/  /  /  /  / PREZENTACJA | Peugeot 301 1.2 VTi (72 KM) Access
Peugeot 301

Peugeot 301

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena41 900 zł - 62 500 zł (aktualizacja: 2016-05-04)
Emisja CO298 g/km - 168 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 7,3 L/100km
 

PREZENTACJA | Peugeot 301 1.2 VTi (72 KM) Access

IBRM Samar|
Peugeot 301 - 2013
© IBRM Samar
Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013

Otwierający rodzinę budżetowych aut francuskiej firmy jest odpowiedzią na takie auta konkurencji jak Chevrolet Cruze, Hyundaie i30 i Elantra, Kia cee'd czy Skoda Rapid. Obszerny, z dużym bagażnikiem kompakt sprzedawany jest w cenie aut z niższego segmentu B.

Peugeot 301 został pokazany oficjalnie na Paris Motor Show 2012, a jego sprzedaż rozpoczęła się w Polsce w listopadzie  tego samego roku.
Peugeot 301 to pierwszy model z cyfrą „1” na końcu nazwy. Nazwę „301” fani marki znają od 1932 roku, kiedy zaprezentowano pierwszą generację modelu serii 30x. Jednak, dla najnowszej 301 nie znajdziemy poprzednika, nie ma ona też wiele wspólnego z równolegle produkowanym Peugeotem 308. Bowiem „308-ka” jest przewidziana głównie na rynki zachodnie, natomiast do biedniejszych krajów Peugeot przygotowuje serię budżetowych aut. Pierwszym z nich jest właśnie prezentowany 301.
Peugeot będzie oferował równolegle dwie rodziny aut. Modele o oznaczeniu x08 będą skierowane przede wszystkim na zachodnie rynki, natomiast budżetowa rodzina pojazdów oznaczona symbolami x01 na te biedniejsze, głównie wschodnie. Model 301 pomyślany jest o takich rynkach jak Polska, Bułgaria, Rumunia, Turcja czy Ukraina. Będzie też oferowany w Rosji, w krajach Środkowego Wschodu, Zatoki Perskiej i Afryki oraz Ameryki Łacińskiej. Nie będzie natomiast sprzedawany w Europie Zachodniej (w tym we Francji), gdzie klienci mają większe wymagania i dysponują znacznie większą siłą nabywczą.
Zupełnie nowy samochód w gamie został zbudowany na platformie „PF1” koncernu PSA. Bliźniaczym dla niego modelem jest Citroen C-Elysee. Podzespoły i wiele rozwiązań technicznych dla obu aut zaczerpnięto z subkompaktowych Citroenów C3 i DS3 oraz Peugeotów 207 i 208.

Gdzie jest produkowany?
Peugeot 301 wraz z bliźniaczym Citroenem C-Elysee produkowany jest w Vigo w Hiszpanii. Pod koniec tego roku dodatkowo ruszyć ma produkcja „301-ki” w Chinach, skąd auta trafiać będą na rynki azjatyckie.

Segment i konkurenci
Zupełnie nowy model w gamie francuskiego producenta reprezentuje segment C. Kompaktowy, budżetowy pojazd konkuruje głównie z podobnymi autami, powstałymi z myślą o latach spowolnienia gospodarczego. Do najważniejszych rywali Peugeota 301 należą: Chevrolet Cruze, Dacia Logan, Fiat Linea, Hyundai Elantra, Seat Toledo oraz Skoda Rapid. Oczywiście pewną  konkurencję stanowi dla niego też bliźniaczy Citroen C-Elysee.

Kto kupuje prezentowany model?
Samochód wybierają głównie firmy, z 98 sprzedanych w 2012 aut aż 94 trafiło do klientów „biznesowych”. W tym roku firmy i instytucje zakupiły 84 auta, a 11 trafiło do nabywców indywidualnych.

Podstawowe informacje
301 oferowany jest wyłącznie w 4-drzwiowym nadwoziu sedan.
Francuski samochód podobnie jak auta konkurencyjne oferuje obszerną kabinę, bardzo duży bagażnik oraz przyzwoite   wyposażenie. To w połączeniu z niskimi kosztami zakupu i eksploatacji powinno spodobać się polskim nabywcom. Kompaktowy, rodzinny pojazd ma spore szanse na odniesienie rynkowego sukcesu w naszym kraju.
Jak wspominaliśmy, kompaktowy Peugeot jest odpowiedzią na budżetowe modele konkurencji, których w ostatnich latach przybywa coraz więcej. Peugeot 301 wraz z bliźniaczym Citroenem C-Elysee stanowią alternatywę dla tanich aut Skody i Seata (Rapid i Toledo) oraz licznych modeli z Azji (jak Kia Cee’d czy Hyundaie Elantra oraz i30). Choć głównym priorytetem było obniżenie kosztów produkcji, Peugeot zbudowany jest dość solidnie, aczkolwiek jakość użytych materiałów wykończeniowych dalece odbiega od poziomu np. „308-ki”.
Cechą wyróżniającą francuski samochód na tle konkurencji jest niska cena, porównywalna z kosztami zakupu aut segmentu B (jak Peugeot 207 czy Citroen C3).
W Peugocie 301 zastosowano słabsze, małolitrażowe jednostki napędowe, gorszej jakości materiały wykończeniowe i mniej elektronicznych systemów bezpieczeństwa niż w typowych kompaktach. Pojazd oferowany jest do wyboru z trzema silnikami i w trzech wersjach wyposażeniowych. Jak w przypadku większości modeli budżetowych, możliwości doposażenia samochodu są skromne.
Dla Polaków ważny będzie fakt, że w Peugeocie 301 zastosowano zawieszenie, które jest – zdaniem producenta - odporne na uszkodzenia spowodowane złym stanem dróg. To może znacząco obniżyć koszty eksploatacji samochodu na polskich drogach. Zawieszenie wykorzystuje sprawdzony układ: z przodu kolumny Macphersona, z tyłu belka skrętna.

Wymiary, masy i objętości
Wymiary nadwozia (4442 x 1501 x 1466 mm) stawiają „301-kę” w środku stawki aut segmentu C. Rozstaw osi wynoszący 2652 mm jest duży na tle rywali, co pozwoliło wygospodarować stosunkowo dużo miejsca na nogi pasażerów.
W opisywanej wersji pojazd waży 980 kg, jego ładowność to przyzwoite 479 kg.
Przepastny bagażnik o pojemności 506 litrów można jeszcze powiększyć przez złożenie tylnej kanapy do 1038 litrów (liczone do linii okien).

Bezpieczeństwo
Już w najtańszej wersji 301 oferuje cztery poduszki powietrzne, a także kilka najważniejszych elektronicznych systemów bezpieczeństwa aktywnego.
Oprócz obowiązkowego ABS połączonego z AFU (wspomaganie hamowania awaryjnego) w standardzie znajdziemy także ASR (kontrola trakcji), ESP (układ stabilizacji toru jazdy) oraz REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy oś przednią i tylną). Bez dopłaty montowany jest system mocowania fotelików dziecięcych Isofix.
Peugeot 301 nie został jeszcze poddany testom bezpieczeństwa Euro NCAP.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
W tym samochodzie – jak w większości aut budżetowych – trudno jest doszukać się innowacyjnych rozwiązań technicznych. Samochody skierowane na biedniejsze rynki najczęściej pozbawione są wyrafinowanej techniki, tak jest właśnie w przypadku tego kompaktu.

Napęd
Na polskim rynku samochód oferowany jest tylko w trzech wersjach  silnikowych. Najmniejsza, trzycylindrowa, benzynowa 1.2 VTi osiąga moc 72 KM. Kolejna benzynowa, czterocylindrowa 1.6 VTi dostępna jest z przekładnią manualną lub opcjonalną automatyczną (pozostałe jednostki sprzęgane są tylko ze skrzynią manualną). Silnik wysokoprężny to turbodiesel 1.6 HDi o mocy 92 KM. Napęd przenoszony jest na przednie koła niezależnie, na którą wersję silnikową klient się zdecyduje.
Poniżej przedstawione dane dotyczą podstawowych wersji (a więc z manualną skrzynią biegów).

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:
1.2 VTi o mocy 53 kW/ 72 KM. Najsłabsza, trzycylindrowa jednostka nie zachwyca osiągami („setka” w 14,2 s i prędkość maksymalna równa 160 km/h). Jednak jest oszczędna, średnio zużywa 5,3 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 to 124 g/km).
1.6 VTi o mocy 85 kW/ 115 KM. Czterocylindrowa jednostka benzynowa oferuje znacznie lepsze osiągi. Z tym silnikiem 301 zużywa średnio 6,5 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 - 151 g/km). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 188 km/h.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
1.6 HDi o mocy 68 kW/ 92 KM. Turbodiesel oferuje zbliżone osiągi do jednostki 1.6 VTi. Jednak jak przystało na silnik wysokoprężny spala znacznie mniej paliwa. „Francuz” z jednostką 1.6 HDi zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,1 litra ON na 100 km (emisja CO2 wynosi 108 g/km). „Setkę” osiągniemy w 11,2 sekundy, a rozpędzając dalej pojazd wskazówka prędkościomierza zatrzyma się na liczbie 180.

Grupa emisyjna
Peugeot 301 1.2 VTi zużywa w cyklu mieszanym 5,3 litra benzyny na 100 km. W mieście „konsumuje” 7 litrów, na trasie 4,3. Emisja CO2 w wysokości 124 g/km stawia pojazd w grupie emisyjnej C.

Koszty
Biorąc pod uwagę obszerną kabinę i przepastny bagażnik cena auta nie jest wysoka. Za najtańszego kompaktowego Peugeota klient zapłaci 39.900 zł (to opisywana wersja 1.2 VTi Access). Najdroższa odmiana 1.6 VTi Allure z automatyczną skrzynią kosztuje 59.600 zł.




Robert Steinbarth

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama