/  /  /  /  / Turbodoładowane silniki 1.6 w modelach Astra, Zafira Tourer i Cascada
Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Cena79 950 zł - 117 050 zł (aktualizacja: 2016-07-28)
Emisja CO2137 g/km - 180 g/km
Żużycie paliwa5,2 L/100km - 7,8 L/100km
 

Turbodoładowane silniki 1.6 w modelach Astra, Zafira Tourer i Cascada

Opel|
null
© Opel
null

Różne wersje Opla Astry, Zafiry Tourer i kabrioletu Cascada to pierwsze modele z nowymi silnikami i skrzyniami biegów wprowadzanymi w ramach szerokiego programu unowocześniania zespołów napędowych, który do 2016 r. obejmie 80% portfolio silnikowego marki.

Trzy zupełnie nowe rodziny silników (w tym 13 wersji poszczególnych jednostek) oraz szeroka gama nowych przekładni sprawią, że wiele modeli Opla otrzyma najnowsze rozwiązania technologiczne zapewniające im bardzo dobre osiągi.

Realizacja programu rozpoczyna się od wprowadzenia nowych turbodoładowanych silników 1.6 reprezentujących nowe rodziny jednostek benzynowych i wysokoprężnych średniej pojemności. Silniki te są odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie klientów na jednostki o zmniejszonej pojemności bez uszczerbku dla osiągów, oferujące duży zapas mocy i momentu obrotowego przy ograniczonym spalaniu i emisji CO2.

Obydwa silniki wyróżniają się bardzo korzystnym stosunkiem mocy do pojemności oraz kulturą pracy zapewniającą im miejsce w ścisłej czołówce swojej klasy.

Nowy silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo (zapłon iskrowy, bezpośredni wtrysk) rozwija 125 170 KM mocy i 280 Nm momentu obrotowego (z funkcją overboost), czyli o 12% więcej od najbliższego rywala. Teraz silnik ten jest dostępny w różnych wersjach Astry (GTC, 5-drzwiowy hatchback, sedan i Sports Tourer), Zafirze Tourer oraz nowym kabriolecie Cascada.

Nowy silnik 1.6 CDTI o mocy 136 KM (pierwszy w całości aluminiowy diesel Opla) nie ma sobie równych pod względem mocy uzyskiwanej z jednego litra pojemności (85 KM). W Zafirze Tourer silnik ten zadebiutował w roku 2013, a z czasem trafi także do innych modeli Opla.

Obydwie jednostki współpracują z manualnymi skrzyniami biegów nowej generacji, które w porównaniu z ofertą konkurencji mogą uchodzić za wzór pod względem komfortu pracy.

Nowy silnik benzynowy 1.6 SIDI Turbo
Ten zupełnie nowy czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa wchodzi na rynek w wersji o mocy 170 KM. Do jego atutów należy zaliczyć wysoki moment obrotowy w dolnym przedziale obrotów wynoszący 280 Nm już przy
1650 obr./min.

Jak zapewnia producent, silnik cechuje się znakomitą elastycznością, umiarkowanym zużyciem paliwa i niską emisją CO2, a także wysoką kulturą pracy.

W porównaniu z poprzednikiem 1.6 turbo zużycie paliwa w cyklu mieszanym oraz emisja CO2 zmniejszyły się o nawet 15% przy wzroście maksymalnego momentu obrotowego o 22%. Dlatego silnik wyznacza nowy punkt odniesienia dla rywali w segmencie jednostek o mocy 150–180 KM stosowanych w samochodach kompaktowych, w tym w pojazdach prestiżowych niemieckich marek. Jego przewaga nad bezpośrednimi konkurentami pod względem maksymalnego momentu obrotowego wynosi według Opla około 12%.

Dynamiczne osiągi to zasługa przede wszystkim takich rozwiązań jak bezpośredni wtrysk paliwa poprawiający skuteczność spalania czy elastyczny system doładowania zapewniający dużą moc już przy niskiej prędkości obrotowej, a także zabiegów z zakresu "inżynierii akustycznej" ograniczających hałas i zwiększających kulturę pracy jednostki.

Przykładem osiągów, które zapewnia 1.6 SIDI Turbo, może być Astra w wersji 5-drzwiowej hatchback i sedan, która przyspiesza od 80 do 120 km/h na piątym biegu w zaledwie 8,8 s, czyli o 2 sekundy szybciej niż pojazdy z turbodoładowanym silnikiem 1.6 poprzedniej generacji.

W przypadku obydwu wersji Astry wyposażonych w system Start/Stop i 6-biegowe skrzynie manualne zużycie paliwa w cyklu mieszanym, mierzone według normy NEDC, wynosi zaledwie 5,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 139 g/km, a więc o 14% mniej niż poprzednio.

W Astrze GTC analogiczne wyniki poprawiono nawet o 15%.

Nowy silnik wysokoprężny 1.6 CDTI
Pierwszy w historii Opla w całości aluminiowy diesel debiutuje w modelu Zafira Tourer. Ma on także zastąpić jednostki 1.7 oraz słabsze diesle 2.0 w kilku modelach marki Opel, a już niedługo wprowadzone zostaną również jego kolejne wersje o różnej mocy.

Premierowa wersja silnika rozwija moc 100 136 KM i aż 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 85 KM uzyskiwanych z jednego litra jest bezkonkurencyjnym wynikiem wśród rywali o zbliżonej pojemności.

W porównaniu z obecnie używanym silnikiem 2.0 CDTI o podobnej mocy, dostępnym również w Zafirze Tourer, zużycie paliwa i emisję CO2 w nowej jednostce obniżono według danych producenta o 10%. Zużycie paliwa na poziomie jedynie 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 wynoszącej 109 g/km stanowi bardzo dobry wynik w segmencie 7‑miejscowych kompaktowych minivanów o podobnych osiągach.

W mniejszych pojazdach z tym silnikiem zużycie paliwa może spadać nawet poniżej 4 l/100 km przy emisji CO2 około 100 g/km lub niższej.

Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) Blue Injection zapewnia zgodność z normą emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od września 2015. Pod względem parametrów ekologicznych 1.6 CDTI dorównuje zatem silnikom benzynowym.

Podobnie jak w silniku benzynowym również w 1.6 CDTI zastosowano szereg zabiegów z zakresu "inżynierii akustycznej" w celu ograniczenia hałasu i wibracji oraz poprawy kultury pracy. W czasie testów Zafira Tourer uzyskała najniższe wartości hałasu wewnątrz pojazdu w porównaniu z innymi modelami wyposażonymi w turbodiesle 1,6 litra.

Jest to przede wszystkim zasługa wysokociśnieniowego systemu zasilania paliwem Common Rail, a także zamkniętej pętli sterowania spalaniem i mocnego doładowania z turbiny o zmiennej geometrii. Te i inne rozwiązania pracują pod kontrolą zaawansowanego układu sterowania silnikiem stworzonego przez General Motors.

Jest to nowoczesny moduł zaprojektowany przez inżynierów z Włoch, Niemiec i Stanów Zjednoczonych, który będzie stosowany we wszystkich przyszłych modelach Opla wyposażonych w czterocylindrowe diesle.

Manualne skrzynie biegów nowej generacji
Opel zainwestował ponad 50 mln EUR w swoich europejskich zakładach w ramach doskonalenia konstrukcji dotychczasowych 5- i 6-biegowych przekładni manualnych. Jak zapewnia koncern, skrzynie 6-biegowe dorównują najlepszym odpowiednikom z oferty konkurencji pod względem szybkości i płynności zmiany przełożeń.

Obecnie są one wprowadzane w poszczególnych wersjach Astry, w Cascadzie oraz w Zafirze Tourer z nowymi silnikami 1.6.

Liczne modyfikacje podzespołów i mechanizmu zmiany biegów, a także lepsza integracja z resztą pojazdu zaowocowały znacznie krótszym skokiem dźwigni i zmniejszeniem siły wymaganej do jej przesunięcia. Z perspektywy kierowcy oznacza to poczucie większej integracji z pojazdem: dźwignia zmiany biegów przemieszcza się w wymagane położenie po wykonaniu minimalnego wysiłku.

6-biegowe skrzynie automatyczne o obniżonym tarciu wewnętrznym są wyposażone w funkcję Active Select pozwalającą na manualną zmianę biegów i zapewniającą bardziej sportowy styl jazdy.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Opel Zafira Tourer