/  /  /  /  / PREZENTACJA | Renault Clio Grandtour 1.2 (74 KM) Authentique
Renault Clio

Renault Clio

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena39 900 zł - 98 900 zł (aktualizacja: 2016-10-06)
Emisja CO284 g/km - 135 g/km
Żużycie paliwa3,2 L/100km - 5,9 L/100km
 

PREZENTACJA | Renault Clio Grandtour 1.2 (74 KM) Authentique

IBRM Samar|
null
© Renault
nullnullnullnullnullnull

Choć małe kombi nigdy nie znajdowały wielu nabywców, to wyjątkowo atrakcyjne designersko Clio Grandtour może przełamać ten stan rzeczy. Francuski samochód nie wnosi do tej klasy wielu technicznych innowacji, ale oferując małe, oszczędne silniki i ciekawą stylizację ma szanse zawojować rynek.

Renault Clio obecne jest na rynku od 1990 roku. Od tamtego czasu producent wypuścił cztery generacje tego małego, miejskiego auta. Jest to bardzo ważny dla Francuzów model, bowiem od lat nie schodzi z listy europejskich bestsellerów. Obok Forda Fiesty, Opla Corsy, Peugeota 208 i Volkswagena Polo, francuski subkompakt jest liderem rynku europejskiego w grupie małych samochodów.

Nowe Clio IV generacji bazuje na pomysłach designerskich koncepcyjnego Renault DeZir, zaprezentowanego na paryskim Salonie Samochodowym w październiku 2010 roku. Najnowsze małe kombi debiutowało w Polsce wiosną tego roku.

Pierwsze kombi pojawiło się w III generacji modelu Clio (I kwartał 2009 roku). W zależności od kraju udział tej odmiany nadwoziowej w sprzedaży wahał się od 15 do 20 procent. Nie było to dużo, ale wystarczyło, by producent podjął decyzję o kontynuacji tego wariantu. Auta kombi segmentu B nigdy nie cieszyły się dużym powodzeniem, dlatego wiele firm wycofało się z ich produkcji. Nowe Renault Clio Grandtour za sprawą atrakcyjnego designu ma szanse przełamać ten trend. Co ciekawe, Francuzi w IV generacji  modelu zrezygnowali z odmiany trzydrzwiowej.

Renault Clio jest pierwszym samochodem, który dwukrotnie zdobył tytuł „Samochód Roku”. Po raz pierwszy miało to miejsce w 1991 roku,  następne  wyróżnienie  przypadło  w 2006 roku.

Czwarta generacja auta została zaprojektowana przez Laurensa van der Ackera, który nowy styl scharakteryzował trzema słowami: prosty, ciepły i zmysłowy.

Gdzie jest produkowany?
Renault Clio Grandtour produkowane jest w tureckiej Bursie, w tym samym miejscu, gdzie poprzednia generacja miejskiego kombi.

Segment i konkurenci
Małe Renault reprezentuje segment B, do którego należy również kilkunastu konkurentów. Ograniczając się do bardziej praktycznych wersji nadwoziowych, Clio Grandtour przychodzi rywalizować w Polsce z Seatem Ibiza ST oraz Skodą Fabia Combi.

Kto kupuje prezentowany model?
W zeszłym roku do klientów  „biznesowych” trafiło 1979 sztuk Clio (wszystkie warianty nadwozia generacji III i IV), osoby prywatne nabyły 1916 aut. W tym roku firmy i instytucje zakupiły 1327 aut, a do klientów indywidualnych trafiło 1227.

Podstawowe informacje
Renault Clio Grandtour występuje jako 5-drzwiowy hatchback i kombi o nazwie Grandtour. Tym razem zainteresowała nas ta druga wersja nadwoziowa.

Francuska popularna marka powoli odświeża gamę modeli. Auta nowej generacji, jak i te tylko po modernizacji mają wyraźnie odmienioną stylizację. W każdym z nich w oczy rzuca się duże, dobrze wyeksponowane logo producenta.

Clio w wersji kombi prezentuje się równie korzystnie co hatchback. Właściwie do słupka C obie wersje nadwoziowe niczym się nie różnią. Tylna część karoserii w Clio Grandtour mimo, że podporządkowana funkcjom transportowym ani trochę nie psuje dobrego wrażenia odnośnie stylizacji auta. Lusterka boczne znajdujące się poniżej linii okien, do tego liczne przetłoczenia i tylne klamki schowane w słupkach drzwi (podobnie jak w Alfie Romeo) nadają autu sportowego wyglądu. To bez dwóch zdań najlepiej prezentujące się małe kombi na rynku.  

We wnętrzu auta również widać sporą poprawę w stosunku do poprzednika. Materiały wykończeniowe są trochę lepsze, a design kokpitu wypada znacznie korzystniej niż w Clio III generacji. Projekt deski rozdzielczej jest zbliżony do tego w elektrycznym modelu Renault Zoe. Duży, dotykowy wyświetlacz z systemem R-Link oferującym dostęp do wielu różnych aplikacji zdominował centralną część kokpitu.

Clio Grandtour oferowane jest do wyboru z czterema silnikami (trzy benzynowe i jeden diesel w dwóch wariantach mocy) oraz w trzech wersjach wyposażeniowych (Authentique, Expression oraz Dynamique). Możliwości doposażenia auta wypadają całkiem nieźle (jest sporo dodatków, wiele z nich pogrupowanych jest w pakiety oraz możliwa jest szeroka personalizacja samochodu).

Wymiary, masy i objętości
Wymiary Clio Grandtour (4.267 x 1.945 x 1.445 mm) i jego spory rozstaw osi  wynoszący 2.589 mm pozwoliły wygospodarować stosunkowo dużo przestrzeni w kabinie, oczywiście jak na tę klasę auta. Trzeba przypomnieć, że Clio hatchback znacznie urosło i jest jednym z większych subkompaktów. Z drugiej strony trzeba się liczyć z tym, że dorośli pasażerowie znajdą dla siebie wygodne miejsce w zasadzie tylko z przodu, tylna kanapa pomyślana jest raczej o dzieciach. Z tyłu pasażerowie nowego kombi zyskali więcej przestrzeni nad głowami (+ 15 milimetrów) w stosunku do poprzednika.

Kombi ma o 30 procent większy niż w hatchbacku bagażnik. W wersji Grandtour ma  443 litry pojemności (z czego 85 litrów znajduje się w płaskim schowku pod podłogą bagażnika) i można go powiększyć do 1380 przez złożenie tylnej kanapy. Jej oparcie jest dzielone w proporcjach 1/3 i 2/3. Dla porównania Skoda Fabia Combi ma bagażnik o pojemności 505-1485 litrów. W najdroższej wersji wyposażeniowej Dynamique jest możliwość złożenia przedniego fotela pasażera, co pozwala przewieźć przedmioty o długości do 2,5 metra.

Bezpieczeństwo
Pod względem wyposażenia w systemy dbające o bezpieczeństwo podróżujących Clio Grantour wypada nieźle.

Wszystkie wersje posiadają w wyposażeniu seryjnym układy ESC (stabilizacja toru jazdy; odpowiednik ESP), ASR (kontrola trakcji), ABS i wspomaganie nagłego hamowania. Jest też system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist). W razie wypadku pasażerów z przodu chronią czołowe i boczne poduszki powietrzne.

Euro NCAP przyznał Clio w wersji hatchback pięć gwiazdek, wersja kombi nie została poddana crash-testom.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Skrzynia dwusprzęgłowa EDC (w segmencie B nadal stosunkowo rzadko stosowana) to najważniejsze rozwiązanie techniczne, którym może pochwalić się   Clio Grandtour. Poza tym auto może posiadać kartę hands free (zastępująca tradycyjny kluczyk i stacyjkę) oraz multimedialno-informacyjny pakiet R-link z połączeniem internetowym i możliwością korzystania z różnych aplikacji. W Polsce dostępna jest tylko część usług, które standardowo otrzyma klient we Francji. Ponadto warto pamiętać, że usługi online (po okresie promocji) są płatne.

Napęd
Do napędu Clio Grandtour może posłużyć jeden z czterech silników. W ofercie znajdziemy trzy benzynowe i jeden wysokoprężny oferowany w dwóch wersjach mocy. Spektrum mocy wszystkich jednostek wynosi od 74 do 120 KM. Silniki wysokoprężne – znane z wielu modeli Renault i Dacii – tradycyjnie są oszczędne, także pozytywnie zaskakuje nowy benzynowy silnik o pojemności 0,9 litra. Najmniejszy w ofercie wspomagany jest przez turbosprężarkę (poza podstawową jednostką 1.2 16V 75 wszystkie  mają doładowanie). W efekcie zapewnia przyzwoite osiągi przy umiarkowanym „apetycie” na benzynę. Wszystkie jednostki mają po cztery cylindry w rzędzie, poza wspomnianym silnikiem 0.9 (oznaczenie: Energy Tce 90), w którym pracują trzy cylindry.

Najmocniejsza, 120-konna jednostka została sprzęgnięta ze skrzynią dwusprzęgłową EDC . Preselekcyjna, automatyczna, 6-biegowa przekładnia debiutowała w Clio hatchback. Wszystkie pozostałe wersje silnikowe oferowane są z 5-biegową skrzynią manualną. Niezależnie od silnika i przekładni napęd trafia na przednią oś. Z silnikiem 0.9 oraz mocniejszym turbodieslem zastosowano układ start-stop oraz system odzysku energii hamowania.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 o mocy 54 kW/ 74 KM. Z podstawowym silnikiem benzynowym 1.2 16V 75 kombi zużywa w cyklu mieszanym 5,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 127 g/km). Clio Grandtour osiąga maksymalnie 167 km/h, a setkę uzyskuje w 15,4 s.

0.9 o mocy 66 kW/ 90 KM. Z nową turbodoładowaną, trzycylindrową jednostką Energy Tce 90 francuskie auto zużywa średnio 4,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 105 g/km).  Od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 12,2 s, a prędkość maksymalna równa jest 182 km/h.

1.2 o mocy 88 kW/ 120 KM. Turbodoładowany silnik sprzęgnięty z skrzynią EDC zapewnia najlepsze przyspieszenie i umiarkowane spalanie. Auto z nowym napędem Tce 120 EDC zużywa średnio 5,2 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 120 g/km). Setkę pojazd uzyskuje w 9,4 s, a prędkość maksymalna sięga prawie 200 km/h.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych benzynowych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Renault Clio Grandtour prezentowane są w Katalogu Modeli.

Silniki wysokoprężne – zestawienie podstawowych informacji:

1.5 o mocy 55 kW/ 75 KM. Słabszy wariant turbodiesla 1.5 dCi zapewnia autu przeciętne osiągi, ale jest oszczędny. Kombi zużywa w cyklu mieszanym tylko 3,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 95 g/km). Clio osiąga maksymalnie 168 km/h, a setka na prędkościomierzu pojawia się po czasie 14,3 s.

1.5 o mocy 66 kW/ 90 KM. Clio Grandtour z mocniejszym wariantem silnika 1.5 dCi średnio zużywa 3,6 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi zaledwie 93 g/km). Francuski „maluch” osiąga maksymalnie 178  km/h, a 100 km/h ze startu  uzyskuje w 11,7 s.

Podstawowe dane dotyczące dostępnych wysokoprężnych jednostek napędowych wykorzystywanych do napędu Renault Clio Grandtour prezentowane są w Katalogu Modeli.

Grupa emisyjna

Prezentowane kombi zużywa w cyklu mieszanym 5,5 litra benzyny na 100 km, w mieście „konsumuje” 7, na trasie 4,7. Emisja CO2 w wysokości 127 g/km stawia auto w klasie emisyjnej C.

Koszty
Ceny Clio GrandTour wahają się od 43.950 zł (za prezentowaną wersję 1.2 16V Authentique) do 65.050 zł (za odmianę z mocniejszym dieslem i w wersji wyposażeniowej Dynamique).


Robert Steinbarth
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Renault Clio