/  /  / fortwo
Smart fortwo

Smart fortwo

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa MiniSportowo Rekreacyjne / Klasa Mini
Emisja CO2--
Żużycie paliwa--
 
null
© Smart
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg30.jpg31.jpg32.jpg33.jpg34.jpg37.jpgsmart new.jpg
Smart Fortwo to pierwszy pojazd wyprodukowany przez założoną w 1994 roku firmę MMC Smart (Micro Compact Car Swatch Mercedes art). Pomysł na stworzenie tego typu pojazdu pojawił się już w roku 1972. Dzięki swoim ultramałym wymiarom w oficjalnej segmentacji zaliczany jest on do klasy mini, z tą różnicą, że wersja hatchback do segmentu A w grupie podstawowej, zaś wersja kabrio do segmentu A w grupie samochodów sportowo-rekreacyjnych. Auto zadebiutowało we Frankfurcie w roku 1997 i początkowo nosiło nazwę City Coupe, a nazwę na Fortwo koncern zmienił dopiero w 2002 roku. Ten 2-osobowy samochód, wytwarzany przez koncern Daimler AG, doczekał się w 2007 już drugiej generacji. Auto zostało zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Genewie. W porównaniu do poprzednika gabaryty pojazdu uległy znacznemu powiększeniu, ale i tak należą do jednych z najmniejszych na rynku. Jego długość wynosi 2,69 metra, co jest wynikiem o 19 cm większym aniżeli w pierwszej generacji, szerokość 1,56 metra, czyli 5 cm więcej. O 4 cm wzrosła również wysokość, która wynosi obecnie 1,54 metra. Wraz z nową gamą silników zmniejszyło się również, i tak małe dotychczas, spalanie paliwa, a co się z tym wiąże, redukcji uległa również emisja spalin do atmosfery. Dach w wersji kabrio, podobnie jak w klasycznych kabrioletach, wykonany jest z wodoszczelnej tkaniny. Model ten uzyskał dość szybko status pojazdu kultowego i jest jedynym produkowanym cały czas samochodem, który znalazł się na wystawie w nowojorskim „Museum of Modern Art”. O sukcesie Smarta świadczy również fakt, że w ciągu 10 lat produkcji do klientów trafiło niemal milion egzemplarzy oraz wiele tytułów przyznanych przez świat mediów jak chociażby tytuł „Kobiecego Samochodu Roku 2008” w Polsce. Produkcja tego modelu odbywa się w zakładach położonych w Hambach we Francji.

Smart Fortwo dostępny jest dwóch wersjach nadwozia, jako 2-drzwiowe kabrio oraz 3-drzwiowy hatchback. Obie wersje różnią się od siebie jedynie innym materiałem, z którego wykonany jest dach. Auto posiada niepowtarzalny design, co w połączeniu z bardzo małymi gabarytami nie pozwala pomylić go z żadnym innym samochodem. Przód modelu charakteryzuje się przede wszystkim specjalnym kształtem wlotu powietrza w kształcie uśmiechniętej buzi, a także reflektorami przypominającymi rozciągniętą na boki kroplę wody. Z kolei z tyłu wyróżniają się poczwórne, okrągłe światła oraz niemal pionowa klapa bagażnika.

Mimo przynależności do najniższej klasy i niewielkich wymiarów, auto jest dobrze zabezpieczone na wypadek kolizji. W każdym egzemplarzu już w standardzie znajdują się poduszki czołowe kierowcy i pasażera, system zapobiegający blokowaniu kół podczas nagłego hamowania ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania EBD, system regulacji momentu obrotowego silnika na śliskiej nawierzchni MSR, a także system wspomagający nagłe hamowanie BAS i system stabilizacji toru jazdy ESP. Za dopłatą dostępne są jeszcze poduszki boczne. W testach zderzeniowych EuroNCAP model ten został oceniony na 4 z 5 możliwych do otrzymania gwiazdek.

Najbliższym konkurentem Smarta Fortwo jest Toyota IQ.
 

fortwo najczęściej porównywany z

Abarth 500
Abarth 500
Abarth 500C
Abarth 500C
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500C
Fiat 500C
Ford Ka
Ford Ka
Kia Picanto
Kia Picanto
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Reklama