/  /  /  /  / PREZENTACJA | Skoda Rapid Spaceback
Skoda Rapid

Skoda Rapid

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena52 050 zł - 84 950 zł (aktualizacja: 2016-07-12)
Emisja CO289 g/km - 112 g/km
Żużycie paliwa3,4 L/100km - 4,8 L/100km
 

PREZENTACJA | Skoda Rapid Spaceback

IBRM Samar|
Skoda Rapid Spaceback 2013
© IBRM Samar
Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013Skoda Rapid Spaceback 2013

Skoda Rapid, która zadebiutowała w Polsce jesienią 2012 r. na dobre zadomowiła się w naszym kraju. Dotychczas model oferowany był jedynie w nadwoziu liftback, dobrze znanym z Octavii, jednak teraz wzbogacił się o delikatnie wydłużonego hatchbacka nazwanego przez Czechów – Spaceback. Jaki jest i co oferuje? Przekonaliśmy się o tym podczas prezentacji we włoskiej Weronie.

Model Rapid, zapoczątkował całkowicie nowy design marki, głównie ze względu na  kształt grilla, reflektorów, a także odmienione logo marki.
Auto oparte na przedłużonej płycie podłogowej znanej z obecnej generacji VW Polo w pewnym sensie wypełnia lukę między Fabią (segment B) oraz Octavią (segment C). Wymykając się poza ramy segmentów, producent klasyfikuje go wśród kompaktów budżetowych zastępując nieoferowaną już Octavię Tour.
Warto jednak zaznaczyć, iż jest to pierwszy hatchback Skody w tej klasie samochodów, a główny projektant Rapida Jozef Kaban podkreśla, że nowy model odpowiada najlepiej filozofii Skody określanej hasłem „simply clever” („po prostu sprytny”).

Wnętrze samochodu prezentuje się naprawdę solidnie. Co prawda w przypadku Rapida wykorzystano tańsze materiały wykończeniowe, podobne do tych użytych w Fabii, jednak poziom wykończenia i spasowania elementów jest naprawdę dobry. Przy tej okazji udało się obniżyć koszty produkcji na czym bardzo zależało producentowi. Niższy koszt to potencjalnie niższa cena sprzedaży, a co za tym idzie szansa na pozyskanie większej liczby klientów.

Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych (4304 mm długości, 1706 mm szerokości) to przestrzeń jaką oferuje wewnątrz to auto mógłby pozazdrościć niejeden kompakt. Nawet pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie nie powinni narzekać na brak miejsca na nogi nawet przy wyższym wzroście kierowcy czy pasażera z przodu. Tą dużą przestrzeń osiągnięto kosztem bagażnika, która zmniejszyła się o 135 l w porównaniu do liftbacka. Mimo to jest ona wciąż jedną z większych w klasie. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika rośnie do 1380 l. Spaceback, który jest krótszy od liftbacka o 179 mm i tak powinien zaspokoić potrzeby tradycyjnego „modelu polskiej rodziny (2+2)” podczas wakacyjnych wojaży i nie tylko.

Mocną stroną wszystkich modeli Skody jest duże poświęcenie uwagi kwestii aktywnego i biernego bezpieczeństwa, począwszy już od małego Citigo.
Czesi zastosowali standardowo oprócz systemów ABS i ESP takie układy jak: elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) oraz hydrauliczny system wspomagania awaryjnego hamowania (HBA).
Dodatkowo za kwotę 500 PLN można doposażyć auto w dodatkowe systemy wspierające takie jak HHC – wspomagający pokonywanie podjazdów oraz TPM – kontrolujący ciśnienie w ogumieniu, który już niedługo będzie montowany w standardzie we wszystkich nowych samochodach w ramach zmian przepisów „unijnych”.
W przypadku kolizji są aktywowane poduszki powietrzne przednie i boczne, a także kurtyny powietrzne dla pasażerów pierwszego i drugiego rzędu.

Jedną z ciekawszych opcji, którą charakteryzują nową odmianę Rapida jest niewątpliwie szklany dach panoramiczny o największych obecnie wymiarach spośród wszystkich modeli czeskiego producenta. Mierzy on 1713 x 1155 mm i tworzy przejrzystą powierzchnię o wymiarach 1210 x 780 mm rozciągającą się od przodu auta do tylnej szyby, którą to można z kolei wydłużyć o 10 cm, tak aby zachodziła na pokrywę bagażnika. Całość prezentuje się nad wyraz okazale nadając Spacebackowi sportowego „pazura”.

Na polskim rynku samochód oferowany jest w sześciu wersjach silnikowych, z czego cztery to odmiany benzynowe. Najmniejsza, trzycylindrowa 1.2 MPI osiąga moc 75 KM. Kolejna, czterocylindrowa 1.2 TSI dostępna jest w dwóch wariantach mocy, 85 KM lub 105 KM i trzeba przyznać, że dla osób które cenią sobie dobrą dynamikę jazdy przy całkiem przyzwoitym średnim spalaniu 5.1-5.4 l na 100 km w zupełności ta jednostka jest wystarczająca. Najmocniejszą jednostką jest 1.4 TSI o mocy 122 KM sprzęgnięta z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią DSG. Pozostałe dwie są odmianami wysokoprężnymi 1.6 TDI o mocy 90 KM lub 105 KM. Z wyjątkiem podstawowej jednostki 1.2 MPI wszystkie pozostałe posiadają turbodoładowanie. Póki co dla Spacebacka nie przewidziano fabrycznej instalacji LPG, która w liftbacku oferowana jest do najmniejszej „benzyny” 1.2 MPI za kwotę 3 990 PLN. Podejrzewamy, że w tym przypadku wersja nadwoziowa raczej nie jest wyróżnikiem i opcja ta trafi również niebawem do Spacebacka.

Szczegółowy cennik i podstawowe specyfikacje są już dostępne w bazie Samaru.

Samochód dostępny jest standardowo w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance, a od początku października 2013 r. występuje również w limitowanej wersji Style Plus.
W bazowej wersji Active znajdziemy m.in. centralny zamek, elektryczne szyby z przodu, fotel kierowcy regulowany na wysokość, system pokolizyjny (ACS), uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy, przednie reflektory z funkcją świateł do jazdy dziennej, felgi stalowe 6Jx15” z osłonami DAKARA z oponami 185/60 R15, przyciemnione szyby oraz zderzaki w kolorze nadwozia. Opcjonalnie za 1600 PLN dostępny jest pakiet Komfort, w skład którego wchodzi klimatyzacja manualna Climatic oraz radioodtwarzacz Blues CD/MP3.
Decydując się na bogatszą wersję Ambition w standardzie otrzymamy dodatkowo centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, radioodtwarzacz Blues CD/MP3, gniazdo AUX-IN, klimatyzację manualną Climatic, komputer pokładowy, podłokietnik z przodu ze schowkiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz reflektory przeciwmgielne.
W przypadku wersji Elegance możemy liczyć na dodatkowe 2 głośniki z tyłu, radioodtwarzacz Swing CD/MP3, felgi aluminiowe CARME 6J x 15” z oponami 185/60 R15, tempomat, czujnik parkowania z tyłu, trójramienną kierownicę wielofunkcyjną obsługującą radio, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, a także fotel pasażera regulowany na wysokość.
Jeśli jednak to ciągle za mało, można zdecydować się na „efekciarską” wersję Style Plus, opartą na wersji Elegance bez tempomatu ale za to z reflektorami przeciwmgielnymi doświetlającymi zakręty, dachem panoramicznym z przedłużoną szybą pokrywy bagażnika, felgami aluminiowymi RAY 7J x 17” z oponami 215/40 R17, dodatkowo przyciemnionymi tylnymi szybami SUNSET, czarnym spoilerem tylnym, lusterkami lakierowanymi w kolorze czarnym oraz Pakietem Dynamic zawierającym m.in. sportowe przednie fotele.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama