/  /  /  / 14 lat Aliansu Renault-Nissan
Renault

Renault

Zmień
Historia marki Renault początek ma w roku 1898, kiedy to 20 letni Louis Renault wyprodukował w szopie, w miejscowości Billancourt swój pierwszy automobil. W roku następnym Louis, wraz ze swoim starszym bratem Marcelem zarejestrowali firmę Les Freres Renault- Bracia Renault- produkująca czterokołowe pojazdy, wyposażone w jednocylindrowe silniki oraz skrzynię biegów.
Dowiedz się więcej o marce
 

14 lat Aliansu Renault-Nissan

Renault|
null
© Nissan
null

Renault i Nissan świętowały w ubiegłym miesiącu 14-lecie aliansu. Został on zawarty w 1999 r. i ma wyjątkowy charakter. Formował się latami, we wzajemnym poszanowaniu kultury i charakteru każdej z grup.

Wiadomości biznesowe są integralnym elementem Strefy Biznesu, płatnej części serwisu samar.pl skierowanej do profesjonalistów. W celu uzyskania pełnego dostępu do tej części serwisu prosimy o kontakt pod adresem email licencja@samar.pl lub poprzez formularz kontaktowy.
Dzięki aliansowi działalność Renault osiągnęła rozmach i skalę właściwą dla dużego, międzynarodowego producenta samochodów w branży, której cechą charakterystyczną stała się globalizacja i wysoka konkurencyjność.

Mimo szerzącej się w Europie recesji i spowolnienia sprzedaży w Chinach, alians osiągnął w 2012 r. rekordowy poziom sprzedaży: 8,1 mln samochodów. Sama tylko Grupa Renault sprzedała ogółem 2 550 286 pojazdów, Nissan – 4 940 133 pojazdy, a AvtoVAZ – 606 778 pojazdów. Stanowi to 10% wszystkich nowych samochodów sprzedanych na świecie.

W roku ubiegłym alians uplasował się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości sprzedaży za Toyotą, General Motors oraz Volkswagenem.

Dzięki takiej skali działalności Renault mogło przyspieszyć swój rozwój na arenie międzynarodowej. Od początku istnienia Aliansu Renault-Nissan (rok 1999) rynki wschodzące stanowiły dla przemysłu samochodowego główny filar wzrostu. W 1999 r. udział Brazylii, Rosji, Indii i Chin (czyli tzw. państw BRIC) w światowym rynku samochodowym wynosił zaledwie 8%, natomiast w roku 2012 wielkość sprzedaży w tych czterech państwach wynosiła już 36% sprzedaży światowej.

Strategia przyjęta przez alians zakłada przyspieszenie produkcji i sprzedaży samochodów Renault i Nissan w państwach BRIC. Konkretna taktyka zależy od regionu, od tego, czy Renault lub Nissan prowadzą już działalność w danym miejscu oraz od możliwości współpracy z innymi producentami takimi jak AvtoVAZ w Rosji czy Dongfeng w Chinach.

Najbardziej ambitnym elementem projektu współdzielenia platformy aliansu jest działalność na rynku indyjskim.

W marcu 2010 r. otwarto zakład w Chennai, pierwszą fabrykę pracującą wyłącznie na rzecz aliansu. Umożliwia ona Renault produkcję lokalną i coraz mocniejszą penetrację rynku indyjskiego. W ciągu 17 miesięcy Renault udało się wprowadzić na ten rynek 5 samochodów (Fluence i Koleos w 2011 r., Pulse, Duster i Scala w 2012).

Renault i Nissan chcą do 2016 r. osiągnąć 10-proc. udział w rynku indyjskim, z czego 5% miałoby należeć do Renault.

Z kolei w Rosji o możliwości dalszego podbijania rynku zadecydowała współpraca Renault z AvtoVAZ. W kwietniu 2012 r. otwarty został zakład w Togliatti. Uruchomiona w nim nowa linia produkcyjna B0, wspólna dla Renault, Nissana i Łady, umożliwiła Renault podwojenie zdolności produkcyjnych w Rosji.

Renault i Nissan zakładają, że dzięki współpracy z AvtoVAZ osiągną 40-proc. udział w rynku do roku 2016, przy czym na Renault przypadałoby 8%.

W Chinach głównym partnerem Renault będzie Dongfeng, z którym Nissan współpracuje już od ponad 10 lat. Pozwoli to na zbudowanie przemysłowej bazy w Chinach do roku 2016.

Geograficzne korzenie obu grup decydują o ich komplementarnym charakterze oraz o sile aliansu ze względu na podział ryzyka. Od wielu lat Renault obserwuje spadek udziału w swoim historycznie pierwszym rynku, czyli w Europie. Z kolei Nissan od dłuższego czasu odnotowuje znaczny wzrost na rynku samochodowym w Chinach oraz odzyskuje stopniowo rynek Stanów Zjednoczonych.

Firma Renault, która posiada 43,4% udziałów w kapitale Nissana, staje się zatem beneficjentem wzrostu działalności na tych rynkach, na których obecny jest Nissan. Z każdego sprzedanego samochodu tej marki Renault pozyskuje 43,4%.

Alians daje też Renault możliwość uzyskania efektu skali dzięki dodatkowym synergiom osiąganym każdego roku w ramach zakupów, inżynierii, układów napędowych, logistyki, RCI Banque itd. Liczbę wszystkich synergii w 2012 r. szacuje się na 2,6 mld, z czego 1,16 przypadnie Renault.

I tak RNPO (Renault-Nissan Purchasing Organization), największa wspólna spółka grupy, odpowiada obecnie za wszystkie zakupy aliansu. Negocjuje ceny z dostawcami, występując w imieniu Renault i Nissana.

Od 2009 r. 100% zakupów realizowanych jest wspólnie, podczas gdy w momencie powstania RNPO (rok 2001) odsetek ten wynosił zaledwie 30. Na efekt skali wpływają także wspólne platformy i wspólne części, pozwalające na zmniejszenie kosztów rozwoju i produkcji, a także synergie w dziedzinie układów napędowych (silniki i skrzynie biegów).

Alians jest też dla Renault szansą na przygotowywanie przyszłości: dzięki gamie samochodów elektrycznych firma zdobywa pozycję lidera w zakresie trwałej i powszechnie dostępnej mobilności.

W ciągu dwóch lat Renault wprowadziło kompletną gamę czterech samochodów w pełni elektrycznych i powszechnie dostępnych. Oznacza to, że sprzedawane są one po podobnych cenach jak odpowiadające im pojazdy tradycyjne (po odliczeniu zachęt podatkowych):
- Kangoo ZE (październik 2011)
- Fluence ZE (listopad 2011)
- Twizy (marzec 2012)
- Zoe (II półrocze 2012)

Tym samym alians stał się światowym liderem w kategorii pojazdów elektrycznych (jego udział w rynku wynosi 64%), a Renault zyskało pozycję lidera w kategorii pojazdów elektrycznych na rynku europejskim (27,5% udziałów w rynku).

Alians w istocie zaangażował znaczne środki w rozwój pojazdów elektrycznych: do 2015 r. wyda na ten cel około 4 mld EUR i skieruje do pracy w tej branży 2000 dedykowanych pracowników.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama