/  /  /  /  / Porsche i historia sukcesu przekładni PDK
Porsche 918

Porsche 918

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Super Luksusowe
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Porsche i historia sukcesu przekładni PDK

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnull

Zatoczyliśmy koło. W latach 80-tych Porsche opracowało pierwszą na świecie przekładnię dwusprzęgłową, którą można było zastosować podczas wyścigów, pokonując na tym polu wszystkich konkurentów. Teraz ta technologia wraca na tor: nowe 911 GT3 wyposażone jest w najszybszą i najmocniejszą przekładnię dwusprzęgłową, zastosowaną w aucie produkowanym seryjnie.

W niespełna 30 lat (ze sporą przerwą) rozwiązanie zaproponowane przez koncern ze Stuttgartu osiągnęło wielki sukces. W zależności od modelu, ponad 3/4 wszystkich samochodów Porsche dostarczanych dziś klientom posiada skrzynię PDK. I tendencja ta stale rośnie.

Z 54 zwycięstwami i licznymi tytułami mistrzowskimi Porsche 962, który ściga się od 1984 roku, jest prawdopodobnie jednym z najbardziej udanych samochodów wyścigowych wszechczasów. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów została oryginalnie zaprojektowana właśnie dla tego modelu. Konstrukcja przekładni zdała egzamin w mistrzostwach świata na długim dystansie.

W tamtych czasach nie była ona przeznaczona do produkcji seryjnej, ponieważ ani elektronika, ani możliwości ówczesnych komputerów nie były jeszcze na tyle dojrzałe technicznie, aby spełnić wysokie standardy komfortu pracy w pojazdach oferowanych klientom.

2008: pierwsze PDK dla samochodów sportowych w 911 Carrera
Nowe tysiąclecie przyniosło szybki rozwój możliwości elektroniki sterującej. Inżynierowie Porsche zajęli się ponownie rozwojem skrzyni dwusprzęgłowej i w 2008 roku przedstawili pierwsze auto sportowe z nową przekładnią: model 911 Carrera.

PDK zastąpiła automatyczną skrzynię biegów Tiptronic S, oferując rozwiązanie doskonale dostosowane do wymogów stawianych autom sportowym. Porsche Doppelkupplung łączy dynamikę jazdy oraz efektywność mechaniczną manualnej skrzyni biegów z komfortem jazdy i przełożeń oferowanym przez skrzynię automatyczną.

Od samego początku PDK mogła zmieniać biegi do 60% szybciej niż automatyczna skrzynia biegów. Nowy system ułatwił zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy napędowej i zmniejszył zużycie paliwa.

Skrzynia PDK została podzielona na dwie półprzekładnie podłączone do silnika przez dwa równoległe sprzęgła. Biegi nieparzyste i wsteczny podłączone są do sprzęgła I; to pierwsza półprzekładnia. Półprzekładnia II odpowiada za biegi parzyste.

Generalna zasada jest taka, że poszczególne biegi wybierane są przez widełki zmiany biegów (jak w skrzyni mechanicznej), w PDK są jednak one aktywowane przez system elektro-hydrauliczny. Biegi od pierwszego do szóstego ustawione są do jazdy sportowej; auta osiągają swoją prędkość maksymalną na szóstym biegu. Bieg siódmy ma długie przełożenie, sprzyjające oszczędności paliwa.

PDK została entuzjastycznie powitana przez klientów już w momencie wprowadzenia na rynek. Rok po tym, jak rozwiązanie to zaproponowano jako opcja w Carrera 911, nową skrzynię otrzymały w opcji także Boxster i Cayman. W 2009 roku, kiedy swoją światową premierę świętowała Panamera, wszystkie trzy wersje podstawowe oferowane były ze skrzynią dwusprzęgłową w standardzie.

Chociaż PDK działa tak samo we wszystkich trzech modelach, jest jednak do każdego z nich dopasowywana oddzielnie ze względu na fakt, że są one wyposażone w trzy różne układy napędowe.

2013: PDK powraca w 911 GT3. Jest w stanie sprostać wymogom torów wyścigowych
W nowym 911 GT3 możliwości PDK osiągnęły nowy poziom. Inżynierowie Porsche odpowiedzialni za sporty motorowe gruntownie przebudowali przekładnię dwusprzęgłową pod względem mechanicznym i w zakresie systemów kontroli, specjalnie pod kątem pojazdu sportowego. W rezultacie otrzymali rozwiązanie, które oferuje kierowcy wszystkie zalety mechanicznej skrzyni biegów powiększone o przewagi, które daje PDK.

Nowa przekładnia może działać jak skrzynia sekwencyjna, dając jeszcze więcej możliwości i radości z jazdy.

Strategia zmiany przełożeń i czas reakcji w systemie PDK zastosowanym w 911 GT3 były systematycznie ulepszane i różnią się zasadniczo od tych, stosowanych w innych samochodach sportowych Porsche. „Błyskawiczne przełożenie” kierowca odczuwa zwłaszcza podczas ręcznej zmiany biegu na wyższy. Możliwe jest osiągnięcie czasu reakcji nawet poniżej 100 milisekund.

Dla zwiększenia wydajności jazdy, „błyskawiczne przełożenia” wykonywane są równolegle ze zwiększeniem momentu obrotowego, a zmiana biegów dokonywana jest jednocześnie z dynamiczną korektą obrotów silnika, dostosowujących się do nowo wybranego biegu. Szybkość zmiany przełożeń odbywa się w zakresie dotąd zarezerwowanym dla aut sportowych.

Dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej: rozdzielenie funkcji z PDK w 911 GT3
Osiągi samochodu sportowego, którego celem jest jak najszybsze przejechanie okrążenia, zależą również od sprzęgła. W tym celu PDK w 911 GT3 wyposażona jest w funkcję pozycji neutralnej: gdy kierowca pociągnie za obie manetki jednocześnie, sprzęgła z PDK rozłączają się i przepływ mocy pomiędzy silnikiem i układem napędowym zostaje przerwany. Gdy kierowca puszcza manetki, sprzęgło błyskawicznie podłącza silnik do układu napędowego. Operacja przebiega szybciej, gdy wyłączony jest system PSM.

Funkcja ta zasadniczo oferuje dwie zalety: jeżeli pojazd jest podsterowny (na przykład na mokrej drodze w zakręcie), kierowca może ustabilizować auto poprzez pociągnięcie manetek w celu stworzenia dodatkowej siły na kołach tylnej osi.

Drugi aspekt to wpływ na dynamikę jazdy, jaki ma impulsowe podłączenie napędu podczas sprzęgania. Podobnie jak w aucie z tradycyjnym sprzęgłem połączonym z manualną skrzynią biegów, można wprowadzić go w kontrolowany poślizg.

Sportowa strategia adaptacyjnej zmiany biegów
PDK oferuje kierowcy nowego 911 GT3 możliwość pozostawienia zmiany biegów systemowi adaptacyjnemu. PDK w tym aucie ma zasadniczo dwa ustawienia: Sport i Tor Wyścigowy (TW). Stosując którykolwiek z nich, kierowca ma zawsze pewność, że biegi będą zmieniane szybko. System dostosowuje się do dynamiki jazdy kierowcy.

W trybie TW PDK działa zgodnie z mapą przełożeń opracowaną w celu pobijania rekordów przejazdu. Przełożenia są dłuższe i przeprowadzane przy wyższych obrotach. Ustawienie to oznacza, że system nastawiony jest na maksymalne osiągi nawet przy umiarkowanej jeździe sportowej.

Dzięki takiej strategii wyspecjalizowane auto sportowe cały czas funkcjonuje w optymalny sposób, oferując zwiększenie mocy napędowej w każdej chwili, bez konieczności zmiany biegów przez kierowcę.

Zmiany w mechanizmie skrzyni PDK zastosowanej w 911 GT3, w porównaniu ze skrzynią z podwójnym sprzęgłem w innych modelach Porsche, spowodowały przede wszystkim zmiany struktury wewnętrznej. Dzięki zastosowaniu lżejszych kół zębatych i obudów system optymalnie wspiera dynamikę momentu obrotowego, jaką daje silnik oferujący wysokie momenty obrotowe.

Ponadto, całkowita masa PDK zmniejszyła się o 2 kg. Krótsze czasy zmiany przełożeń skutkują całkowicie nową charakterystyką: 911 GT3 osiąga maksymalną prędkość na najwyższym, siódmym biegu. W połączeniu z niższym przełożeniem na tylną oś (zmniejszonym o 15%), nowe Porsche 911 GT3 dysponuje znacznie krótszymi całkowitymi przełożeniami przekładni niż 911 Carrera.

W rezultacie, osiągi nowego 911 GT3 kolejny raz są rekordowe. Zastosowanie PDK wpłynęło szczególnie na dwie wartości: przy maksymalnym przyspieszeniu 911 GT3 osiąga 100 km/h w 3,5 sek. i przyspiesza do 200 km/h w mniej niż 12 sek.

Nowe 911 GT3 dominuje na Północnej Pętli Nurburgring, uznawanej za najtrudniejszą trasę na świecie, z czasem poniżej 7 minut i 30 sekund.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Porsche 918