/  /  /  /  / PORÓWNANIE | Skoda Rapid vs Peugeot 301
Peugeot 301

Peugeot 301

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena41 900 zł - 62 500 zł (aktualizacja: 2016-05-04)
Emisja CO298 g/km - 168 g/km
Żużycie paliwa3,8 L/100km - 7,3 L/100km
 

PORÓWNANIE | Skoda Rapid vs Peugeot 301

IBRM Samar (Karol Gralewicz)|
Skoda Rapid 2012
© IBRM Samar
Skoda Rapid 2012Skoda Rapid 2012Peugeot 301 - 2013Peugeot 301 - 2013

Rapid zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku podobnie jak 301. Na rynku polskim obydwa modele znalazły się w ofercie producentów kolejno miesiąc po miesiącu w październiku i listopadzie 2012 roku.

Pierwszy produkowany jest w Czechach w Mladá Boleslav, drugi zaś w Vigo w Hiszpanii razem ze swym bliźniakiem Citroenem C-Elysee.

Silniki
Gama silnikowa w modelu 301 zawiera dwie jednostki benzynowe o pojemności 1.2 i 1.6 litra i mocach 72 i 115 KM oraz jeden Diesel 1.6 litra o mocy 92 KM. Silnik 1.2l ma 3 cylindry. Silnik o pojemności 1.6 jest dostępny zarówno z 5-biegową skrzynią manualną jak i z przekładnią automatyczną o takiej samej liczbie przełożeń. Jest również silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 litra i mocy 92 koni mechanicznych z 5-biegową, manualną skrzynią biegów.

Rapid oferuje potencjalnemu klientowi pięć silników. Benzynowy silnik o pojemności 1.2 litra jest do wyboru z turbo doładowaniem (mocach 85, 105 KM) lub bez o mocy 75 koni mechanicznych. Przy czym, silnik 75-konny to jednostka 3-cylindrowa, natomiast silniki 1.2 turbo to jednostki 4-cylindrowe z dwoma zaworami na cylinder. Do silników 105-konnych dołączona jest skrzynia manualna 6-biegowa. Benzynowy 1.4 TSI o mocy 122 koni mechanicznych oferowany jest z 7-biegową skrzynią DSG. Podobnie jak 301, również Skoda oferuje jedną jednostkę dieslowską o pojemności 1.6 litra i mocy 105 KM.

Nadwozie
Rapida stworzono na platformie A05+ (PQ25) tej samej co w Seacie Toledo. Nadwozie samochodu ma rozstaw osi równy 2 589 mm, długość 4 483 mm i szerokość całkowitą 1 706 mm. 301 zbudowano wykorzystując platformę PSA PF1 wspólną z Citroënem DS3 i Peugeotem 208. Peugeot może poszczycić się rozstawem osi wynoszącym 2 652 mm, długością 4 442 mm, szerokością całkowitą 1 748 mm. Francuskie auto ma zatem dłuższy rozstaw osi o ponad 6 cm jednocześnie jest szersze, a zarazem krótsze od Skody o 4 cm.

Bezdyskusyjną przewagą Skody jest fakt, iż jest liftbackiem, klapa bagażnika podnoszona wraz z tylną szybą znacznie ułatwia dostęp do bagażnika. Różnica w pojemności bagażnika wynosi 44 litrów (550 litrów – Skoda, 506 litrów – 301).

Szczegółowe porówanie danych technicznych i wyposażenia Skody Rapid i Peugeota 301  

Zestawienie tych dwóch budżetowych samochodów, opieramy na porównywalnych silnikach benzynowych i wypośrodkowanych wersjach wyposażenia. Co daje nam do porównania Skodę Rapid 1.2 litra, 75KM w wersji dla ambitnych - Ambition i Peugeota 301 1.2l 72KM w wersji dla aktywnych – Active. Oba silniki są najsłabsze i najwolniejsze, Peugeot rozpędza się do 160 km/h i by zamknąć setkę potrzebuje 14,2 sekundy, natomiast Skoda może jechać z zawrotna prędkością 175 km/h a od zera do setki przyspiesza w 13,9 sekundy – 3 KM robią różnicę. Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo w trybie miejskim wykazuje 301-ka, tylko 7 litrów na 100 km przy 8 litrach Rapida. Peugeot jest też lżejszy o 80 kg, ale czy tylko tym można tłumaczyć przewagę Skody?

Wyposażenie
Jakie atuty mają wybrane wersje?
Z zakresu bezpieczeństwa, obydwa modele wyposażone są ABS, EBD, ESP, hamulce tarczowe wentylowane z przodu, hamulce bębnowe z tyłu, czołowe oraz boczne poduszki dla pierwszego rzędu siedzeń. Na plus trzeba Rapidowi policzyć, że w standardzie zapewnia system EDS  – elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego i kurtyny powietrzne. Co do pozostałych elementów wyposażenia oba samochody zapewniają przyzwoite minimum czyli 15 calowe, stalowe felgi, światła do jazdy dziennej, przednie światła przeciwmgielne, centralny zamek, elektryczne szyby z przodu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, komputer pokładowy. Dodatkowo w Skodzie oferowane są: wskaźnik zmiany biegów, regulowane fotele z przodu, radio z CD i MP3. Gwarancje na obydwa modele wynoszą: podstawowa 24 miesiące, na lakier 36 miesięcy, na perforację nadwozie 144 miesięcy, assistance 24 miesiące.

Rapid w wersji Ambition posiada w standardzie składany podłokietnik kierowcy, 4 głośniki, podczas gdy 301-ka ma 2, schowki (na okulary i pod siedzeniem kierowcy), kolumnę kierownicy regulowaną w 2 płaszczyznach – u konkurenta można ją regulować na wysokość. Rapid posiada wycieraczkę tylnej szyby, której 301, jako że jest typowym sedanem, nie posiada.

Cena
A teraz jak wisienka na torcie, odpowiedzmy na pytanie „za ile?”.

Na Skodę Rapid 1.2 litra 75KM Ambition trzeba wydać 53 150 PLN minus oferowany obecnie upust 4 700 daje to 48 450 PLN, zaś na Peugeota 301 1.2l 72KM Active 46 500 PLN w aktualnej promocji 43 300PLN. Różnica w cenie między porównywanymi modelami wynosi zatem 5 150 PLN.

Podsumowanie
Jeśli chodzi o wyposażenie, widać wyraźnie że koncepcje obydwu firm są skrajnie różne. Peugeot chce zachować lowcostowy charakter i nie udaje sedana klasy wyższej, którym nie jest. Skoda swój samochód tak konfiguruje, aby klient dwa razy się zastanowił czy nie kupić tańszej wersji modelu o klasę wyżej. Jeden wydaje się idealnym rozwiązaniem na taksówkę, drugi ciekawym samochodem rodzinnym. Z podkreśleniem słów wydaje się.

Wybrane wersje stanowią odpowiednio niecałe 2 % ogólnej sprzedaży Skody Rapid i około 27% ogólnej sprzedaży Peugeota 301. To doprowadzi nas do tajemnicy sukcesu Rapida, a jest nią silnik 1.2 l 85 KM TSI droższy o 4 500 PLN od  omawianej wersji, ale stanowiący blisko 25% ogólnej sprzedaży Skody Rapid. Zatem należy zapytać, dlaczego Peugeota nie podejmie wyzwania i nie poszerzy gamy silników o dostępny na przykład w 208-ce benzynowy silnik 1,2l 82 KM.

To może być jedna strona medalu w miarę merytoryczna i racjonalna, ale przecież nie zawsze takie są ludzkie wybory i może na małą popularność 301-ki, wpływają pewne utarte przed laty schematy myślowe.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama