/  /  /  / Saab 9-5 i nowinki techniczne
Saab

Saab

Zmień
Marka Saab powstała w 1937 w ekspresowym tempie, jako jednostka mająca wyprodukować samoloty mające bronić neutralności Szwecji podczas drugiej wojny światowej. Po wojnie, gdy zagrożenie minęło, włodarze marki postanowili zająć się produkcją samochodów aby w ten sposób wykorzystać moce produkcyjne przedsiębiorstwa. Prace nad osobowym autem rozpoczęły się już w 1944 roku, efektem był model 92.
Dowiedz się więcej o marce
 

Saab 9-5 i nowinki techniczne

Saab|
null
© Saab
null

Nowy model 9-5 to najbardziej zaawansowany technicznie Saab w historii, wykorzystujący szereg nowinek i udoskonaleń technologicznych zbliżających do siebie samochód i kierowcę, a przy tym dający większą przyjemność z jazdy wszystkim podróżującym.

Określany przez firmę Saab jako najgroźniejszy rywal w segmencie premium, nowy model 9-5 był opracowywany przede wszystkim w Szwecji, gdzie prowadzono prace konstrukcyjne i gdzie będzie produkowany w rodzimej fabryce Saaba w Trollhattan.

W kategoriach funkcjonalności i jakości jazdy nowy sedan 9-5 skonfigurowano tak, by mógł on rzucić wyzwanie standardom klasy premium. Stanowić będzie świeżą i wyróżniającą się alternatywę wobec oferty uznanych liderów rynku.

Wykorzystano najnowocześniejsze technologie, aby zagwarantować kupującym te funkcje, których pragną najbardziej. Funkcje inteligentne to m.in. stylizowany na lotniczy, wirtualny wyświetlacz (Pilot HUD), zaawansowany układ wspomagania parkowania Advance Park Assist (APA), muzyka z wbudowanego twardego dysku, sterowanie klimatyzacją w strefie tylnych siedzeń i możliwość elastycznego wykorzystania przestrzeni bagażowej.

„Jest to najbardziej wyrafinowany i technicznie zaawansowany samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy - mówi Mats Fagerhag, szef Działu rozwoju technologicznego w firmie Saab. „Spełnia on potrzeby nowoczesnej motoryzacji i łączy w sobie wszystkie funkcje i cechy, których klienci oczekują od tej klasy samochodu.”

Na drodze
Zastosowane w podwoziu systemy i technologie koncentrują się na zapewnieniu sportowych wrażeń płynących z jazdy.  Dla przykładu, mechaniczne zawieszenie dopasowano do różnych charakterystyk pracy silników i układów napędowych. Można je zastąpić opcjonalnym, adaptacyjnym układem podwozia Saab DriveSense, wykorzystującym między innymi funkcję kontroli tłumienia drgań w czasie rzeczywistym.

Kolumna HiPerStrut i zawieszenie H-arm
W samochodzie zamontowano trzy rodzaje zawieszenia. Wersje z silnikiem benzynowym 1.6 i wysokoprężnym 2.0 posiadają przednie kolumny McPherson i czterowahaczowe zawieszenie tylne, zaś w wahaczowe zawieszenie tylne typu H-arm wyposażono wersję z benzynowym, dwulitrowym silnikiem turbo, wprowadzając również jako opcję zawieszenie Saab XWD. Wersje Aero z silnikiem 2.8V6 turbo wyposażono w resorującą kolumnę wysokiej wydajności HiPerStrut (High Performance Strut) przedniego zawieszenia i wahaczowe zawieszenie tylne typu H-arm.

Zaawansowana kolumna HiPerStrut gwarantuje uzyskanie właściwości jezdnych zbliżonych do uzyskiwanych przy zastosowaniu podwójnych wahaczy rozwidlonych, jednak bez negatywnego wpływu na masę pojazdu. Kąt nachylenia i długość sworznia zwrotnicy zredukowano, zwiększono zaś kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy. Wynik: lepsza sterowność i poczucie lepszego "osadzenia", jak również lepsza charakterystyka jazdy i hamowania.

Zastosowany z tyłu wyrafinowany układ typu H-arm z izolowanymi ramami pomocniczymi zwiększa komfort jazdy, ogranicza drgania w kabinie i powoduje, że pojazd lepiej trzyma się nawierzchni. Zarówno w przypadku tylnego układu typu H-arm, jak i układu czterowahaczowego, do mocowania amortyzatorów do konstrukcji pojazdu wykorzystano tuleje wpuszczane. Skutecznie rozpraszają one drgania płynące z nawierzchni, podnosząc komfort jazdy i odizolowanie hałasu.

Układ Saab DriveSense
Nowy model 9-5 to pierwszy Saab oferujący możliwość kontroli tłumienia drgań w czasie rzeczywistym dzięki układowi Saab DriveSense, obejmującym szereg usprawnień pozwalających pojazdowi na dostosowanie się do sposobu, w jaki jest on prowadzony. Obok domyślnego trybu "inteligentnego" wybrać można tryby "sportowy" i "komfortowy", wykorzystując w tym celu pokrętło znajdujące się tuż obok dźwigni zmiany biegów.

Tryb "inteligentny" dostosowuje charakterystykę jazdy do sposobu prowadzenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Nieprzerwanie reguluje stopień sztywności elektronicznie sterowanych amortyzatorów, działanie elektronicznej przepustnicy i stopień wspomagania kierownicy. Dla przykładu, kiedy pojazd prowadzony jest sportowo, amortyzatory zostają automatycznie usztywnione, co pozwala na uzyskanie większej kontroli nad pojazdem i lepszej przyczepności; skok pedału przepustnicy gaźnika zostaje skrócony, co pozwala na szybszą reakcję, zaś stopień wspomagania kierownicy zostaje zredukowany celem zapewnienia bardziej bezpośrednich wrażeń. Przy mniejszych prędkościach amortyzatory są bardziej miękkie, co poprawia komfort jazdy, działanie pedału przepustnicy staje się mniej agresywne, a wspomaganie kierownicy jest większe.

W trybie "sportowym" wprowadzono większe utwardzenie amortyzatorów, co pozwala na jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem. Oprócz wyostrzenia reakcji pedału przepustnicy i zredukowania wspomagania kierownicy, tryb "sportowy" wydłuża również przełożenia automatycznej skrzyni biegów i przekazuje na tylne koła większy moment obrotowy, jeśli pojazd wyposażono w układ Saab XWD.

W przeciwieństwie do niego tryb "komfortowy" optymalizuje właściwości jezdne, pozwalając na łagodniejszą regulację sztywności amortyzatorów i pracy pedału przepustnicy. Zapewnia lepszą przyczepność na nierównych nawierzchniach i stanowi najlepsze rozwiązanie prowadzące do optymalnego zużycia paliwa.  

Układ Saab DriveSense oferowany jest jako opcja ze wszystkimi wersjami silnikowymi i wyposażenia, za wyjątkiem wysokoprężnego silnika turbo i silnika benzynowego 1.6.

Saab XWD z dyferencjałem eLSD
Wiodący w branży napęd na cztery koła marki Saab dostępny jest opcjonalnie w wersjach z dwulitrowymi silnikami turbo i jako standard z silnikiem 2.8 V6 Turbo. Oferuje on lepsze właściwości jezdne i lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych. Ten dostępny na zamówienie, aktywny układ (zintegrowany i zoptymalizowany przez konstruktorów Saaba) wykorzystuje wielotarczowe sprzęgła Haldex pozwalające na wszelkie warianty rozłożenia momentu obrotowego między osią przednią, a tylną. Precyzyjne oprogramowanie pozwala na dołączenie tylnego napędu celem zrównoważenia nad- i podsterowności.

Opcjonalny, elektronicznie sterowany tylny dyferencjał (eLSD) przenosi do 50% momentu obrotowego między kołami tylnymi, zależnie od tego, które ma większą przyczepność. Na ostrych zakrętach i przy manewrach wykonywanych z dużą prędkością, jak np. zmiana pasa ruchu, szybkie przeniesienie większego lub mniejszego momentu obrotowego pozwala na to, aby tylne koła podążały bliższym śladem kół przednich.

Sportowe podwozie
Standardowe w układzie Saab XWD i opcjonalne przy napędzie na przednie koła, sportowe podwozie zapewnia lepsze prowadzenie i kontrolę nad pojazdem. Cechuje je o 10 mm mniejsza wysokość, sztywniejszy stabilizator poprzeczny, sprężyny i amortyzatory, a także lepsza kontrola jazdy dzięki zastosowaniu górnych kolumn o zredukowanej podatności poprzecznej.  

Adaptacyjny tempomat
Inteligentna funkcja pozwalająca kierowcy nie tylko wybrać stałą prędkość jazdy, ale i automatycznie zmieniająca wybraną prędkość celem zachowania stałej, bezpiecznej odległości od samochodu jadącego przed nami. Inteligentny system zastosowany w modelu 9-5  pozwala kierowcy na wybranie trzech odległości od jadącego przed nim samochodu.

Radarowy czujnik umieszczony w osłonie chłodnicy emituje wiązkę mierzącą odległość od pojazdu jadącego z przodu; jeśli spadnie ona poniżej ustalonej odległości, otwarcie przepustnicy zostanie odpowiednio dostosowane, a w razie potrzeby uruchomione zostaną hamulce. W razie konieczności gwałtownego hamowania uruchomiony zostaje sygnał ostrzegawczy informujący kierowcę o konieczności podjęcia działania. Po przywróceniu odpowiedniej odległości samochód przyspiesza do wcześniej ustalonej prędkości. Dostępna jest również konwencjonalna, "pasywna" funkcja kontroli prędkości.

Zmienny system wspomagania układu kierowniczego VES
Podczas wykonywania manewrów, parkowania lub jazdy z niewielką prędkością system VES zwiększa poziom wspomagania układu kierowniczego i ogranicza wysiłek związany z kierowaniem pojazdem. Przy większych prędkościach hydrauliczne wspomaganie jest automatycznie redukowane, co pozwala kierowcy na uzyskanie bardziej "bezpośredniej" kontroli nad pojazdem.

System VES wykorzystuje napęd elektromagnetyczny zębatki kierowniczej ze zwojnicą do zwiększania lub obniżania poziomu wspomagania hydraulicznego. VES dostosowuje się również do prędkości, z jaką obraca się kierownica, zapewniając tym większe wspomaganie, im szybciej kierownica się obraca. System montowany jest standardowo z układem Saab XWD i Saab DriveSense.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Saab

Reklama