/  /  /  /  / PREZENTACJA | Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 (160 KM) Laurin&Klement
Skoda Yeti

Skoda Yeti

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena61 680 zł - 121 150 zł (aktualizacja: 2016-06-01)
Emisja CO2118 g/km - 147 g/km
Żużycie paliwa4,5 L/100km - 6,4 L/100km
 

PREZENTACJA | Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4 (160 KM) Laurin&Klement

IBRM Samar|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnull

Yeti to pierwszy SUV czeskiej marki. Pojawił się na rynku stosunkowo późno i dziś musi walczyć z dojrzałą już konkurencją.

Auto produkowane jest od maja 2009 roku przez markę Skoda, należącą do koncernu Volkswagen. Jego koncepcyjna wersja po raz pierwszy została zaprezentowana podczas salonu genewskiego w roku 2005. Cztery lata później pokazano  wersję produkcyjną, nieznacznie różniącą się od  prototypu.
Yeti  powstało na bazie Octavii II 4x4. Od konceptu wersja produkcyjna różniła się  zmienionymi reflektorami i zupełnie innym wnętrzem. Auto przeszło przez ręce dwóch zespołów projektowych: od pierwszego projektu do etapu modelu wystawienniczego powstawała pod okiem Thomasa Ingenlatha, a normalizację wersji koncepcyjnej samochodu do wersji produkcyjnej przejął zespół Jensa Manske.
W roku 2012 podczas salonu w Paryżu zaprezentowano wersję po delikatnym faceliftingu. Rok później samochód  przeszedł mocniejszy lifting, nawiązujący do stylu najnowszych kompaktowych modeli: Octavii i Rapida (premiera Yeti 2014 odbyła się we Frankfurcie).

Gdzie jest produkowany?
Skoda Yeti produkowana jest w Kvasinach w Czechach.

Segment i konkurenci
Skoda Yeti zaliczana jest do klasy aut terenowo-rekreacyjnych. Do bliskich konkurentów Yeti na naszym rynku zaliczyć można takie SUV-y kompaktowej wielkości jak Citroen C4 Aircross, Dacia Duster, Mitsubishi ASX czy Nissan Qashqai.

Kto kupuje prezentowany model?
W 2012 roku Skoda Yeti trafiła w Polsce do 1791 odbiorców (933 auta odebrały firmy, 858 klienci indywidualni). Od początku tego roku do końca września sprzedano łącznie 1492 samochody (800 zamówiły firmy, 692 osoby prywatne).

Podstawowe informacje
Skoda Yeti to kompaktowy, 5-drzwiowy SUV przewidziany dla pięciu osób, który dobrze spisuje się zarówno w mieście, jak i na nieutwardzonych drogach. Na szczególną uwagę zasługują jego ponadprzeciętne – jak na SUV-a - właściwości terenowe.  Na „uterenowioną” Skodę decydują się rodziny poszukujące obszernego auta o nieprzeciętnym wyglądzie, jak i osoby potrzebujące samochodu do „zadań specjalnych”. Ten model Skody łączy w sobie solidny wygląd z funkcjonalnymi detalami. Przedni grill zbudowany został zgodnie z językiem designerskim czeskiej marki. Jest masywny i optycznie poszerza przód pojazdu. Przy wewnętrznych krawędziach przednich reflektorów znajdują się okrągłe lampy ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej i światłami przeciwmgłowymi, które uwydatniają oryginalność Yeti. Zwarta sylwetka pojazdu i efektowne elementy wykończeniowe takie jak np. srebrna płyta osłonowa przypominają o zdolnościach terenowych auta.
Yeti przeszło drobny lifting w 2012 roku, a w tym roku nieco większy. Zmieniono reflektory na tradycyjne ze zintegrowanym paskiem diod LED,  przetłoczono inaczej maskę silnika, zmieniono zderzak. W najbogatszych wersjach wyposażeniowych dostępne są reflektory przeciwmgłowe umieszczone w zderzaku. Zmodyfikowano także klapę bagażnika, tylne lampy i zderzak. We wnętrzu zastosowano m.in. nową kierownicę i tapicerkę. Odnowione Yeti trafi do klientów jeszcze w tym roku, a zamówienia na nie można składać już dziś. Odnowiony Yeti - jako pierwszy model z gamy Skody - otrzyma również tylną kamerę parkowania.
Wnętrze samochodu zostało funkcjonalnie rozplanowane. Kierowca ma do dyspozycji czytelny zestaw zegarów oraz łatwy dostęp do przycisków umieszczonych na konsoli centralnej. Dobrej jakości materiały wykończeniowe są odporne na zabrudzenia. Skoda Yeti, aby uwydatnić swoją funkcjonalność, posiada wiele przemyślanych rozwiązań zgodnych z ideą „Simply Clever”. Pasażerowie mają do dyspozycji pojemne schowki w podłokietniku, w desce rozdzielczej, pod fotelem pasażera, a także w podsufitce. Dla pasażerów siedzących z tyłu przygotowano system VarioFlex, który zapewni swobodę konfiguracji foteli, tak by podróż  była bardziej komfortowa.
Skoda Yeti (model 2013) oferowana jest z siedmioma silnikami (spektrum mocy od 105 KM do 170 KM)  i w siedmiu wersjach wyposażeniowych (Easy, Active, Street, Ambition, Adventure, Elegance oraz Laurin&Klement). Osobną wersję stanowi ekologiczny wariant „Greenline” z pakietem dodatków mających na celu obniżenie zużycia paliwa i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Wymiary, masy i objętości
Nadwozie Skody Yeti ma 422 cm długości i dość znaczny rozstaw osi (258 cm), decydujący o ilości miejsca w kabinie. Ten niepozorny z zewnątrz samochód okazuje się w środku wyjątkowo przestronny w relacji do zewnętrznych gabarytów.  
Masa własna prezentowanej Skody to 1.460 kg.  Ładowność Yeti nie jest mała i wynosi 620 kg. Auto może holować przyczepę o masie do 1.200 kg (z hamulcami).
Liczący 416 litrów bagażnik można powiększyć do 1.760 litrów po złożeniu kanapy.

Bezpieczeństwo
Kompaktowy SUV Skody posiada sporo rozwiązań technicznych, które podnoszą poziom bezpieczeństwa. Nad podróżującymi czuwają czołowe i boczne poduszki powietrzne, a także wiele systemów elektronicznych, jak ABS, EBV, MSR, ASR, ESP, EDS, HBA czy DSR. Jazdę po bezdrożach mogą wspomagać również takie systemy jak  ASR-Offroad, EDS-Offroad, ABS-Offroad, asystent ruszania oraz asystent zjazdu. Dzięki nim pokonywanie wzniesień jest łatwiejsze, a kierowca ma większą kontrolę nad zachowaniem samochodu.
W testach zderzeniowych Euor NCAP model ten otrzymał maksymalną ocenę: 5 gwiazdek. Ochrona dorosłych oceniona została na 92%, zaś w kategorii „safety assist” 71%.

Napęd
Skoda Yeti może być napędzana jednym z siedmiu silników. Jednostki benzynowe 1.2 TSI (105 KM) i 1.4 TSI (122 KM) dostępne są z napędem na przednie koła, a większa 1.8 TSI (160 KM) współpracuje z napędem 4x4. Silnik diesla 2.0 TDI CR DPF oferowany jest w trzech wariantach mocy: 110 KM, 140 KM lub 170 KM (ostatni tylko z napędem 4x4). W ofercie pozostał też mniejszy, 1.6-litrowy diesel. Wszystkie modele z napędem na cztery koła posiadają sprzęgło Haldex IV generacji, które automatycznie reguluje rozdział mocy na przednią i tylną oś. Pozwala to na sprawne poruszanie się w nieco trudniejszym terenie. W najnowszej generacji Yeti, która dopiero wchodzi do salonów sprzedaży w końcu tego roku  stosowany będzie Haldex 5. generacji.
Dla osób troszczących się o środowisko oraz zainteresowanych oszczędną eksploatacją samochodu, producent przygotował specjalną odmianę  GreenLine. Za ograniczone zużycie paliwa (4,6 l/100 km) oraz emisję CO2 (119 g/km) odpowiadają w tym aucie: silnik 1.6 TDI CR (105 KM), opony o niższym oporze toczenia, funkcja rekomendacji zmiany biegu, Start-Stop, rekuperacja energii oraz obniżone o 25 mm zawieszenie.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 77 kW/ 105 KM i momencie równym 175 Nm. Podstawowy silnik benzynowy 1.2 TSI zapewnia przyzwoite osiągi. Kompaktowy SUV osiąga maksymalnie 175 km/h, a setkę uzyskuje w 11,8 sekundy. Z tą jednostką auto zużywa średnio 6,4 l/100 km (emisja CO2 równa jest 149 g/km).
1.4 o mocy 90 kW/ 122 KM i momencie równym 200 Nm. Yeti z tym silnikiem w cyklu mieszanym spala 6,8 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 159 g/km). Setkę auto uzyskuje w 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna równa jest 185 km/h.
1.8 o mocy 118 kW/ 160 KM i momencie równym 250 Nm. W cyklu mieszanym auto spala 8 litrów benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 189 g/km). Setkę uzyskuje w 8,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Skody Yeti prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 o mocy  77 kW/ 105 KM i momencie równym 250 Nm. To najmniejszy diesel w ofercie i jednocześnie najbardziej oszczędny, spala średnio zaledwie 4,6 l ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 119 g/km). Auto z tym silnikiem osiąga maksymalnie 176 km/h, a setkę uzyskuje w 12,1 sekundy.
2.0 o mocy 81 kW/ 110 KM i momencie równym 250 Nm. Ten turbodiesel zapewnia przyzwoite osiągi i jest dość oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa 5,4 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 140 g/km). Yeti osiąga maksymalnie 177 km/h, a setkę uzyskuje w 11,6 sekundy.
2.0 o mocy 103 kW/ 140 KM i momencie równym 320 Nm. Ten turbodisel zapewnia autu lepsze osiągi i jest jeszcze oszczędniejszy. W cyklu mieszanym spala 5,1 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 134 g/km). Auto osiąga maksymalnie 193 km/h, a setkę uzyskuje w 9,7 sekundy.
2.0 o mocy 125 kW/ 170 KM i momencie równym 350 Nm. Ten najmocniejszy w ofercie turbodiesel zapewnia autu dobre osiągi i jest dość oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa 5,9 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 155 g/km). Auto osiąga maksymalnie 201 km/h, a setkę uzyskuje w zaledwie 8,4 sekundy.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Skody Yeti prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna
Prezentowana Skoda Yeti 1.8 TSI zużywa w cyklu mieszanym 8 litrów benzyny w przeliczeniu na 100 km, w mieście 10,1, a na trasie 6,9. Emisja CO2 w wysokości 155 g/km stawia pojazd w klasie emisji E.

Koszty
Opisywana Skoda Yeti 1.8 TSI w najbogatszej wersji wyposażeniowej Laurin&Klement kosztuje 108.350 zł (najdroższa jest odmiana 2.0 TDI (170 KM) Laurin&Klement, która kosztuje 127.750 zł). To dużo, ale musimy pamiętać iż za te pieniądze otrzymujemy bogato wyposażone auto z mocnym i oszczędnym silnikiem benzynowym. Od wielu lat jednostka ta uznawana jest za jedną z najbardziej udanych konstrukcji wśród silników grupy VW. Najtańsza odmiana Yeti czyli 1.2 TSI Easy to wydatek 65.950 zł. Rozpiętość cen jest więc znaczna, ale to oznacza, iż Yeti to także propozycja dla klienta z „chudszym portfelem”. Duża część nabywców SUV-ów nie potrzebuje w nich napędu 4x4 czy potężnego momentu obrotowego. Dla nich liczy się wygląd auta, bezpieczeństwo, komfort jazdy i przede wszystkim przystępna cena, a to wszystko oferują przecież właśnie tańsze wersje Yeti.


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama