/  /  /  /  / PORÓWNANIE | Volkswagen Golf VII vs Skoda Octavia III
Skoda Octavia

Skoda Octavia III

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena62 960 zł - 135 190 zł (aktualizacja: 2016-06-01)
Emisja CO290 g/km - 156 g/km
Żużycie paliwa3,5 L/100km - 6,9 L/100km
 

PORÓWNANIE | Volkswagen Golf VII vs Skoda Octavia III

IBRM Samar|
Volkswagen Golf 2012
© IBRM Samar
Volkswagen Golf 2012Volkswagen Golf 2012Volkswagen Golf 2012Skoda Octavia 2013Skoda Octavia 2013Skoda Octavia 2013

Jesienią ubiegłego roku w sprzedaży pojawiła się VII generacja Golfa, a obecnie do salonów sprzedaży trafia Octavia III generacji. Volkswagen Golf i Skoda Octavia są jednymi z najpopularniejszych modeli klasy niższej średniej. Łączna ich sprzedaż w połączeniu z Jettą (wersja sedan Golfa) stanowi ok. 30% swojej klasy oraz prawie 8,5% całego rynku.

Nadwozie:
Na razie obydwa modele dostępne są tylko w wersji hatchback. W przypadku Golfa można wybierać pomiędzy odmianą 3-drzwiową (stanowiącą margines sprzedaży na polskim rynku) lub 5-drzwiową. Octavia dostępna jest tylko w wersji 5 drzwiowej. Wkrótce w ofercie pojawią się odmiany kombi.
Golf i Octavia są pierwszymi modelami (obok Audi A3 oraz Seata Leona), które powstały na nowej modularnej platformie nadwoziowej MQB, która pozwoli m.in. na redukcję masy pojazdów oraz zunifikowanie silników i przekładni napędowych.
Nadwozie Skody jest większe niż Golfa. Rozstaw osi Octavii wynosi 2 686 mm, o 49 mm więcej niż w Golfie, ale też o 111 mm więcej niż w poprzedniej generacji czeskiego auta. Jeszcze większa jest różnica w długości. W przypadku Octavii wynosi ona 4 659 mm, o 310 mm więcej niż Golfa.  Większe wymiary przekładają na znaczne różnice w objętości bagażnika. Objętość bagażnika mierzona do wysokości siedzeń wynosi dla Golfa 380l, a w Octavii aż 590 l. Przy złożonej tylnej kanapie i załadunku po dach objętość bagażnika wzrasta odpowiednio do 1 270 l w Golfie oraz do 1 580 l w Octavii. Pod względem objętości Octavia jest liderem w swojej klasie bijąc na głowę swojego kuzyna.

Nowa Skoda Octavia kombi i pierwsze przymiarki cenowe

Silniki:
Oba modele korzystają z silników dostępnych w gamie koncernu Volkswagena. W przypadku Skody są to 4 silniki benzynowe (1,2l TSI o mocy maksymalnej 85 KM; 1,2l TSI o mocy maksymalnej 105 KM, 1.4l TSI o mocy maksymalnej 140 KM oraz 1,8l TSI o mocy maksymalnej 180 KM) oraz 2 silniki diesla (1,6l TDI o mocy maksymalnej 105 KM i 2,0l TDI o mocy maksymalnej 150 KM). Golf napędzany jest tymi samymi silnikami z wyjątkiem silnika benzynowego 1.8l. Oprócz wcześniej wymienionych silników  w ofercie Volkswagena znajduje się bardzo popularny silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy maksymalnej 122 KM. Zastanawiające, dlaczego nie jest on montowany w czeskim samochodzie. Jako ciekawostkę można wspomnieć, że silnik benzynowy 1,4 TSI 140 KM można nabyć w przypadku niemieckiego auta z unikalna na skalę światową funkcją automatycznego odłączania pary cylindrów (ACT). Dzięki tej innowacyjnej technologii silnik spełnia normy EURO6. Testowe średnie zużycie paliwa spadło z 5,2 do 4,7 l/100 km, średnia emisja CO2 z 119 do 109 g/km.
Wszystkie silniki (za wyjątkiem najsłabszego) obu aut mogą współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub dwusprzęgłową przekładnią automatyczną DSG. Wkrótce w ofercie pojawi się Golf GTI z silnikiem o mocy 220 KM ostatnio zaprezentowany podczas Genewskiego Salonu Samochodowego.

Nowy Volkswagen Golf GTI. Samochód pojawi się w Polsce

Zawieszenie:
Rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń obu modeli są podobne. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumnę McPhersona z wahaczem poprzecznym. W tylnym zawieszeniu występuje belka skrętna z wahaczami wleczonymi lub zawieszenie wielowahaczowe dla silników o większej mocy. W przypadku Octavii zawieszenie wielowahaczowe będzie montowane w samochodach z silnikami o mocy większej niż 150 KM, zasilanych CNG (1.4 CNG 110 KM) lub z napędem na cztery koła. W Volkswagenach Golfach zawieszenie wielowahaczowe będzie montowane w autach z silnikami o mocy większej niz 120 KM.

Wyposażenie:
Zarówno Golf i Octavia sprzedawane są w 3 wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline, Highline (Golf) oraz Active, Ambition i Elegance (Octavia). W przypadku Golfa najpopularniejszą jest najdroższa Highline stanowiąca ok. 2/3 sprzedaży. Jaka będzie najpopularniejsza wersja wyposażeniowa Octavii trudno jest na razie określić, gdyż model dopiero wchodzi na rynek, a pierwsze zarejestrowane samochody są autami demonstracyjnymi dealerów.  Można domniemywać, że podobnie jak to było w przypadku dotychczasowej generacji, będzie to wersja wyposażeniowa Ambition.

Szczegółowe porównanie Golfa VII Comfortline oraz Octavii III Ambition  zasilanych silnikiem benzynowym 1,4 TSI o mocy 140 KM sprzężonym ze skrzynią mechaniczną 6-biegową.

Bezpieczeństwo:
Obydwa modele koncernu Volkswagen prezentują podobny poziom bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskały 5 gwiazdek. Wyposażone są w siedem poduszek powietrznych w standardzie (czołowa dla kierowcy i pasażera, dwie boczne na przednich siedzeniach, dwie kurtynowe oraz kolanowa dla kierowcy) oraz za dopłatą dwie boczne dla pasażerów tylnych siedzeń. W standardzie montowane są układy stabilizacji toru jazdy ESP z wszystkimi obecnie możliwymi funkcjami m.in. kontrolującymi rozkład sił hamowania czy to na prostej, czy w zakręcie, zapobiegającemu blokowaniu hamulców, wspomaganie nagłego hamowania, kontrolującymi przyczepność podczas przyspieszania, czy w sposób elektroniczny blokowanie mechanizmu różnicowego. Dodatkowo zarówno w Golfie i Octavii zastosowano w standardzie hamulec multikolizyjny  - pomagający ograniczyć skutki kolizji. Hamulec multikolizyjny automatycznie przyhamowuje pojazd, który uległ zderzeniu, aby w istotnym stopniu zmniejszyć występującą jeszcze energię kinetyczną i ograniczyć możliwość wystąpienia kolejnego uderzenia.

Gwarancja:
Obydwa modele objęte są identyczną gwarancją: mechaniczna 2 lata, na lakier 3 lata, perforacyjna – 12 lat. Ważność assistance jest taka sama i wynosi 2 lata.

Podsumowanie:
Reasumując można powiedzieć, że oba samochody pod względem konstrukcyjnym i wyposażenia są bliźniakami. Różnią je tylko wymiary zewnętrzne (zwłaszcza bagażnika), gdyż wymiary wewnętrzne są prawie takie same. Porównywalne są też ceny cennikowe podobnych konfiguracji z tymi samymi silnikami i przekładniami.  Realne ceny tych samochodów mogą się różnić, jeśli importer będzie stosował w przypadku Skody intensywną politykę rabatową i promocyjną, podobnie jak to czynił dotychczas. Sprzedaż poprzedniej generacji Octavii była prawie trzy razy większa niż Golfa i Jetty razem wziętych. Obecnie trudno powiedzieć, czy nowa Octavia powtórzy popularność swojej poprzedniczki. Do tej pory Octavia była uważana za tani samochód dla rodziny poszukującej przestronnego auta z pojemnym bagażnikiem. Obecna generacja wyraźnie przesunęła się w kierunku wyższej klasy. Dotychczasowi nabywcy szukający taniego samochodu rodzinnego mogą skierować się w kierunku wewnętrznego konkurenta z oferty  Skody, co prawda mniejszego, ale tańszego modelu Rapid. Dotychczasowa Octavia, zwłaszcza w wersji kombi, była niekwestionowanym liderem rynku flotowego. Klient flotowy, podobnie jak i nabywca indywidualny, może także zmienić swoje preferencje i wybrać Rapida kombi, który wkrótce ma się pojawić w sprzedaży.
Na korzyść Golfa będzie pracować uzyskanie ostatnio prestiżowego tytułu „Car of the Year 2013”.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Skoda Octavia