/  /  / Więcej o marce
Saab

Saab

Zmień
Marka Saab powstała w 1937 w ekspresowym tempie, jako jednostka mająca wyprodukować samoloty mające bronić neutralności Szwecji podczas drugiej wojny światowej. Po wojnie, gdy zagrożenie minęło, włodarze marki postanowili zająć się produkcją samochodów aby w ten sposób wykorzystać moce produkcyjne przedsiębiorstwa. Prace nad osobowym autem rozpoczęły się już w 1944 roku, efektem był model 92.
Dowiedz się więcej o marce
 
a001a.jpg
© Saab
a001a.jpga002a.jpga005a.jpga006a.jpga1202794.jpgs002s.jpgs003s.jpgs004s.jpgs006s.jpgw008w.jpgw009w.jpgw010w.jpgSaab 9-5Saab 9-5Saab 9-5
Marka Saab powstała w 1937 w ekspresowym tempie, jako jednostka mająca wyprodukować samoloty mające bronić neutralności Szwecji podczas drugiej wojny światowej. Po wojnie, gdy zagrożenie minęło, włodarze marki postanowili zająć się produkcją samochodów aby w ten sposób wykorzystać moce produkcyjne przedsiębiorstwa. Prace nad osobowym autem rozpoczęły się już w 1944 roku, efektem był model 92.

Wykorzystujący doświadczenia Saaba wyniesione z produkcji samolotów samochód posiadał bardzo niski jak na tamte czasy współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,30. Również w latach pięćdziesiątych zaprezentowany został model 94, pierwszy sportowy Saab, zapoczątkowując produkowaną do 1974 linię Sonnet. Zasadniczy kształt modelu 92  zachowany został aż do roku 1968, kiedy to szerokiej publiczności zaprezentowano model 99. W roku 1969 Saab łączy się ze szwedzką marką samochodów użytkowych Scania, tworząc spółkę Saab- Scania trwającą do 1995 roku. W międzyczasie Szwedzi wchodzą w porozumienie z Fiatem i na rynek wypuszczony zostaje Saab 600, będący Lancią Deltą ze zmienioną atrapą chłodnicy. W trakcie współpracy Saaba i Scanii powstaje również najlepiej sprzedający się w historii model szwedzkiej marki- 900 (który zastępuje model 99) oraz 9000, wykorzystujący wspólna z Alfą Romeo 164 oraz Fiatem Cromą platformę. W 1989 roku połowę akcji Saaba przejmuje General Motors. W tym czasie produkowane przez Szwedów modele opierają się na platformach amerykańskiego koncernu. W 2010 roku, w wyniku kryzysu finansowego GM zmuszony jest sprzedać prawa do marki holenderskiemu producentowi luksusowych samochodów sportowych, marce Spyker.