/  /  / Rapid
Skoda Rapid

Skoda Rapid

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena52 050 zł - 84 950 zł (aktualizacja: 2016-07-12)
Emisja CO289 g/km - 112 g/km
Żużycie paliwa3,4 L/100km - 4,8 L/100km
 
Skoda Rapid 2012
© IBRM Samar
Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012
Skoda Rapid została pokazana oficjalnie w Paryżu w 2012 roku, a jej sprzedaż rozpoczęła się w Polsce późną jesienią tego samego roku. Rok wcześniej, we Frankfurcie, pokazano model koncepcyjny MissionL, niewiele różniący się od wersji finalnej. Nazwę Rapid fani marki znają od lat, jednak obecny model ma niewiele wspólnego ze Skodami produkowanymi w ubiegłym stuleciu. Nowy samochód w pewnym sensie wypełnia lukę po nieoferowanych już modelach Fabia sedan oraz Octavia Tour.
Bliźniaczym modelem dla Rapida jest Seat Toledo Mk4.
Podzespoły i wiele rozwiązań technicznych dla obu aut zaczerpnięto z Fabii, Roomstera i Octavii. Rapid wykorzystuje nową platformę A05+. Jest to zmodyfikowana platforma PQ24 umożliwiająca zastosowanie napędu na cztery koła. Z płyty A05 (inne oznaczenie: PQ25) korzystają dziś Seat Ibiza, VW Polo i Audi A1, natomiast na potrzeby Rapida i Toledo wydłużono ją nieznacznie (stąd „plus” w nazwie platformy).
Rodzinny pojazd ma duże szanse na odniesienie rynkowego sukcesu w Polsce. Polacy lubią Skody, to najchętniej wybierana przez nich marka nieprzerwanie od 2009 roku. Ponadto Rapid posiada wiele cech - również „kochanej” nad Wisłą - Octavii, dzierżącej tytuł krajowego bestsellera w klasie średniej niższej.

Gdzie jest produkowany?
Rapid, wraz z bliźniaczym Toledo, produkowany jest w zakładach w Mlada Boleslav w Czechach.

Podstawowe informacje
Rapid oferowany jest jako 5-drzwiowy liftback oraz hatchback o nazwie Spaceback.
Kompaktowa Skoda jest odpowiedzią na budżetowe modele konkurencji, których w ostatnich kryzysowych latach przybywa coraz więcej. Rapid, wraz z bliźniaczym Toledo stanowią kontrofertę dla tanich aut koncernu PSA (Citroen C-Elysee i Peugeot 301) oraz licznych modeli z Azji. Choć jednym z priorytetów było obniżenie kosztów produkcji, Skoda trzyma stosunkowo wysoki poziom jakościowy i korzysta z uznanej techniki VW. Rapid wykończony jest zauważalnie słabszymi materiałami i posiada uboższe wyposażenie niż Octavia III, jednak summa summarum wykonany jest solidnie.

Cechą wyróżniającą czeski samochód na tle konkurencji jest wyjątkowo przestronne wnętrze, dużo obszerniejsze niż można by się spodziewać po jego gabarytach.
Ogromny bagażnik, ponadprzeciętnie bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa oraz nowoczesne i wydajne silniki ze stajni Volkswagena dopełniają zalet czeskiego auta.

Rapid odsłonił nową „twarz” Skody z układem czterech wąskich lamp z przodu (reflektory i światła przeciwmgielne), nową osłoną chłodnicy i odmienionym logo producenta. Najnowsza Octavia III kontynuuje ten kierunek designerski. Główny projektant Rapida Jozef Kaban podkreśla, że nowy model odpowiada najlepiej filozofii Skody określanej hasłem „simply clever” („po prostu sprytny”).

Wymiary, masy i objętości
Pod względem gabarytów nowy kompakt wpasował się między Fabię II i Octavię II, choć znacznie bliżej mu do tej drugiej. Przy podobnych wymiarach nadwozia co Octavia I generacji wnętrze Rapida jest wyraźnie większe. Długie na 4.483 mm auto oferuje wyjątkowo przestronną – na tle rywali - kabinę pasażerską.Bez większych wyrzeczeń może nim wygodnie podróżować pięciu dorosłych pasażerów. O ile szerokość nadwozia (1.706 mm licząc bez lusterek) daje przestrzeń mniej więcej taką jak w przeciętnym kompakcie, o tyle na nogi miejsca jest tyle, co w samochodzie z segmentu o jedno oczko wyżej.
W opisywanej wersji pojazd waży 1100 kg, ładowność tej odmiany to przyzwoite 535 kg.
Przepastny bagażnik o pojemności 550 litrów, do którego dostęp jest  bezproblemowy dzięki unoszonym tylnym drzwiom typowym dla  hatchbacków oraz wysoka ładowność sprawiają, że Skodą można przewieźć sporo bagażu.

Bezpieczeństwo
Rapid zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa, zarówno na tle wymienionych wcześniej konkurentów, jak i poprzednich generacji Octavii. Już w najtańszej wersji ma cztery poduszki powietrzne i kurtyny (dla obu rzędów siedzeń), a także pokaźny zestaw elektronicznych systemów bezpieczeństwa (ABS, MSR, ASR, ESP, EDS, HBA i ASC).
Opcjonalnie auto można wyposażyć w dodatkowe systemy jak układ kontroli ciśnienia w oponach (TPM) czy system HHC (Hill Hold Control) ułatwiający pokonywanie podjazdów.
Tarczowe hamulce (z przodu wentylowane) o sporej średnicy zapewniają skuteczne wytracanie prędkości. Droga hamowania ze 100 km/h równa nieco ponad 36 metrów to imponujący wynik. W latach 90-tych zarezerwowany dla aut wybitnie sportowych jak BMW M3 czy Porsche 911 Carrera.
W niezależnych crashtestach organizacji Euro NCAP bezpieczeństwo bierne oceniono na pięć gwiazdek.Ochronę dorosłych pasażerów oceniono w szczegółowej punktacji na 94% co jest lepszym wynikiem niż w przypadku Citigo, Yeti i Superba. W kategorii „safety assist” Euro NCAP przyznał ocenę równą 71% (w tej dziedzinie tylko Citigo wypada korzystniej). Ponadto Rapid uzyskał korzystne wyniki podczas próby wypadku z pieszym. Specjalna konstrukcja przedniego zderzaka zapewnia 100-procentowe bezpieczeństwo dla potrąconego przechodnia. Eksperci z Euro NCAP docenili także dostępny w wyposażeniu standardowym system ESP i funkcję przypominania o niezapiętych pasach.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Poza wymienionymi wcześniej licznymi systemami bezpieczeństwa największym wyróżnikiem Rapida jest przekładnia DSG.
Automatyczna skrzynia biegów DSG(Direct Shift Gearbox) wykorzystuje dwa sprzęgła. W rezultacie DSG wyjątkowo szybko i płynnie zmienia biegi, dzięki czemu samochód lepiej przyspiesza i zużywa mniej paliwa. Przenoszenie momentu obrotowego odbywa się za pośrednictwem dwóch niezależnych sprzęgieł. Zastępują one przetwornik hydrodynamiczny tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów. Oba sprzęgła są tak sterowane, że podczas zmiany biegów nie występuje nieprzyjemne szarpnięcie autem. W nowatorskiej preselekcyjnej przekładni przenoszenie momentu obrotowego na przednie koła nie jest przerywane. Zmiana biegów odbywa się automatycznie lub ręcznie dźwignią i manetkami przy kierownicy.
Skoda Rapid została pokazana oficjalnie w Paryżu w 2012 roku, a jej sprzedaż rozpoczęła się w Polsce późną jesienią tego samego roku. Rok wcześniej, we Frankfurcie, pokazano model koncepcyjny MissionL, niewiele różniący się od wersji finalnej. Nazwę Rapid fani marki znają od lat, jednak obecny model ma niewiele wspólnego ze Skodami produkowanymi w ubiegłym stuleciu. Nowy samochód w pewnym sensie wypełnia lukę po nieoferowanych już modelach Fabia sedan oraz Octavia Tour.

Konkurenci: Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Seat Toledo.
 

Rapid najczęściej porównywana z

Citroen C-Elysee
Citroen C-Elysee
Honda Civic
Honda Civic
Hyundai i30
Hyundai i30
Kia cee'd
Kia cee'd
Peugeot 301
Peugeot 301
Skoda Octavia III
Skoda Octavia
Volkswagen Golf VII
Volkswagen Golf
Reklama