/  /  /  / Nowy Peugeot 2008 i gama silnikowa
Peugeot

Peugeot

Zmień
Historia rodziny Peugeot sięga korzeniami XV wieku, kiedy to zamieszkiwała ona tereny południowej Francji. W 1810 roku należący do rodziny Peugeot młyn przekształcony został przez braci Jean-Pierre oraz Jean-Frederic w odlewnię stali i zakład produkcji pił taśmowych, pod szyldem Peugeot Freres (Bracia Peugeot). W roku 1858 marka Peugeot została zarejestrowana, zajmowała się wówczas produkcją rozmaitych urządzeń użytku domowego jak maszyny do szycia, czy młynki do kawy.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowy Peugeot 2008 i gama silnikowa

Peugeot|
null
© Peugeot
nullnullnullnull

Nowy Peugeot 2008 spodziewany na polskim rynku w czerwcu bieżącego roku. Oto bliższe informacje dotyczące planowej gamy silnikowej tego miejskiego crossovera.

Mając zaledwie 4,16 m długości oraz 1,74 m szerokości, Peugeot 2008 jest według zapewnień producenta niezwykle zwrotny i znakomicie się prowadzi. Jednocześnie charakteryzuje się solidną konstrukcją typową dla modeli klasy SUV, czyli oferuje przestronne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz ponadprzeciętną funkcjonalność.

Model 2008 równie dobrze odnajduje się w mieście, jak i w terenie, gdzie wydatnie pomaga mu system Grip Control.

Oferta silników benzynowych modelu Peugeot 2008 (obecnie w trakcie homologacji):
• 1.2 e-VTi 60 kW (82 KM)*; 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia zautomatyzowana, system Stop & Start; emisja CO2: 99 g/km,
• 1.2 VTi 60 kW (82 KM); 118 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 114 g/km,
• 1.2 e-THP 81 kW (110 KM)*; 205 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 104 g/km,
• 1.6 VTi 88 kW (120 KM); 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 135 g/km,
• 1.2 e-THP 96 kW (130 KM)*; 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 109 g/km.

Oferta silników wysokoprężnych modelu Peugeot 2008 (obecnie w trakcie homologacji):
• 1.4 HDi FAP 50 kW (68 KM); 160 Nm, 5-stopniowa przekładnia manualna; emisja CO2: 104 g/km, 4 l/100km w cyklu mieszanym,
• 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia półautomatyczna, system Stop & Start; emisja CO2: 98 g/km, 3,8 l/100 km w cyklu mieszanym,
• 1.6 e-HDi FAP 68 kW (92 KM), 230 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 103 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym,
• 1.6 e-HDi FAP 84 kW (115 KM), 270 Nm, 6-stopniowa przekładnia manualna, system Stop & Start; emisja CO2: 106 g/km, 4 l/100 km w cyklu mieszanym.

*) Silniki dostępne w późniejszym terminie

Trzycylindrowy silnik benzynowy nowej generacji
Zbudowany przez Grupę PSA nowy silnik trzycylindrowy udowodnił już swą wydajność paliwową oraz niski poziom emisji CO2. Jednostka ta jest również bardzo lekka i kompaktowa: w przypadku wersji 1.2 VTi jest o 21 kg lżejsza od 4-cylindrowego silnika o porównywalnej mocy.

W celu uzyskania takich rezultatów wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. 30-proc. redukcja strat będących wynikiem tarcia wewnętrznego (co odpowiada około 1/5 mocy zużywanej przez jednostkę napędową) była możliwa dzięki:
• powłoce DLC (Diamond Like Carbon) na sworzniach, pierścieniach tłokowych oraz popychaczach,
• przesunięciu osi tulei tłokowych o 6,9 mm,
• paskowi oleju pracującego w kąpieli olejowej i zintegrowanego w misce olejowej, co gwarantuje cichszą pracę silnika.

Zmodyfikowany układ chłodzenia z funkcją split-cooling powoduje, iż silnik bardzo szybko osiąga optymalną temperaturę pracy. Po uruchomieniu zimnego motoru chłodziwo krąży jedynie w głowicy cylindra, aby szybciej doprowadzić do jej rozgrzania. Po osiągnięciu optymalnej temperatury pracy układ chłodzenia przełącza się w tryb obejmujący również chłodnicę oraz dolną część silnika.

Rok 2013: Będzie dużo nowości w segmencie SUV

Proces spalania zoptymalizowano poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych komory spalania (przewodów wlotowych, denek tłoków) oraz przystosowanie zapłonu do pracy przy wysokim stężeniu gazów spalinowych pozostałych wtórnie w komorze spalania. Aluminiowa głowica posiada cztery zawory na cylinder, bezpośredni, wielopunktowy układ wtryskowy oraz układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu (VTT).

Na tym nie kończą się jednak udoskonalenia konstrukcji głowicy cylindra. Dzięki zastosowaniu procesu odlewania PMP (Lost Mould Process), w którym specjalizują się zakłady produkcyjne w Charleville, możliwe było zredukowanie liczby podzespołów głowicy cylindra w silnikach EB do niespotykanego dotąd poziomu.

Z głowicą zintegrowano również kolektor wydechowy, otwór wylotowy układu chłodzenia oraz poduszkę silnika, dzięki czemu chłodziwo przepływa w bezpośrednim sąsiedztwie kolektora wydechowego i pozwala silnikowi błyskawicznie osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Ponadto głowica cylindra jest lżejsza o 6 kilogramów, co pozwala obniżyć masę własną pojazdu.

Silnik 1.2 VTi charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, co znacząco poprawia komfort podróżowania. Jednostka gwarantuje niski poziom wibracji i hałasu. Drgania wyeliminowano przy pomocy pojedynczego koła zamachowego o dużym momencie bezwładności oraz przeciwstawnie obracającego się wałka wyważającego.

Poziom hałasu udało się obniżyć dzięki usztywnieniu konstrukcji skrzyni korbowej, przy pomocy rezonatora w układzie dolotowym, który ma pochłaniać dźwięki o nieprzyjemnej częstotliwości oraz dzięki dodatkowemu tłumikowi środkowemu w układzie wylotowym.

Nowoczesna konstrukcja silników nowej generacji decyduje o ich wysokiej wydajności paliwowej. Oferują one również osiągi, co jest możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki, układu bezpośredniego wtrysku paliwa oraz systemu Stop & Start. W połączeniu z wydajną konstrukcją modelu 2008, system Stop & Start pozwala obniżyć zużycie paliwa do poziomu, który wyróżnia ten pojazd na tle konkurencji.

Po naciśnięciu pedału przyspieszenia silnik uruchamia się praktycznie bez opóźnienia. Robi to bezszelestnie i nie przenosząc wibracji na kabinę pasażerską. Tak płynna i dyskretna praca systemu motywuje kierowcę do jego częstego używania.

Ponadto system może pracować w szerszym zakresie temperatur (od -5°C do +35°C) aniżeli rozwiązania oferowane przez konkurencję.

W skład systemu wchodzi układ kontroli pracy alternatora (Volt Control), który umożliwia odzysk energii podczas wytracania prędkości oraz akumulator hybrydowy, pozwalający na magazynowanie i dostarczanie dodatkowej energii podczas uruchamiania silnika (e-booster).

System Stop & Start wykorzystuje alternator odwracalny w silniku e-HDi oraz rozrusznik wzmocniony w silniku e-VTi, aby:
• ograniczyć zużycie paliwa w mieście nawet o 15%,
• zagwarantować błyskawiczny restart silnika (400 ms),
• aktywować funkcję wyłączania silnika e-HDI od 20 km/h w wersji z przekładnią manualną, (8 km/h w wersji ze skrzynią zautomatyzowaną) oraz przy 0 km/h w wersji z silnikiem e-VTi,
• zwiększyć przyjemność użytkowania (cicha praca, brak wibracji).

System Stop & Start można dezaktywować przy pomocy odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej.

System Stop & Start może być stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pozwala on oszczędzić paliwo, poprawia wygodę użytkowania samochodu i dostępny jest obecnie w sześciu na dziewięć jednostek napędowych modelu 2008.

Najbardziej przyjazny środowisku silnik benzynowy 1.2 e-VTi w duecie z przekładnią automatyczną emituje według danych fabrycznych zaledwie 99 g CO2 na kilometr, a poziom emisji w jednostkach wysokoprężnych zaczyna się od 98 g/km.

Nowe, turbodoładowane silniki trzycylindrowe
Kilka miesięcy po debiucie rynkowym gama silników dostępnych w modelu 2008 wzbogaci się o turbodoładowaną, trzycylindrową jednostkę benzynową. Dostępne będą dwie jej wersje: 1.2 e-THP (110 KM) oraz 1.2 e-THP (130 KM), oferujące szeroki zakres mocy oraz wysokie wartości momentu obrotowego (odpowiednio 205 oraz 230 Nm).

Za sprawą nowoczesnej konstrukcji silnik 1.2 e-THP jest o 12 kg lżejszy od czterocylindrowej jednostki spalinowej o podobnej mocy i generuje o 45 % wyższy moment obrotowy i to pomimo zastosowania dodatkowych podzespołów: turbosprężarki i rozbudowanego układu chłodzenia.

Ponadto nowy silnik zużywa od 15 do 20% mniej paliwa (w zależności od wersji).

Silnik ten spełnia wymogi normy Euro VI oraz wykorzystuje wysokociśnieniowy układ wtryskowy (200 bar). Aby zoptymalizować proces spalania, paliwo dozowane jest wyjątkowo precyzyjnie przy pomocy 6-otworowych wtryskiwaczy poddawanych obróbce laserowej. Instaluje się je centralnie w komorze spalania, możliwie jak najbliżej świec zapłonowych, a na skuteczność ich działania ma również wpływ niezwykle kompaktowa konstrukcja głowicy cylindra.

Generowane przez silnik osiągi wymagają odpowiedniego układu chłodzenia z funkcją szybkiego rozgrzewania i precyzyjnej kontroli temperatury pracy jednostki napędowej. Zastosowano tu tak zwane hybrydowe tuleje cylindrów z aluminiową powłoką, która w bloku cylindra ulega lekkiemu nadtopieniu.

Po schłodzeniu idealne przyleganie powierzchni bloku oraz osłony cylindra gwarantuje znakomite przenoszenie energii cieplnej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama