/  /  /  / Porsche Macan i stylistyka
Porsche

Porsche

Zmień
Pierwszą konstrukcją, która przyniosła rozgłos niemieckiemu konstruktorowi Ferdynandowi Porsche był elektryczny samochód, wyposażony w silniki umieszczone w piastach, zaprezentowany w 1900 roku na światowej wystawie w Paryżu, zaś początki istniejącej do dziś formy miejsce miały w roku 1931, kiedy to Ferdynand Porsche założył w Stuttgarcie biuro konstrukcyjne.
Dowiedz się więcej o marce
 

Porsche Macan i stylistyka

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Sportowe dziedzictwo modelu Porsche Macan, który ujrzał światło dzienne zaledwie kilka dni temu, widoczne jest w wielu szczegółach stylistyki. Projektanci dołożyli wszelkich starań, aby proporcje i linie auta spełniały oczekiwania godne wozu sportowego.

Wyniki można podsumować w dwóch słowach charakteryzujących samochód sportowy: szeroko i nisko. Design uosabia sportowego ducha, dynamikę i precyzję, wraz z elegancją i lekkością konstrukcji. Krągłe linie są połączone ze strategicznie rozmieszczonymi precyzyjnymi krawędziami.

Dzięki harmonijnym proporcjom Macan ma zwartą, solidną budowę i trzyma się blisko drogi.

Nawet podczas postoju szczegóły konstrukcyjne zaczerpnięte z samochodów sportowych Porsche podkreślają to, co Macan ma do zaoferowania pod względem osiągów. Na przykład charakterystyczny rysunek bocznego okna i pochyłej linii dachu w tylnej części, w Porsche nazywane Flyline, są czytelnym ukłonem w stronę 911. Tylne błotniki mają również miękki profil cechujący model 911.



918 Spyder jest już uznawany za pojazd, który pchnął do przodu stylistyczne DNA Porsche. Macan przyjmuje ten aktualny kod DNA. Na przykład podstawowy kształt głównych reflektorów jest oparty na kształcie lamp 918 Spyder, a przetłoczenia na dole przednich i tylnych drzwi przywołują na myśl dolne krawędzie drzwi wnętrza tego hybrydowego samochodu super-sportowego.

Warto też w tym miejscu dodać, że Macan jest standardowo wyposażony w sportową kierownicę wielofunkcyjną, która została zaprojektowana całkowicie na nowo na podstawie modelu 918 Spyder.

Widok boczny z jego sportową linią opadającego dachu tworzy ostry profil i podkreśla dynamiczny charakter pojazdu, podczas gdy linie biegnące do tyłu pojazdu uwydatniają szerokie, wyraźnie zarysowane błotniki. Wraz z tym, co jest nazywane rysunkiem okna (krawędzie wszystkich bocznych powierzchni przeszklonych) i kształt słupka D stanowią ukłon w stronę stylistyki 911.

Kolejną cechą charakterystyczną stylistyki widoku bocznego i innym sposobem indywidualizacji pojazdu są przetłoczenia w dolnej części drzwi przednich i tylnych; jako opcja mogą one być wykonane z różnych materiałów. Stylistyka tych przetłoczeń bocznych przypomina dolne krawędzie drzwi 918 Spyder, podobne jak przednia osłona progów drzwi.

W połączeniu z wyrafinowanym klamkami drzwi sprawia to, że drzwi wydają się węższe, a boki wyglądają znacznie bardziej sportowo i opływowo.

W wersji modelowej Macan S oraz Macan S Diesel przetłoczenia te są standardowo lakierowane w kolorze Lava Black. W Macan Turbo przetłoczenia boczne są lakierowane w takim samym kolorze co nadwozie (opcja dla Macan S i Macan S Diesel), co dodatkowo nadaje samochodowi klasycznej elegancji.

Dostępne dla wszystkich modeli opcjonalnie przetłoczenia z Genuine Carbon dodatkowo podkreślają sportowy charakter Macana.

Kolejnym wyróżniającym się szczegółem stylistyki Macana jest nieprzerwana linia progu. Wraz z długim czarnym spoilerem dachowym cecha ta dodaje stylistyce pojazdu płynności.
 
Ogumienie o różnych wymiarach ma do 265 mm szerokości na przedniej osi i 295 mm szerokości na osi tylnej. Wraz z kołami o wielkości do 21 cali opony także podkreślają sportowe aspiracje Macana.

Subtelne linie i harmonijne krzywizny tyłu to połączenie sportowego charakteru i elegancji. Specjalnie zaprojektowano duży, spokojny stylistycznie tył, aby pojazd wyglądał na szerszy.

Żeby zachować ten czysty wygląd, włącznik elektrycznie otwieranej tylnej klapy został ukryty u nasady ramienia wycieraczki, a tablicę rejestracyjną umieszczono w dolnej części tyłu nadwozia.

Tylne światła Macana są kolejną rzucającą się w oczy cechą: niezwykle zwarta trójwymiarowy design i technologia LED to kolejne odniesienie do 918 Spyder. We wszystkich modelach tylny dyfuzor jest otoczony z dwóch stron dwoma końcówkami (okrągłą w Macan S i Macan S Diesel i kwadratową w przypadku odmiany Turbo).

Wszystkie modele są dostępne z opcjonalnymi sportowymi końcówkami rur wydechowych wykonanych z chromowanej stali nierdzewnej.

Macan zaprasza do środka
Nacisk na zwinność i szerokość przenosi się do wnętrza Porsche Macana. Wyrafinowane linie, precyzyjne przejścia i wysoka jakość wykonania tworzą harmonijne połączenie sportowego charakteru, jakości i elegancji.

Niskie fotele przednie, pochyła konsola środkowa oraz wyświetlacz i koncepcja obsługi, szeroka gama opcji indywidualnego dostosowywania – we wnętrzu zauważa się zarówno poczucie czegoś dobrze znajomego, jak i wyróżniające się nowe cechy takie jak nowa sportowa kierownica wielofunkcyjna.

W kokpicie Macana odnaleźć można cały charakter znany z samochodów sportowych. Wzrok natychmiast przyciąga standardowa sportowa kierownica wielofunkcyjna o całkowicie nowej konstrukcji i jednocześnie opartej na 918 Spyder.

Dodatkowe przyciski wielofunkcyjne standardowo służące do obsługi telefonu, radia, komputera pokładowego wraz z ergonomicznie umieszczonymi łopatkami zmiany biegów uwalniają zarówno ręce kierowcy, które mogą trzymać kierownicę i pozwalają zachować koncentrację na drodze.

Trzy okrągłe tarcze z centralnie umieszczonym obrotomierzem łączą się tworząc zestaw wskaźników. W prawej tubie umieszczono kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości
i przekątnej 4,8 cala.

Jak można się spodziewać, wyłącznik zapłonu jest umieszczony na lewo od kierownicy, tradycyjnie dla modeli Porsche. Pochylona do przodu konsola środkowa z wysoko ustawioną dźwignią zmiany biegów w sposób typowy dla samochodów wyścigowych wciąga kierowcę jeszcze dalej do kokpitu.
 
Przyciski najważniejszych funkcji są logiczne pogrupowane na konsoli środkowej, co pozwala na prostą i intuicyjną obsługę poszczególnych funkcji.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama