/  /  /  / Szerzej o gamie silnikowej w nowej Skodzie Octavii
Skoda

Skoda

Zmień
Początki czeskiej marki to rok 1895, kiedy mechanik Vaclav Laurin, wraz z księgowym Vaclavem Klementem uruchomili produkcję rowerów, co jest dość powszechnym początkiem dla najstarszych współcześnie europejskich marek samochodowych. Jako, iż produkcja rowerów "Slavia" kwitła, panowie postanowili rozszerzyć zakres działalności o produkcję motocykli, co również okazało się dobrym pomysłem. Na początku XX wieku Laurin i Klement postanowili wkroczyć na nowy, dopiero rozwijający się rynek samochodowy, stając się tym samym jednym z czterech najstarszych na świecie producentów samochodów.
Dowiedz się więcej o marce
 

Szerzej o gamie silnikowej w nowej Skodzie Octavii

Skoda|
null
© Skoda
nullnullnullnullnullnull

W gamie modelu Skoda Octavia III użytkownik będzie miał wybór spośród ośmiu nowoczesnych silników benzynowych TSI i wysokoprężnych TDI Common Rail. Przy skali mocy od 86 do 180 KM silniki zapewniają według danych producenta do 23% oszczędności w zużyciu paliwa.

W ofercie dostępnych będzie w sumie osiem jednostek napędowych do wyboru: cztery silniki benzynowe TSI oraz cztery wysokoprężne TDI Common Rail (patrz slajd 1).

Silniki benzynowe nowej Octavii należą do rodziny EA211 koncernu Volkswagen. W porównaniu ze swoimi poprzednikami 4-cylindrowe silniki TSI z czterema zaworami na cylinder są bardziej zwarte (długość zabudowy jest krótsza o 50 mm) i podnoszą poprzeczkę w zakresie sprawności energetycznej oraz momentu obrotowego.

Wykonane z aluminium są znacznie lżejsze (nawet o 22 kg), dzięki czemu samochód jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny.

Wśród silników TSI, oprócz wersji podstawowej, wszystkie są wyposażone w funkcję Start-Stop, która razem z odzyskiem energii hamowania przyczynia się do uzyskiwanych oszczędności zużycia paliwa i emisji CO2.

Największą moc zapewnia motor 1.8 TSI 180 KM. Ten silnik współpracuje z 7-stopniową skrzynią biegów DSG.

Nowa Skoda Octavia i wersje wyposażenia w Polsce

Wśród należących do serii EA288 silników wysokoprężnych TDI z bezpośrednim wtryskiem uwagę zwraca wersja 1.6 TDI o mocy 110 KM, która jest najoszczędniejszą opcją tej grupy. Emituje 89 g/km CO2, a na 100 km zużywa według danych fabrycznych tylko 3,4 l paliwa.

Szczytową moc zapewnia natomiast wersja 2.0 TDI, uzyskując 150 KM. Silnik ten charakteryzuje się równą i spokojną pracą, a jednocześnie jest przyjazny środowisku.
   
W drugiej połowie bieżącego roku do gamy modelowej Octavia III będą dostępne jeszcze mocniejsze silniki w wersji RS.

Silniki 4-cylindrowe TSI są obecnie montowane stroną wylotową do tyłu, podobnie jak silniki wysokoprężne, i pochylone pod kątem 12 stopni.

Takie nowości szykuje Skoda w roku 2013

Moc i sprawność energetyczna obu rodzajów silników to efekt nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Oszczędnościom sprzyja nowy, dwuobwodowy układ chłodzenia. Silnik TSI znajduje się w wysokotemperaturowym obwodzie chłodzenia z mechanicznie napędzaną pompą wody, a chłodnica powietrza doładowania i korpus turbosprężarki w obwodzie niskotemperaturowym płyn chłodzący.

W efekcie silnik szybciej się rozgrzewa, a spaliny są oziębiane płynem chłodzącym.

Silniki wysokoprężne mają również innowacyjny układ chłodzenia. W trakcie rozgrzewania głowica silnika i kadłub są chłodzone przez odrębne obwody. Dzięki temu silnik szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy i dostarcza ciepła do ogrzewania wnętrza auta.

Inne ważne rozwiązania służące podwyższeniu sprawności samochodu to unowocześnienie układów wtrysku, doładowania i chłodzenia powietrza doładowania.
   
W celu zmniejszenia tarcia wewnętrznego silnika zastosowano pierścienie tłokowe o mniejszym napięciu wstępnym i łożyska toczne do wałka rozrządu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama