/  /  / iOn
Peugeot iOn

Peugeot iOn

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Mini
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
iOn
© Peugeot
iOniOn
Peugeot iOn jest pierwszym samochodem tego producenta napędzanym jedynie przez silnik elektryczny. Ekologiczny samochód powstał przy współpracy z Mitsubishi i został zaprojektowany na bazie modelu koncepcyjnego Mitsubishi “i” z 2003 roku. Silnik został umieszczony centralnie, a jego moc jest przenoszona na tylne koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. Ze względu na zastosowane źródło napędu oraz wynikający z tego faktu zasięg, wynoszący maksymalnie ok 150km, iOn może być traktowany jedynie jako mały miejski samochód. Występujący tylko w wersji 4 drzwiowej iOn, ma 3,475m długości, 1,47m szerokości oraz rozstaw osi wynoszący 2,55m. Przestrzeń bagażowa wynosi 227l, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do poziomu 860l. Peugeot iOn zasilany jest 88 akumulatorami litowo-jonowymi, które zostały umieszczone pod podłogą, co pozwoliło na obniżenie środka ciężkości. Silnik wytwarza 66 KM, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 189Nm dostępny jest przy niskich obrotach. Zaletą zastosowania elektrycznego źródła napędu poza aspektami ekologicznymi jest kultura pracy. Jednostka napędowa pracuje cicho i nie wytwarza dużych wibracji. Dodatkowo iOn w wersji europejskiej może pracować w dwóch trybach. W pierwszym został zwiększony odzysk energii przy hamowaniu silnikiem, natomiast w drugim odzysk energii przy hamowaniu został zredukowany, co pozwala pełniej wykorzystać możliwości silnika. Ładowanie samochodu przy wykorzystaniu tradycyjnego gniazda 230V trwa ok 6 godzin. Czas ten można skrócić do ok 40 min, w przypadku zastosowania terminalu szybkiego ładowania. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, a uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu. Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w wyświetlacz informujący kierowcę o aktualnym stanie baterii, który graficznie prezentuje moc aktualnie pobieraną z akumulatorów oraz status systemu odzysku energii. Peugeot iOn posiada automatyczną skrzynię biegów, która może pracować w paru trybach: P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu). Przednie zawieszenie zostało wyposażone w kolumny McPhersona oraz stabilizator przechyłów, natomiast tylne zawieszenie korzysta z osi De Dion prowadzonej przez 3 drążki. Układ hamulcowy składa się z 14 calowych tarcz wentylowanych montowanych na przód oraz 8 calowych hamulców bębnowych z tyłu.

Standardowo samochód został wyposażony w 6 poduszek bezpieczeństwa (czołowa kierowcy + czołowa pasażera + 2 x poduszki boczne +2 x kurtyny) oraz w systemy kontroli stabilności jazdy (ASC), kontroli trakcji, ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, asystenta hamowania awaryjnego, a także mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX. W testach zderzeniowych organizacji EuroNCAP Peugeot iOn otrzymał 4 gwiazdki.

Konkurencje dla samochodu stanowi  Mitsubishi i-MiEV oraz Peugeot C-ZERO
 

iOn najczęściej porównywany z

Abarth 500
Abarth 500
Citroen C5
Citroen C5
Fiat 500
Fiat 500
Fiat Panda
Fiat Panda
Peugeot 208
Peugeot 208
Peugeot 508
Peugeot 508
Skoda Citigo
Skoda Citigo
Reklama