/  /  / Więcej o marce
Skoda

Skoda

Zmień
Początki czeskiej marki to rok 1895, kiedy mechanik Vaclav Laurin, wraz z księgowym Vaclavem Klementem uruchomili produkcję rowerów, co jest dość powszechnym początkiem dla najstarszych współcześnie europejskich marek samochodowych. Jako, iż produkcja rowerów "Slavia" kwitła, panowie postanowili rozszerzyć zakres działalności o produkcję motocykli, co również okazało się dobrym pomysłem. Na początku XX wieku Laurin i Klement postanowili wkroczyć na nowy, dopiero rozwijający się rynek samochodowy, stając się tym samym jednym z czterech najstarszych na świecie producentów samochodów.
Dowiedz się więcej o marce
 
null
© Skoda-Auto
nullnullnull051.jpg052.jpg056.jpgSkoda Yeti 2009Skoda Yeti 2009Skoda Yeti 2009Skoda Yeti 2009Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda RoomsterSkoda RoomsterSkoda Roomster
Pierwsze auto ich produkcji wyjechało na drogi w roku 1905, nazwane "Voiturette A" odniosło duży rynkowy sukces. Przed wybuchem pierwszej wojny światowej czescy przedsiębiorcy konstruują kolejny samochód, jest nim Faeton, a w czasie wojny, spółka Laurin & Klement produkuje również uzbrojenie. Po wojnie, w roku 1925 firma Laurina i Klementa przejęta zostaje przez koncern Skoda, powstaje wówczas między innymi protoplasta dzisiejszego modelu Superb. Dla Skody lata II wojny światowej, podobnie jak dla wielu innych producentów samochodów oznaczały wstrzymanie produkcji aut dla ludności. Fabryki Skody po przejęciu przez III rzeszę niemiecką były  przeznaczone na potrzeby przemysłu zbrojeniowego. Po wojnie Skoda wznowiła działalność, jednak początkowo produkcja skupiła się wyłącznie na zbrojeniowym i przemysłowym aspekcie. Pomimo gotowych projektów samochodów osobowych, do końca lat 40 z fabryki Skody zjeżdża tylko zmodernizowana wersja przedwojennego modelu Popular. Impulsem do wznowienia produkcji cywilnych pojazdów była zmiana nazwy firmy na  AZNP ( Fabryka Samochodów Przedsiębiorstwo Państwowe).  W roku 1953 powstają pierwsze projekty nowych aut. Owocem pracy konstruktorów była Skoda Spartak, poprzedniczka wprowadzonej w 1959 roku Octavii. W kolejnych latach oprócz samochodów osobowych powstają samochody dostawcze oraz mikrobusy. Skody produkowane w tamtych latach  były w założeniu  autami tanimi w produkcji, mającymi zaspokoić popyt rynku wewnętrznego. Według tego schematu zostały zaprojektowane kolejne modele: serie 1000, 100, późniejsze 105 oraz 120. Samochodem, który zakończył erę tylnonapędowych Skód, był model Favorit z napędem na przednią oś, zaprojektowany przez włoskie biuro stylistyczne Bertone. Jego produkcja trwała od 1984 do 2005 roku, kiedy to konstrukcyjnie przestarzałe auto, zostaje zastąpione przez model Felicja.

W roku 1989 następuje upadek komunizmu w Czechosłowacji, co dla Skody  okazuje się przełomowym chwilą. Skoda mająca w tamtych czasach w swojej ofercie jedynie model Favorit, nie była w stanie walczyć z zachodnią konkurencją, co spowodowało decyzję o sprzedaży. W 1991 roku, 16 kwietnia Skoda zostaje sprzedana Volkswagenowi, stając się się czwartą marką w koncernie VW. Nastąpił rozwój firmy, gdyż jednym z warunków fuzji były inwestycje Volkswagena w infrastrukturę Skody. Pierwszym autem powstałym po rządami volkswagena był model Octavia. Samochód powstał na płycie podłogowej golfa IV i pozwolił na umocnienie pozycji Skody na rynku europejskim. W ciągu 12 lat produkcji, z taś montażowych zjechało prawie 1.5mln egzemplarzy. Obecnie Skoda ma ugruntowaną pozycję na polskim rynku, oferując 7 różnych modeli.