/  /  /  /  / 50 lat: Historia Porsche 911 (część pierwsza)
Porsche 911

Porsche 911

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Luksusowe
Cena482 030 zł - 1 067 290 zł (aktualizacja: 2016-05-17)
Emisja CO2169 g/km - 216 g/km
Żużycie paliwa7,4 L/100km - 9,3 L/100km
 

50 lat: Historia Porsche 911 (część pierwsza)

Porsche|
null
© Porsche
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

2013 to rok, w którym firma Porsche AG hucznie świętuje wyjątkowy jubileusz: 50-lecie swojego flagowego modelu: Porsche 911. Dotychczasowa produkcja 911-ki przekroczyła już poziom 820 000 sztuk.

Od pięciu dekad 911 jest sercem marki Porsche. Niewiele innych samochodów na świecie może poszczycić się tak długą historią i ciągłością, jak właśnie Porsche 911. Auto od swojego debiutu (jako model 901) na międzynarodowej wystawie samochodów IAA we wrześniu 1963 roku stanowi inspirację dla entuzjastów automobilizmu na całym świecie. Uważane jest dziś za kwintesencję samochodu sportowego, wzorzec dla wszystkich innych.

911 to również punkt odniesienia dla wszystkich pozostałych modeli Porsche. Od Cayenne do Panamery: każde auto ze znaczkiem Porsche to najbardziej sportowy samochód w swojej kategorii i każde z nich zawiera w sobie cząstkę filozofii 911.

Przez 50 lat wyprodukowano ponad 820 000 egzemplarzy różnych wersji Porsche 911. Ten doskonały wynik uczynił z tego modelu cieszący się największym powodzeniem samochód sportowy świata. W przypadku każdej z jego siedmiu generacji inżynierowie z Zuffenhausen i Weissach tworzyli je na nowo, raz za razem pokazując światu moc innowacji marki Porsche.

Jak żaden inny pojazd, 911 łączy w sobie ewidentne sprzeczności takie jak sportowy charakter i codzienna praktyczność, tradycja i nowatorstwo, ekskluzywna jakość i akceptacja społeczna, design i funkcjonalność. Nic więc dziwnego, że każda generacja ma swoją własną historię sukcesu.

Ferry Porsche najtrafniej opisał wyjątkowe właściwości tego modelu: "911 to jedyny samochód, którym mógłbyś pojechać na safari w Afryce, na wyścig Le Mans, do teatru lub przemierzać ulice Nowego Jorku".

Ponadto, poza jego klasyczną, a przy tym unikalną linią, Porsche 911 zawsze wyróżniała stosowana w tym modelu zaawansowana technologia. Wiele pomysłów i rozwiązań technicznych, które zadebiutowały w Porsche 911, powstało na torze wyścigowym.

911 było poddane zasadzie maksymalnej wydajności od samego początku, a wyścigi samochodowe to dla niego najważniejsze laboratorium testowe. Od samych jego początków auto doskonale sprawdzało się na torach całego świata, zyskując reputację wszechstronnego i niezawodnego zwycięzcy.

W rzeczywistości, ponad dwie trzecie z 30 00 wygranych przez Porsche wyścigów to zasługa 911.

Porsche 911 (1963)
Jako następca Porsche 356 model 911 od razu zdobyło serca miłośników samochodów sportowych. Prototyp przedstawiono na wystawie samochodów IAA we Frankfurcie w 1963 roku jako 901. W momencie premiery w 1964 roku auto zadebiutowało już z numerem 911.

Chłodzony powietrzem sześciocylindrowy silnik auta typu boxer miał moc 128 KM (94 kW), osiągając zawrotną prędkość 131 mil na godzinę. Dla tych, którzy woleli nieco wolniejsze tempo, od 1965 roku była również możliwość wyboru wersji czterocylindrowej Porsche 912.

W 1966 roku Porsche zaprezentowało 911 S o mocy 158 KM (116 kW), które jako pierwsze miało kute felgi aluminiowe Fuchs. 911 Targa, z pałąkiem ze stali nierdzewnej, zadebiutowało pod koniec 1966 roku jako pierwszy bezpieczny kabriolet świata.

Półautomatyczne Sportomatic z czterobiegową skrzynią dołączyło do serii w 1967 roku. Dzięki pojawieniu się 911T jeszcze w tym samym roku, wraz z późniejszymi wariantami E i S, Porsche stało się pierwszym niemieckim producentem samochodów, który produkował samochody zgodnie z rygorystycznymi amerykańskimi przepisami o emisji spalin.

Porsche 911 stało się jeszcze potężniejsze, gdy pojemność skokowa silnika wzrosła początkowo do 2,2 litra (1969), a następnie do 2,4 (1971).

911 Carrera RS 2.7 z 1972 roku z silnikiem o mocy 207 KM (152 kW) i ważące mniej niż 1000 kg pozostaje uosobieniem samochodu marzeń do dziś. Jego charakterystyczny "ducktail" był pierwszym na świecie tylnym spoilerem montowanym w aucie seryjnym.

Porsche Seria G (1973)
Dziesięć lat po premierze inżynierowie Porsche dokonali pierwszej całościowej metamorfozy 911. Model G był produkowany od 1973 do 1989 roku (dłużej niż jakikolwiek inny z linii 911). Posiadał duże osłony harmonijkowe, będące innowacją zaprojektowaną w celu spełnienia najnowszych wymogów testów zderzeniowych w USA. Ochrona pasażera została zwiększona dzięki trzypunktowym pasom bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, jak również zintegrowanym zagłówkom.

Jednym z kamieni milowych w historii 911 była prezentacja pierwszego Porsche 911 Turbo z trzylitrowym silnikiem o mocy 256 KM (188 kW) i ogromnym spoilerem tylnym w 1974 roku. Dzięki unikalnej mieszance luksusu i osiągów, Turbo stał się synonimem tajemniczości Porsche.

Kolejny skok wydajności nastąpił w 1977 roku dzięki wyposażonemu w intercooler 911 Turbo 3.3. Przy mocy 296 KM (218 kW) było ono najlepsze w swojej klasie.

W 1983 roku wolnossące 911 Carrera zastąpiło SC, z 3,2-litrowym silnikiem o mocy 228 KM stało się ulubionym samochodem kolekcjonerów. Od 1982 roku entuzjaści świeżego powietrza mogli również zamówić model 911 w wersji Cabriolet.

Wprowadzone na rynek w 1989 roku 911 Carrera Speedster nawiązywało do legendarnego 356 z lat 50-tych.

Porsche 964 (1988)
W 1988 roku, czyli dokładnie w momencie, w którym eksperci samochodowi przewidywali nieuchronny koniec epoki, Porsche wypuściło 911 Carrera 4 (964). Po piętnastu latach produkcji platforma 911 została radykalnie odświeżona (85% nowych elementów), tworząc z Porsche nowoczesny i trwały pojazd.

Chłodzony powietrzem silnik boxer o pojemności 3,6 litra miał moc 247 KM (182 kW). Z zewnątrz 964 nieznacznie różniło się od swoich poprzedników (aerodynamicznymi zderzakami z poliuretanu i automatycznie otwieranym tylnym spoilerem), ale wnętrze było całkowicie odmienione.

Nowy model został zaprojektowany, aby uwieść kierowców nie tylko sportowymi osiągami, ale również większym komfortem. Był wyposażony w ABS, Tiptronic, wspomaganie kierownicy i poduszki powietrzne, i poruszał się na całkowicie przeprojektowanym podwoziu z lekkimi wahaczami aluminiowymi oraz sprężynami śrubowymi zamiast poprzedniego zawieszenia na drążkach skrętnych.

Rewolucyjnym przedstawicielem nowej linii 911 od początku była wersja Carrera 4 z napędem na wszystkie koła. Poza wersjami Carrera Coupe, Cabriolet oraz Targa, już od 1990 klienci mogli również zamówić 964 Turbo. Początkowo napędzany sprawdzonym silnikiem typu boxer o pojemności 3,3 litra, w 1992 roku Turbo został wyposażony w silnik 3,6 litra o mocy 355 KM (261 kW).

Obecnie 964 Carrera RS, 911 Turbo S i 911 Carrera 2 Speedster to szczególnie pożądane modele wśród kolekcjonerów.

Porsche 993 (1993)
911 z wewnętrznym numerem projektowym 993 pozostaje jedyną prawdziwą miłością wielu kierowców Porsche. Ma to wiele wspólnego z wyjątkowo miłą dla oka konstrukcją. Zintegrowane zderzaki podkreślają płynną elegancję stylu auta.

Jego przednia część jest niżej zawieszona niż w przypadku wcześniejszych modeli, co było możliwe dzięki przejściu z okrągłych na polieliptyczne reflektory główne. 993 szybko zdobyło sobie reputację wyjątkowo niezawodnego i pewnego. Był to zwrotny pojazd, jako pierwszy z linii 911 posiadający nowozaprojektowane podwozie z aluminium.

Wersja Turbo była również pierwszą z silnikiem biturbo, wchodzącym w skład zespołu napędowego o najniższej emisji na świecie w swoim czasie (1995 rok). Aluminiowe koła z ramionami pustymi w środku (Hollow-Spoke), które nie były stosowane w żadnym samochodzie do tej pory, były kolejną innowacją wersji Turbo z napędem na wszystkie koła. Porsche 911 GT2 było autem przeznaczonym dla purystów w dziedzinie samochodów sportowych, dla osób, które cenią sobie dreszczyk towarzyszący dużym prędkościom.

Elektryczny szklany dach, który wsuwał się pod tylną szybę, był jedną z nowinek modelu 911 Targa. Ale prawdziwym powodem, dla którego zagorzali entuzjaści Porsche nadal szanują 993, to fakt, że auta tej generacji, produkowane od 1993 do 1998, były ostatnimi 911 z silnikiem chłodzonym powietrzem.

CDN...
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Porsche 911