/  /  /  / Nowy Saab 9-5 SportKombi
Saab

Saab

Zmień
Marka Saab powstała w 1937 w ekspresowym tempie, jako jednostka mająca wyprodukować samoloty mające bronić neutralności Szwecji podczas drugiej wojny światowej. Po wojnie, gdy zagrożenie minęło, włodarze marki postanowili zająć się produkcją samochodów aby w ten sposób wykorzystać moce produkcyjne przedsiębiorstwa. Prace nad osobowym autem rozpoczęły się już w 1944 roku, efektem był model 92.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowy Saab 9-5 SportKombi

Producent|
null
© Saab
null

Wraz z debiutem oczekiwanego modelu 9-5 SportKombi na salonie samochodowym w Genewie firma Saab Automobile uczyni kolejny krok w największej ofensywie produktowej w historii spółki.

Aerodynamiczny i dający mnóstwo radość z prowadzenia Saab 9-5 SportKombi dodaje wszechstronność do długiej listy zalet wersji sedan i tworzy ciekawą alternatywę w segmencie dużych kombi klasy premium.

9-5 SportKombi dzieli z modelem sedan to samo odważne wzornictwo inspirowane koncepcyjnym Aero X. Długą, opadającą linię dachu zwieńczają ustawione pod dużym kątem drzwi bagażnika z charakterystycznym dla Saaba panoramicznym oszkleniem tyłu pojazdu. W efekcie powstało wyraziste, sportowe kombi o szerokim, nisko osadzonym nadwoziu emanującym dynamiką, bez kompromisów w zakresie możliwości transportowych.

Wśród inteligentnych rozwiązań przewozowych znajdziemy regulowaną, składaną podłogę, elastyczny system szyn do mocowania ładunku oraz schowek pod podłogą bagażnika ze specjalnym przedziałem do przewozu wilgotnych przedmiotów. Dostępne wyposażenie dodatkowe obejmuje także elektrycznie podnoszone drzwi bagażnika z możliwością programowania kąta ich otwarcia.

Napędzany taką samą gamą turbodoładowanych silników jak 9-5 Sedan (benzynowymi, na bioetanol oraz wysokoprężnymi) SportKombi może być wyposażony w jeden z najlepszych na rynku napędów na wszystkie koła Saab XWD, a także takie zaawansowane rozwiązania jak system adaptacyjnego zawieszenia Saab DriveSense, adaptacyjny tempomat, adaptacyjne reflektory bi-ksenonowe SmartBeam, system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania auta, trójstrefowa klimatyzacja oraz wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie Pilot Head-up Display, inspirowany technologią lotniczą.

Zamówienia na wersję SportKombi można będzie składać od marca, a pierwsza dostawa samochodów nastąpi we wrześniu. To duże kombi znacząco poszerzy atrakcyjność gamy modelowej 9-5. W tym segmencie Saab, umiejący projektować wszechstronne pojazdy, przez ostatnie lata sprzedawał tyle samo wersji kombi co sedanów.

„Debiut 9-5 SportKombi jest oczekiwanym kolejnym etapem w tworzeniu zupełnie nowej gamy produktowej Saaba - powiedział dyrektor Saab Automobile, Jan Ake Jonsson. „Ten model pozwoli nam powrócić do segmentu dużych aut kombi, w którym wypracowaliśmy poprzednimi modelami mocną pozycję na wielu kluczowych rynkach.”

Sportowy charakter
Zaprojektowany jednocześnie z wersją sedan 9-5 SportKombi dzieli tą samą odważną stylistykę przedniej części nadwozia i wyróżnia się panoramicznym oszkleniem tyłu pojazdu. Harmonizuje ono z kształtem przodu auta i określa jego wyrazistą sylwetkę. Dynamiczna, wygięta linia dachu kończy się rozbudowanym spoilerem zintegrowanym z drzwiami bagażnika. Montowane standardowo cienkie relingi dachowe podkreślają sportową linię samochodu.

Charakterystyczny dla wszystkich saabów motyw wzorniczy, potężny słupek C przypominający kształtem kij hokejowy połączony z muskularną formą tylnych błotników, dodaje 9-5 SportKombi atletycznego i dynamicznego wizerunku.

Pochylone drzwi bagażnika również podkreślają sportowy charakter samochodu. Rozciągające się na całą ich szerokość zespolone lampy tylne, przypominające bryły lodu, płynnie przechodzą na boki pojazdu. Jest to nowy, charakterystyczny dla saabów nowej generacji motyw stylizacyjny, pierwszy raz zaprezentowanym w modelu 9-5 sedan, a potem w crossoverze 9-4X.

Dynamiczny i funkcjonalny
Ogromny przedział bagażowy jest całkowicie wyłożony wykładziną i ukształtowany z myślą o maksymalnej pojemności i użyteczności. Dzielone w proporcji 60/40 oparcie tylnej kanapy składa się tworząc całkowicie płaską powierzchnię bez konieczności wymontowywania zagłówków i składania siedzisk. Wiele wysiłku włożono w wygłuszenie tylnej części nadwozia tak, aby pasażerowie mogli cieszyć się podobnym poziomem komfortu jazdy jak w sedanie.

Po złożeniu oparć otrzymujemy przestrzeń ładunkową o długości prawie dwóch metrów (1962 mm) i pojemności 1600 litrów (527 litrów z podniesionymi oparciami). Ściany bagażnika są całkowicie płaskie i pionowe, tworząc regularny przedział bez trudnych do wykorzystania załamań, czy przeszkadzających nadkoli. Schowki w ścianach bocznych umożliwiają przewożenie mniejszych przedmiotów. Bagażnik jest standardowo wyposażony w cztery uchwyty do zabezpieczenia ładunku oraz gniazdko 12V.

Jako wyposażenie dodatkowe można zamówić system mocowania ładunku U-Rail do zintegrowanej w podłodze bagażnika szyny w kształcie litery „u”. Tak jak 9-5 sedan, SportKombi może mieć mocowaną do niej teleskopową przegrodę ułatwiającą rozdzielenie, zablokowanie i bezpiecznie przewożenie przedmiotów o różnych kształtach.

Podłoga bagażnika z charakterystycznym dla Saaba uchwytem w kształcie samolotu otwiera się dając dostęp do schowka. Po złożeniu podłogi, w autach wyposażonych w zestaw naprawczy zamiast koła dojazdowego, otrzymujemy kolejny schowek. Dzięki specjalnej poprzeczce podłoga może pozostać w pozycji otwartej. Umożliwia to przewożenie mniejszych przedmiotów w schowkach bez konieczności wykorzystywania całego bagażnika. Pod spodem umieszczone są też dwa uchwyty do przewozu teleskopowej przegrody systemu U-Rail, a po bokach haczyki do mocowania toreb. Za dopłatą można zamówić odporną na wilgoć wyściółkę jednego ze schowków pod podłogą, umożliwiającą przewożenie sprzętu sportowego, mokrej odzieży, czy butów.

W przypadku zamówienia koła dojazdowego, jest ono przykryte dodatkową płaską pokrywą tworzącą pod podłogą bagażnika schowek o głębokości 65 mm (idealne miejsce dla przewozu drobnych i płaskich przedmiotów).

Inteligentne drzwi bagażnika
Dodatkowym rozwiązaniem zwiększającym wygodę użytkowania jest dostępny za dopłatą układ elektrycznego wspomagania zamykania i otwierania drzwi bagażnika. Można nim sterować przełącznikiem w drzwiach kierowcy lub przyciskiem w kluczyku. Tylne drzwi można także zamykać i otwierać za pomocą dotykowego panelu umieszczonego po wewnętrznej stronie pokrywy.

Maksymalny kąt otwarcia drzwi można zaprogramować, aby ułatwić ich swobodne otwieranie w niskich pomieszczeniach, na przykład w garażu. Ustawianie odbywa się za pomocą przełącznika, którym można również całkowicie wyłączyć elektryczny mechanizm sterujący.
Aby ułatwić załadunek podłoga bagażnika jest równa poziomowi górnej krawędzi zderzaka i znajduje się na wysokość zaledwie 648 mm: wsuwanie ciężkich ładunków nie będzie więc problemem. Lampki w drzwiach bagażnika oraz dwie w ścianach bocznych zapewniają doskonałe oświetlenie przestrzeni ładunkowej.

Zwijaną roletę bagażnika można wymontować i umieścić uchwytach za oparciem tylnej kanapy. Rozłożona roleta zakrywa bagaż i bez konieczności zwijania może zostać wygodnie podniesiona jednym ruchem ręki wzdłuż prowadnic znajdujących się w słupkach dachowych „D” umożliwiając szybki dostęp do bagażu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane

Najnowsze wiadomości - Saab

Reklama