/  /  /  /  / Coś się zmienia. Modele SUV też mogą mało palić
Peugeot 3008

Peugeot 3008

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Cena85 900 zł - 111 300 zł (aktualizacja: 2016-05-04)
Emisja CO2108 g/km - 115 g/km
Żużycie paliwa4,1 L/100km - 4,9 L/100km
 

Coś się zmienia. Modele SUV też mogą mało palić

null
© Materiały prasowe
nullnull

Segment pojazdów typu SUV dotychczas kojarzony był przeważnie z potężnymi autami, które zużywały dużo paliwa i były mało przyjazne dla środowiska. Ostatnio na rynku pojawia się jednak coraz więcej modeli, które nie są bardziej paliwożerne niż np. tradycyjne samochody osobowe należące do klasy kompaktów. Oto przykłady.

Jeszcze kilka lat temu samochody SUV uchodziły za paliwożerne i mało przyjazne dla środowiska. Jednak zmiany w systemie podatkowym w krajach Europy Zachodniej oraz zmieniające się preferencje klientów zmusiły koncerny motoryzacyjne do podjęcia prac nad samochodami nowego rodzaju. Postawiono na nowoczesnej konstrukcje i jednostki napędowe, w tym oparte na technologii hybrydowej, znacząco obniżono masę pojazdu i wymiary zewnętrzne, a nawet zrezygnowano częściowo z występującego dotychczas w standardzie napędu 4x4.

Wszystko po to, aby znacząco obniżyć zużycie paliwa, a jednocześnie zachować elementy, które w autach SUV klientom podobają się najbardziej, a więc masywny wygląd nadwozia, zwiększony prześwit, wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność i subiektywne poczucie bezpieczeństwa.

Oto przykład dwóch różnych koncepcji opracowania nowoczesnego i wygodnego auta typu SUV, które ponadto oferuje kierowcy dodatkowy atut w postaci umiarkowanego zużycia paliwa.

Peugeot 3008 Hybrid4
Francuska marka chwali się, że oto powstała pierwsza na świecie hybryda z silnikiem Diesla. Konstruktorzy Peugeot zdecydowali się połączyć wysokoprężny silnik 2.0 HDi FAP o mocy 163 KM, który napędza przednie koła, z umieszczonym przy tylnej osi silnikiem elektrycznym rozwijającym 37 KM.

Cenna nagroda dla technologii HYbrid4

Efektem jest pojazd z napędem na cztery koła, maksymalna moc 200 KM, dostępność elektrycznego trybu jazdy Zero Emission Vehicle oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 3,8 l/100 km przy emisji CO2 wynoszącej 99 g/km.

Peugeot podkreśla, że jest to wynik o 35% niższy niż w przypadku silnika spalinowego o podobnej mocy.

Mazda CX-5
Inną koncepcję stworzenia nowoczesnego modelu typu SUV o wysokiej wydajności paliwowej postanowiła wykorzystać japońska Mazda. W tym wypadku zauważono, że tradycyjne jednostki spalinowe można jeszcze znacznie udoskonalić. Tak powstała innowacyjna konstrukcja wysokoprężna Skyactiv-D o pojemności 2,2 litra z wtryskiem Common-Rail.

Atutem silnika Skyactiv-D jest dwustopniowy układ turbodoładowania oraz najniższy na świecie stopień sprężania (14:1).

Podano polskie ceny Mazdy CX-5

Według obliczeń japońskiego koncernu, wersja standardowa CX-5 z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią biegów potrzebować będzie średnio 4,5 litra paliwa na 100 km. Auto kwalifikuje się też do klasy emisji Euro VI.

Dla porównania, nowa Mazda CX-5 w wersji z silnikiem benzynowym Skyactiv-G 2.0 średnio zużywa 6 l/100 km (napęd na przednią oś).

Rafał Żaglewski
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama