/  /  /  /  / Polska: Powstrzymać suszę i powodzie
Renault Trafic

Renault Trafic

Zmień
SegmentMinibusyŚrednie dostawcze / VanŚrednie dostawcze / Podwozie
Emisja CO2---
Żużycie paliwa---
 

Polska: Powstrzymać suszę i powodzie

Renault Polska|(2007-08-07 15:07)
null
© Renault
null

Czy nasze decyzje dotyczące zakupu samochodu mają wpływ na klimat na Ziemi? Czy wybór samochodu emitującego mniej spalin powstrzyma powódź na gdańskiej starówce lub suszę na Mazowszu? Zanieczyszczenie powietrza zostało uznane przez naukowców za jedną z głównych przyczyn zmian klimatycznych, a samochody są odpowiedzialne za emisję ponad 25% CO2 do atmosfery.

Globalne ocieplenie może mieć katastrofalne skutki dla całej Ziemi. "Spowoduje wzrost ilości susz, powodzi, huraganów, wyginie wiele gatunków roślin. Nikt nie może pozostać obojętny, dlatego już od wielu lat koncern Renault starał się włączać do oferty oszczędne silniki o małej emisji spalin, a w ramach Kontraktu 2009 podjął konkretne zobowiązanie umożliwiające zmniejszanie tego zagrożenia - mówi Agata Szczech z Renault Polska. "Chcemy, aby każdy mógł samodzielnie przyczynić się do jak najszybszego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery."

Ponieważ to właśnie dwutlenek węgla jest jednym z najważniejszych gazów przyczyniających się do wzrostu temperatury na Ziemi, celem Renault na rok 2008 jest sprzedaż miliona pojazdów emitujących mniej niż 140 g CO2/km, z czego 1/3 - emitujących poniżej 120 g CO2/km. To bardzo ambitny plan, gdyż obecnie przeciętny europejski samochód wydziela 164 g CO2/km, a zaostrzone niedawno normy Komisji Europejskiej przewidują ograniczenie ilości emitowanego CO2 do 120 g/km dopiero na rok 2012.

Aby skutecznie umożliwić ograniczenie emisji zanieczyszczeń i spowolnić proces ocieplania klimatu, koncern Renault jako jeden z nielicznych producentów w Europie, dysponuje już podwójną ofertą pojazdów na biopaliwa. Dostępne są modele Master i Trafic z silnikami kompatybilnymi z biodieslem oraz Megane 1,6 16V 110 KM, który może być napędzany bioetanolem E85. Pełna gama modeli na biopaliwa pojawi się do końca 2009 roku. Wśród innych analizowanych przez Renault rozwiązań, obecnie najlepszy stosunek kosztów do skutecznego ograniczania emisji gazów cieplarnianych oferuje optymalizacja tradycyjnych silników, której przykładem może być downsizing (zmniejszenie pojemności skokowej silnika przy zachowaniu zbliżonej efektywności).

Renault zakłada bowiem, że nowe technologie muszą być nie tylko skuteczne, ale także przystępne cenowo. Dzięki temu osoby świadome zagrożeń chętniej zdecydują się na skorzystanie z nich.

Naukowcy z Międzynarodowego Panelu ds. Zmian Klimatu prognozują, że wskutek zanieczyszczenia atmosfery temperatura na Ziemi może wzrosnąć nawet do 1,1 - 6,4ºC do końca wieku. To stwarza realne niebezpieczeństwo dla wielu regionów Polski. Poziom mórz i oceanów podnoszący się na skutek ocieplenia może doprowadzić do zalania 2000 km² Polski, w tym m.in. gdańskiego Starego Miasta, okolic Szczecina czy Helu. Zachodniej Polsce grożą powodzie. Z kolei na wielu obszarach, np. w Wielkopolsce, na Kujawach czy na Mazowszu rolnictwo ucierpi z powodu długotrwałych susz. Konsekwencje zmian klimatu będą dotkliwe dla miejscowości i społeczności utrzymujących się z turystyki, gdyż podnoszący się z czasem poziom morza zacznie niszczyć nadmorską turystyczną infrastrukturę, a z kolei zimą w górach zabraknie śniegu. "Musimy zdać sobie sprawę, że wszystkie nasze decyzje, a zwłaszcza wybór odpowiedniego samochodu, mają bezpośredni wpływ na otoczenie - dodaje Agata Szczech z Renault.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama