/  /  /  / Wydarzenia roku 2011
Saab

Saab

Zmień
Marka Saab powstała w 1937 w ekspresowym tempie, jako jednostka mająca wyprodukować samoloty mające bronić neutralności Szwecji podczas drugiej wojny światowej. Po wojnie, gdy zagrożenie minęło, włodarze marki postanowili zająć się produkcją samochodów aby w ten sposób wykorzystać moce produkcyjne przedsiębiorstwa. Prace nad osobowym autem rozpoczęły się już w 1944 roku, efektem był model 92.
Dowiedz się więcej o marce
 

Wydarzenia roku 2011

IBRM Samar|
null
© Volkswagen
null

Zakończony właśnie rok 2011 obfitował w ważne wydarzenia z punktu widzenia rynku motoryzacyjnego w Polsce i za granicą. Do takich zaliczyć należy m.in. przejęcie dystrybucji samochodów marki Volkswagen w Polsce bezpośrednio przez niemiecki koncern oraz upadłość szwedzkiego Saaba, która w końcu stała się faktem mimo usilnych starań i poszukiwania potencjalnych inwestorów. W marcu przerwano natomiast produkcję w warszawskim FSO.

1 marca przerwano produkcję samochodów w zakładach FSO na Żeraniu. Ostatnimi autami wytwarzanymi w warszawskiej fabryce były egzemplarze modelu Chevrolet Aveo, montowane w ramach umowy zawartej z GM DAT. Od tego czasu polskiej spółce nie udało się podpisać umowy z jakimkolwiek innym partnerem branżowym, co rozpoczęło proces wyprzedaży majątku FSO.

Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu świętowała oficjalne uruchomienie produkcji 6 listopada 1951 roku.

Trzęsienie ziemi pustoszy Japonię
W marcu północno-wschodnią Japonię nawiedziło tragiczne w skutkach trzęsienie ziemi oraz tsunami. Zniszczenia wywołane kataklizmem spowodowały bardzo dotkliwe straty, które odczuła branża motoryzacyjna na całym świecie. Jeszcze przez szereg miesięcy po tym wydarzeniu poszczególne firmy borykały się z brakiem komponentów, co negatywnie wpłynęło na produkcję samochodów, a tym samym na dostępność modeli dla klientów.

Na globalnej produkcji samochodów negatywnie odbiły się również powodzie w Tajlandii, które nawiedziły ten kraj w październiku.

Volkswagen AG zawiera umowę z KPI Polska
Komisja Europejska pod koniec roku wyraziła zgodę na przejęcie przez Volkswagen AG z dniem 1 stycznia roku 2012 udziałów w firmach KPI Polska oraz Skoda Auto Polska. Spółki te są w naszym kraju wyłącznymi importerami i dystrybutorami samochodów marki Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley oraz Skoda.

Volkswagen AG przejmuje dystrybucję Audi, Skody, Porsche i VW w Polsce

Dzięki zawartej transakcji spodziewać się można zmian w strategii handlowej i marketingowej grupy, ze szczególnym uwzględnieniem marki Volkswagen, która na polskim rynku nadal ma duże perspektywy wzrostu i jest przez klientów dobrze postrzegana.

Marka Skoda od szeregu miesięcy zajmuje pierwsze miejsce na rynku nowych aut osobowych w Polsce. W podsumowaniu za listopad 2011 Volkswagen był w tym rankingu na drugiej pozycji ex aequo z Toyotą, natomiast narastająco od stycznia zajmował miejsce czwarte, plasując się m.in. za Fordem i Oplem.

Marubeni wycofuje się z projektu TATA
W listopadzie ubiegłego roku firma Marubeni Motors Poland ogłosiła dealerom swoją decyzję o planach rezygnacji z dystrybucji samochodów marki TATA w naszym kraju.

Koniec projektu "TATA"?

Jednocześnie Marubeni zapewnia, że podjęto starania mające na celu znalezienie nowego podmiotu, który będzie mógł podjąć się roli dystrybutora samochodów marki TATA w Polsce. W międzyczasie zachowana ma być ciągłość obsługi gwarancyjnej i dostępności części zamiennych dla klientów.

Spółka weszła ze swoją ofertą od 1 września 2008 roku z gamą produktową, która obejmowała cztery modele (Indica, Indigo, Safari oraz Xenon). Samochody objęto gwarancją na okres 36 miesięcy lub 100 000 km. W roku ubiegłym paletę modelową wzbogaciło auto TATA Indica Vista.

Saab ogłasza bankructwo
Dosłownie na kilka dni przed Bożym Narodzeniem spółka Saab Automobile złożyła wniosek o ogłoszenie bankructwa tego szwedzkiego producenta samochodów. Dla wielu decyzja ta nie była zaskoczeniem. Trwająca dziewięć miesięcy walka o uratowanie przedsiębiorstwa sprzedanego wcześniej przez General Motors była bacznie obserwowana przez media motoryzacyjne nie tylko w Europie.

Koniec opery mydlanej Saaba?

Problemy w płynnością finansową wystąpiły już w marcu, a od kwietnia linie montażowe w Trollhattan stały praktycznie bezczynnie. To z kolei uniemożliwiło realizację dostaw samochodów do salonów dealerskich. Dla firmy, która od ponad 60 lat wytwarzała samochody, nadzieja miała przyjść ze strony potencjalnych inwestorów z Chin. Na sfinansowanie planowanej transakcji nie chciał się jednak zgodzić GM, powołując się na zapisy mówiące o ochronie patentowej.

W Polsce dystrybucję samochodów marki Saab przejęła z dniem 1 kwietnia 2010 roku firma Polar Import Polska.

"Na pewno nie zamykamy przedstawicielstwa - mówi w rozmowie z IBRM Samar Marcin Posłuszny, dyrektor operacyjny Polar Import Polska. "Droga formalno-prawna od ogłoszenia bankructwa firmy do momentu likwidacji naszej działalności jest długa. Nadal prowadzimy usługi serwisowe, mamy zapas większości części zamiennych".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Najnowsze wiadomości - Saab

Reklama