kompakt został wybrany przez ponad 900 tys. klientów w 37 krajach. Model Smart Fortwo szybko zyskał status samochodu kultowego i jest jedynym wciąż produkowanym pojazdem, który znalazł się na wystawie w nowojorskim Museum of Modern Art.

Od początku 2008 roku Smart jest z powodzeniem sprzedawany w USA, a od połowy 2009 roku będzie również dostępny w Chinach. Na 2010 rok zaplanowano wprowadzenie wersji z napędem elektrycznym.

„Smart Fortwo to wyjątkowy samochód, łączący przyjemność jazdy ze stylem i wzorcowo niskim zużyciem paliwa. Ten dwuosobowy pojazd przyciąga klientów na całym świecie, dzięki wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa, charakterystycznej sylwetce oraz najwyższej jakości, niezawodności i oszczędności. Model Smart Fortwo kryje inteligentne rozwiązania i zapewnia radość z jazdy. Gdybyśmy nie skonstruowali go dziesięć lat temu, musielibyśmy zrobić to teraz - mówi Dieter Zetsche, prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Sprzedaż modelu Fortwo zbliża się do granicy miliona pojazdów
W dziesiątym roku od rynkowej premiery Smart Fortwo może pochwalić się imponującym wzrostem sprzedaży. Od chwili premiery ten modny dwuosobowy pojazd ugruntował swoją pozycję na rynku. Ponad 150 tys. klientów zakupiło drugą generację modelu Smart Fortwo od jej debiutu w marcu 2007 roku. W sumie do klientów trafiło ponad 900 tys. egzemplarzy modelu Smart Fortwo od chwili jego pojawienia się na rynku w 1998 roku.

Model Smart Fortwo jest wybierany przede wszystkim przez indywidualistów z dużych miast na całym świecie. O ile początkowo samochód oferowany był w Niemczech i w ośmiu innych krajach w Europie, o tyle obecnie jest on dostępny w 37 krajach na pięciu kontynentach w tym w USA, RPA, na Tajwanie, w Hongkongu, Meksyku, Australii, Malezji i Kanadzie.

Fortwo dostępny jest już w USA, a wkrótce trafi do Chin
W połowie stycznia 2008 roku partner marki Smart w USA (firma Penske Automotive Group) rozpoczęła dostawy pierwszych Smartów do klientów na największym rynku samochodowym na świecie. W sumie posiadaczami tego pojazdu stało się 11,4 tys. Amerykanów.

Od połowy 2009 roku Smart Fortwo będzie również dostępny w Chinach, co umożliwi marce wejście na kolejny ważny rynek motoryzacyjny. W efekcie pojazd został dostosowany tak, by spełniać potrzeby coraz większej liczby użytkowników małych samochodów w Chinach. „Także wśród chińskich klientów obserwujemy coraz większe zainteresowanie naszym modelem Smart Fortwo, który łączy wysoką jakość i ekonomiczność. Jestem przekonany, że wkrótce nasz wyjątkowy pojazd trafi do serc licznych nabywców z chińskich miast, którzy zwracają uwagę na swój styl życia - mówił dr Zetsche w Auto China w kwietniu 2008 roku po ogłoszeniu planów wprowadzenia Smarta na chiński rynek.

Elektryczny napęd modelu Smart Fortwo pojawi się w 2010 roku
Pod koniec ubiegłego roku Smart rozpoczął w Londynie pilotażowy projekt, w ramach którego firma i wybrani klienci flotowi testują 100 egzemplarzy modelu Smart Fortwo z napędem elektrycznym. Celem jest ustalenie, jak takie pojazdy sprawdzają się w codziennych warunkach. „Obecnie pracujemy nad elektryczną wersją Smarta Fortwo, napędzaną akumulatorami litowo-jonowymi. Wprowadzenie napędu elektrycznego w aktualnej wersji modelu planujemy na 2010 rok - wyjaśnia Zetsche.

Historia sukcesu - 10 lat modelu Smart Fortwo
Konstruktorzy samochodów w Mercedes-Benz rozpoczęli prace nad „samochodem przyszłości” już w latach 70-tych, gdy pojawiły się pierwsze, rewolucyjne pomysły super-kompaktowego pojazdu. W 1989 roku Nicolas G. Hayek, konstruktor zegarków Swatch, zainteresował firmę Daimler-Benz stworzeniem małego samochodu miejskiego do jazdy wyłącznie po mieście. Partnerzy założyli spółkę Micro Compact Car AG z siedzibą w Biel w Szwajcarii. Model Smart Fortwo (zwany wówczas miejskim coupe) zadebiutował podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku. Aby podkreślić swoje związki z Europą na miejsce jego produkcji spółka wybrała francuskie miasteczko Hambach. Zakład produkujący Smarty (zwany również „Smartville”) ruszył pełną parą w 1997 roku. Linia montażowa w kształcie znaku „plus” optymalnie spełnia wszelkie wymagania logistyczne i montażowe. Wydajny układ procesu produkcji stosowanego w zakładzie do minimum ogranicza transport i logistykę. Lotaryńska fabryka słynie z przyjaznej dla środowiska produkcji. Zakład działa z troską o czystość środowiska, tak charakterystyczną dla marki i stosuje ekologiczny proces lakierniczy. Wykorzystuje także koncepcję zarządzania energią, obejmującą różnorodne działania zmierzające do ograniczenia jej zużycia, a także przykłada wagę do samej konstrukcji produkowanych pojazdów. Sprzedaż modelu Fortwo rozpoczęła się w październiku 1998 roku. W tym samym roku Smart stał się filią Daimler-Benz AG (obecnie Daimler AG).

W kolejnych latach pojawiły się odmiany Smart Roadster i Smart Roadster-Coupe (2003) oraz czteromiejscowy Smart Forfour (2004). Po decyzjach o zakończeniu produkcji wersji Smart Roadster i Smart Forfour, które zapadły pod koniec 2005 i w połowie 2006 roku, Smart skoncentrował swoje wysiłki wyłącznie na modelu Smart Fortwo. Najmłodsza europejska marka samochodowa wielokrotnie dowiodła swoich twórczych możliwości. Przykładem może być Smart Crossblade (zaprezentowany w 2002 roku), pozbawiony dachu, drzwi i przedniej szyby, czy model pokazowy Smart Crosstown (2005), wyposażony w wyznaczający nowe trendy napęd hybrydowy.

Smart dzisiaj
Bez względu na styl życia czy pochodzenie, klienci z całego świata podchodzą do Smarta z wielkim entuzjazmem. Dla wielu z nich Smart Fortwo to rodzaj „motoryzacyjnej deklaracji niepodległości”. Dzięki długości nieznacznie przekraczającej 2,5 metra samochód ten można zaparkować nawet w poprzek zwykłego miejsca parkingowego. Bezpiecznie i komfortowo mogą nim podróżować dwie osoby z bagażem. Smart jest też przyjazny dla środowiska dzięki bardzo niskiemu zużyciu paliwa i wzorcowemu poziomowi emisji CO2. Już dziesięć lat temu Smart był rozwiązaniem licznych problemów miejskiej mobilności.

Model Fortwo to niepowtarzalny pojazd, zwracający na siebie uwagę wyglądem. Jego trudne do pomylenia cechy obejmują mieszankę materiałów, stanowiącą znak firmowy marki. Elementy pojazdu obejmują wykonaną ze specjalnej stali klatkę bezpieczeństwa tridion oraz elastyczne nadwozie z wytłaczanych, termoplastycznych paneli. Charakterystyczny design Smarta Fortwo spełnia zatem różne wymagania funkcjonalne i estetyczne oraz te związane z bezpieczeństwem, dzięki czemu tworzy zupełnie nową jakość. W efekcie ten dwuosobowy pojazd nie tylko wyznacza nowe trendy pod względem wizualnym wśród mikrosamochodów, ale jest również ikoną motoryzacji, ucieleśniającą funkcjonalność i radość z życia.

Dalszy ciąg historii sukcesu dzięki drugiej generacji modelu
Druga generacja Smarta Fortwo zadebiutowała w kwietniu 2007 roku. Nowy model podąża szlakiem wytyczonym przez swojego poprzednika i nadal wyznacza nowe standardy bezpieczeństwa małych samochodów. Klatka bezpieczeństwa tridion działa jak twarda skorupa orzecha, chroniąc znajdujących się wewnątrz pasażerów. Dzięki temu Smart Fortwo nie tylko spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa firmy Mercedes-Benz Cars, ale również zapewnia zgodność z wymaganiami Euro NCAP i amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje pełnowymiarowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki siły ich działania. Opcjonalnie dostępne są boczne poduszki powietrzne. Innym standardowym rozwiązaniem jest system ESP, niedostępny nawet za dopłatą w wielu innych samochodach segmentu mikro. System ESP obejmuje układ wspomagania ruszania pod górę i ABS. Hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania również należy do oferty standardowej.

Smart z silnikiem wysokoprężnym jest mistrzem świata w kategorii emisji CO2
Z tyłu modelu Smart Fortwo zainstalowano kompaktowy, nowoczesny, trzycylindrowy silnik o pojemności skokowej 999 cm3. Jego wersje obecnie dostępne w Europie Zachodniej obejmują dwie odmiany wolnossące o mocy 45 i 52kW (61 i 71 KM) oraz jednostkę turbodoładowaną o mocy 62kW (84 KM). Trzycylindrowy silnik turbo jest także wykorzystywany jako napęd Smarta Fortwo w wersji Brabus i zapewnia moc 72kW (98 KM).

Model dostępny jest również w wariancie napędzanym silnikiem wysokoprężnym (Smart Fortwo cdi), który zapewnia najniższy na świecie poziom emisji CO2. Dwuosobowy pojazd napędzany jednostką o mocy 33 kW/45 KM zużywa średnio 3,3 litra paliwa na 100 km (NEDC) i pokonuje około 1000 kilometrów bez tankowania. 88 gramów CO2 na kilometr to najlepszy wynik na świecie wśród samochodów produkowanych seryjnie. Dwadzieścia procent kierowców modelu Smart w Niemczech i we Włoszech wybiera oszczędną wersję wysokoprężną.

Aby jeszcze bardziej obniżyć poziom emisji CO2 silników benzynowych, w Europie Smart oferuje również odmianę mhd (hybrydowy układ napędowy micro-hybrid). Pojazd osiąga moc 52 kW/71 KM i jest wyposażony w inteligentny system start/stop, automatycznie wyłączający silnik, gdy samochód porusza się z prędkością niższą niż 8 km/h, a kierowca naciska hamulec. Silnik włącza się ponownie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Funkcja start/stop zmniejsza standardowe zużycie paliwa o około 0,4 litra (z 4,7 do około 4,3 litra na 100 km). Jednocześnie emisja CO2 spada ze średnio 112 gramów do około 103 gramów na kilometr.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama