/  /  /  /  / Iberia zerka na Chiny
SEAT Mii

SEAT Mii

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Cena29 200 zł - 43 100 zł (aktualizacja: 2016-09-28)
Emisja CO2105 g/km - 106 g/km
Żużycie paliwa4,5 L/100km - 4,6 L/100km
 

Iberia zerka na Chiny

null
null

Tomasz Grzyb, dyrektor generalny, prezes zarządu Iberia Motor Company: Mimo, że mamy dużo pomysłów na inwestycje w innych branżach, na przykład deweloperskiej, to w najbliższej przyszłości motoryzacja pozostanie ważną częścią naszego biznesu.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Paweł Janas, IBRM Samar: Sprzedaż Seatów od kilku lat dramatycznie spada. W ubiegłym roku Iberia sprzedała ich zaledwie około 3 tys. sztuk. W pierwszej połowie tego roku około tysiąca. Jeśli tak dalej pójdzie, to w tym roku dobijecie najwyżej do 2 tysięcy. Jaka jest tego przyczyna?

Tomasz Grzyb, dyrektor generalny, prezes zarządu Iberia Motor Company: Nasze samochody są po prostu zbyt drogie w porównaniu z ofertą konkurencji. Ostatnio ostro negocjujemy z producentem obniżkę cen aut dostarczanych na polski rynek. Jeśli negocjacje się powiodą, jest jeszcze szansa na większą sprzedaż od tej, o której Pan wspominał. W innym przypadku będzie to najgorszy rok w historii Seata w Polsce. Przekonujemy producenta, że ciężko będzie mu później odbudować zaufanie polskich klientów do marki.

To już jednak będzie zmartwienie nowego właściciela. Z początkiem tego roku sprzedaż samochodów ze stajni Volkswagena przeszła z rąk Jana Kulczyka pod skrzydła koncernu z Wolfsburga. Od pewnego czasu słychać, że Niemcy przejmą teraz od Was sprzedaż Seatów.

To prawda. Jeszcze pod koniec 2011 r. dostaliśmy od SEAT-a trzyletnie wypowiedzenie umowy importerskiej. Od kilku miesięcy negocjujemy warunki finansowe transakcji – jeśli dojdziemy do porozumienia, nie wykluczone, że okres wypowiedzenia zostanie skrócony,

Czy nie ma Pan wrażenia, że producent specjalnie nie godził się na obniżkę cen Seatów, aby wymusić na spółce wcześniejszą rezygnację z prowadzenia działalności importerskiej.

Bez komentarza

Fakty są jednak takie, że umowę Wam wypowiedziano. Czy to nie demotywuje?

Nie może. Nadal jesteśmy odpowiedzialni za sprzedaż, za sieć dealerską, za naszych pracowników. I wcale nie odpuszczamy. Właśnie zaprezentowaliśmy najnowszą wersję Seata Leon. Mocno pracujemy nad poprawą efektywności i rentowności sieci dealerskiej. Chcemy, żeby dealerzy przetrwali zmianę właściciela w możliwie jak najlepszej kondycji. Od półtora roku prowadzimy politykę pro dealerską. Udzielamy im wsparcia w lokalnych akcjach reklamowych i promocyjnych, zwiększyliśmy wielkość bonusów za większą sprzedaż aut...

Rozumiem, że działania te mają doprowadzić do zwiększenia wartości sieci i ułatwić wynegocjowanie z producentem lepszej ceny za udziały w spółce?

Następne pytanie poproszę.

W porządku. Czy sprzedaż udziałów w IMC oznacza, że jej właściciel Krystian Poloczek, wycofuje się z działalności motoryzacyjnej w Polsce? Co może zastąpić sprzedaż Seatów?

Duże nadzieje wiążemy z chińskimi samochodami. Prowadzimy negocjacje z kilkoma producentami z Kraju Środka w sprawie rozpoczęcia sprzedaży w Polsce i kilku innych krajach europejskich. Rozstrzygnięcia powinny zapaść w najbliższych miesiącach. Jak Pan wie na Ukrainie, gdzie też wypowiedziano nam umowę na dystrybucję Seatów, od listopada 2011 r. sprzedajemy auta chińskiej marki BYD. Szykujemy się także do rozpoczęcia sprzedaży samochodów elektrycznych tej marki w Polsce. Jeśli producent uzyska na czas europejską homologację, to dystrybucja ruszy już w I kwartale 2013 r. .

Na rynku mówi się, że w grę wchodzi także sprzedaż w Polsce aut marki MG, które dziś częściowo także powstają w Chinach...

Tak, rozmowy trwają. I na razie tyle mogę ujawnić.

Seaty zainspirowały powstanie zarówno nazwy Iberia Motor Company jak i całej grupy kapitałowej Iberia Motor Capital Group. Czy po utracie praw do ich sprzedaży planujecie zmienić nazwy spółek, a przed wszystkim czy po tych zmianach motoryzacja nadal będzie dominować w działalności grupy?

Co do nazwy firmy to żadne decyzje jeszcze nie zapadły. Jesteśmy natomiast przekonani, ze chińskie auta to przyszłość światowej motoryzacji i także nasza. Proszę poza tym pamiętać, że w grupie mamy nadal wypożyczalnie aut Sixt, jesteśmy importerem samochodowych fotelików dziecięcych Recaro. Rozważamy wspólną z Chińczykami produkcję samochodowego oświetlenia LED. Chcemy też wykorzystać nasze wolne tereny w Rawie Mazowieckiej, myśleliśmy np. o ściągnięciu tu dużego dystrybutora części zamiennych. Mimo, że mamy dużo pomysłów na inwestycje w innych branżach, na przykład deweloperskiej, to w najbliższej przyszłości motoryzacja pozostanie ważną częścią naszego biznesu.

Paweł Janas
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama