/  /  /  / Efektywny (i efektowny) design Renault Trucks
Renault Trucks

Renault Trucks

Zmień
Renault Trucks to francuski producent samochodów ciężarowych, z siedzibą w Saint-Priest koło Lyonu. Historia powstania firmy sięga początków XX wieku, kiedy to Renault zbudował pierwszą ciężarówkę.
Dowiedz się więcej o marce
 

Efektywny (i efektowny) design Renault Trucks

Renault Trucks|
null
© Renault Trucks
null

Nowa tożsamość wizualna Renault Trucks wyznacza punkt zwrotny w historii firmy. Odnowa pełnego zakresu produkcji w związku z wejściem w życie normy Euro 6 stała się okazją do wprowadzenia spójnego stylu wizualnego w całej gamie pojazdów.

Ten nowy styl obrazuje zdecydowane stanowisko producenta, który pragnie oferować klientom niezawodne i wydajne narzędzie do realizacji zadań transportowych w maksymalnie skuteczny sposób.

Zdecydowanie. To chyba najwłaściwsze słowo, jakim można opisać nowy styl wizualny pojazdów Renault Trucks. Herve Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks, wyjaśnia: "Zależało nam na tym, żeby kierowcy na podstawie samego wyglądu pojazdu mogli powiedzieć: ten samochód ciężarowy wykona swoje zadanie i zrobi to sprawnie. Pojazdy ciężarowe, bowiem są dla naszych klientów przede wszystkim narzędziami służącymi produktywności, narzędziami, z których chcą być dumni".

Ekspresyjny wygląd
Stylistyczną emanacją tego kształtu jest trapezowa krata wlotu powietrza, budząca skojarzenia z symbolem Pi. "Krata wlotu powietrza, o zrównoważonej, zdecydowanej formie, wyraża zaufanie, jakim możesz obdarzyć pojazd Renault Trucks – tłumaczy Bertrand. "Element ten w różnych odmianach jest obecny we całej gamie pojazdów, nadając jej wizualną spójność. Podobną funkcję spełniają klosze reflektorów i kierunkowskazy w kształcie bumerangu".

Opracowany podczas projektowania długodystansowej serii T, taki, a nie inny kształt reflektorów głównych nie jest przypadkowy. Mocno wysunięta do przodu pozycja i kształt kloszy stanowi absolutną nowość w świecie pojazdów ciężarowych.

Decydując się na taką formę, możemy zrezygnować z deflektorów w narożnikach kabiny, ponieważ to lampy zespolone zapewniają właściwe ukierunkowanie strumieni powietrza i utrzymanie drzwi kabiny w idealnej czystości. Co więcej, w lampach tych zastosowano unikatowe rozwiązania umożliwiające równomierne podświetlenie całej powierzchni modułu kierunkowskazu przedniego przy wykorzystaniu małej liczby diod LED. I wreszcie, kształt przypominający bumerang zapewnia najlepszą możliwą widoczność światła kierunkowskazu dla kierowców pojazdów nadjeżdżających z tyłu.

Zaimplementowana we wszystkich seriach pojazdów krata wlotu powietrza w kształcie trapezu, czy też symbolu „π”, przybiera szczególnie charakterystyczną formę w serii K (zastępującej typoszereg Kerax), podkreślając wytrzymałość tych pojazdów, odznaczających się dużym prześwitem i kątem natarcia.

Pojazdy ciężarowe jako narzędzie dla przemysłu
Zewnętrzna forma nowych pojazdów Renault Trucks jest budzi liczne skojarzenia z branżą przemysłową. Skośny układ stopni wejściowych kabiny i przedniej szyby, a nawet wsporników osłony przeciwsłonecznej przypomina przenośniki taśmowe stosowane w fabrykach. Także pomysł na czerwoną tabliczkę z logo Renault Trucks na drzwiach kabiny został zaczerpnięty z sektora przemysłowego.

"Tabliczka ta współgra z logo na ścianie czołowej i natychmiast identyfikuje nasze pojazdy ciężarowe - mówi Herve Bertrand. "Stanowi bezpośrednie nawiązanie do tabliczek znamionowych umieszczanych na maszynach produkcyjnych: przedstawia charakterystyką techniczną maszyny, w naszym przypadku – pojazdy ciężarowego – i jest świadectwem jakości. Postrzegamy ją jako znak firmowy Renault Trucks, pieczęć sygnującą pojazd i symbolizującą nasze zobowiązanie".

Fragment tej tabliczki jest zarezerwowany dla danych pojazdu (typ, konfiguracja). Pozostała jej powierzchnia może być wykorzystana przez klienta do umieszczenia dowolnych informacji (np. nazwiska kierowcy czy nazwy firmy).

Unikając powielania schematów znanych ze świata samochodów osobowych, zespół projektantów z Renault Trucks Hall of Design zadbał o to, aby każdy element pojazdu ciężarowego zachowywał konsekwencję pod względem skali. I tak np. uchwyty w drzwiach są duże i solidne, tak aby dało się z nich korzystać w rękawicach. W wnętrzu zaś kierowca ma do dyspozycji duże koło kierownicy i odpowiednio zwymiarowany, wygodny w dotyku przełącznik elektronicznie sterowanego hamulca postojowego.

Szczególnie starannie zaprojektowano wewnętrzną stronę drzwi (detal często pomijany), zwłaszcza dolną jej część, ponieważ jest to pierwszy element, jaki kierowca widzi, wsiadając do kabiny.

Idea narzędzia przemysłowego charakteryzuje całą gamę pojazdów i uzasadnia przyjęte rozwiązania stylizacyjne. Na przykład w typoszeregu dystrybucyjnym wiele uwagi poświęcono przedniemu zderzakowi, gdyż ten właśnie element pojazdu dystrybucyjnego jest najbardziej narażony na uderzenia.

Dlatego w seriach Renault Trucks D i D Wide zderzak składa się z kilku części, z których każdą daje się łatwo (i małym kosztem) wymienić w razie jej uszkodzenia. Podobnie jest z serią K, gdzie wymagania normy emisji spalin Euro 6 zmusiły inżynierów do umiejscowienia stabilizatora i uchwytu do holowania przed chłodnica silnika.

Ale zamiast próbować ukryć te elementy, jak zrobiono to w modelu Kerax, projektanci postanowili zmodyfikować ich kształt i je wyeksponować: "Przyjęliśmy zasadę nie ukrywania funkcjonalnych podzespołów pojazdu - wyjaśnia Bertrand. "To tak samo, jak w motocyklach z lat pięćdziesiątych, których wszystkie kluczowe podzespoły były wyraźnie widoczne. Jeżeli coś spełnia jakąś funkcję, pokazujemy to. Dla przykładu, uchwyt do holowania podkreśla wytrzymałość pojazdu".

Tą samą zasadą kierowali się inżynierowie, pozostawiając wyraźnie wyeksponowane elementy układu podnoszenia kabiny w typoszeregu T.

Projekt podporządkowany zmniejszeniu zużycia paliwa
Pojazd ciężarowy musi być dla przewoźnika przede wszystkim źródłem zysku. Dlatego Renault Trucks wykorzystało całą swoją wiedzę, by zapewnić swoim pojazdom jak najlepszą ekonomikę paliwową. Poczynając od pierwszych szkiców kabiny, to całkowicie nowy podzespół, wspólny dla typoszeregu długodystansowego i budowlanego. Po pierwsze, celem było nadanie kabinie jak najlepszych właściwości aerodynamicznych. Mimo, że jej konstrukcja bazuje na DNA modelu Magnum (kabina nad silnikiem), została staranie dopracowana pod kątem aerodynamiki.

"Począwszy od szkiców kabiny dążyliśmy do zapewnienia jak najniższego zużycia paliwa - wspomina Herve Bertrand. "Dlatego właśnie wybraliśmy koncepcję pochylonej przedniej szyby, ze przednimi słupkami poprowadzonymi pod kątem 12°, oraz klinowego kształtu kabiny, która z tyłu jest 30 cm szersza niż z przodu, tak aby zminimalizować opór powietrza, a jednocześnie zapewnić płynne połączenie pojazdu z naczepą".

Następnie kabina, najpierw jako model w skali 1/4, a potem także naturalnej wielkości, została przebadana w tunelu aerodynamicznym w celu potwierdzenia słuszności i dopracowania przyjętej koncepcji.

"Chcieliśmy stworzyć pojazd ciężarowy, który byłby tak efektywny jak Premium Long Distance i tak prestiżowy jak Magnum - podsumowuje specjalista. "I mogę powiedzieć, że sztuka tam nam się udała - dodaje z satysfakcją.

Oryginalny kształt, a także dopracowane przez projektantów boczne ściany kabiny nadają nowym pojazdom zdecydowanie dynamiczny wizerunek. "Dobrze to widać na przykład w serii T, oglądanej od przodu i nieco z boku - wskazuje dyrektor działu wzornictwa. "Wrażenie dynamizmu jest naprawdę mocne. Jego źródłem jest zwarta sylwetka pojazdu i charakterystyczne linie boczne biegnące od reflektorów głównych do tyłu kabiny. Ale przede wszystkim w maksymalnie możliwym stopniu wyeliminowaliśmy linie pionowe w tylnej części kabiny i wprowadziliśmy wizualny podział w spoilerze dachowym. Wszystko to nadało pojazdowi bardziej „agresywną” i zwartą postawę, która potęguje wrażenie dynamizmu".

Wnętrze podzielone na dwie strefy
Wnętrze kabiny nowych pojazdów również zostało całkowicie przeprojektowane. Wyodrębniono dwie wyraźne strefy: stanowisko kierowcy i otaczającą je na kształt litery „L” część wypoczynkową.

Podobnie jak elementy zewnętrzne, wnętrze kabiny jest proste i funkcjonalne, pozbawione zbędnych „udziwnień”. W desce rozdzielczej uformowano dużą płaską powierzchnię, na której kierowca może umieszczać różne elementy wyposażenia. Znajduje się tam również panel na akcesoria, takie jak np. wyświetlacze.

Panel ten jest wyjmowany, dzięki czemu montaż akcesoriów nie wiąże się z koniecznością trwałego uszkodzenia deski rozdzielczej. Przełączników jest stosunkowo niewiele, nawet na kole kierownicy.

Poniżej koła kierownicy, w zasięgu ręki kierowcy umieszczono pokrętła do obsługi menu wyświetlacza wbudowanego w deskę rozdzielczą. "Każda funkcja jest musi być łatwo dostępna, łatwa w użyciu i łatwo rozpoznawalna - wyjaśnia Paul Daindree, szef zespołu projektantów wnętrza. "Chcieliśmy, aby kierowcy nie obeznani z pojazdem nie mieli żadnych problemów z kierowaniem nim".

Starannie zaprojektowano także fotele pod kątem wyglądu, trwałości i komfortu. Zostały opracowane we współpracy z firmą Recaro, specjalistą w dziedzinie foteli samochodowych.

Wiele uwagi poświęcono kolorystyce przestrzeni wypoczynkowej: "Elementy w dolnej jej części są pokryte ciemnymi materiałami, odpornymi poplamienie i zużycie - mówi znów Herve Bertrand. "Przechodząc do coraz to wyższych partii kabiny kolorystyka staje się coraz jaśniejsza, potęgując wrażenie przestronności i jasności wnętrza".

Nawet schowkom nad przednią szybą nadano lekką optycznie formę, nie psującą efektu przestronności. Schowki te są wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego, które mniejszym stopniu odbija światło i jest przyjemniejsze w dotyku, w porównaniu z konwencjonalnym tworzywem. Tak urządzone wnętrze zapewnia kierowcy lepsze samopoczucie.

Na koniec, specjaliści z Hall of Design zaprojektowali wyjątkowe oświetlenie wnętrza kabiny, nadające mu odpowiednią atmosferę. Na przykład podczas wypoczynku kierowca może cieszyć się miękkim światłem, pochodzącym z lamp umieszczonych wzdłuż przejścia. Z kolei podczas jazdy w nocy uaktywnia się czerwone podświetlenie.

"To jedyna barwa, które nie dekoncentruje kierowcy w nocy - wyjaśnia Bertrand. "Tę samą barwę światła stosuje się na okrętach podwodnych. W pojeździe ciężarowym światło to tworzy szczególną atmosferę, którą kierowcy powinni docenić".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama