/  /  / Zafira II
Opel Zafira

Opel Zafira II

Zmień
SegmentVany / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
null
© Opel
nullnullnullnullnull
Opel Zafira to pierwszy minivan, który posiadał trzeci rząd siedzeń umożliwiający przewóz nawet 7 osób. Model ten zadebiutował podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 1997 roku, jednak w sprzedaży pojawił się dopiero w 1999 roku. W tym czasie był to też jedyny van produkowany przez niemiecką markę. W oficjalnej segmentacji zaliczany jest do klasy średniej niższej w grupie aut typu van. Najnowsza, druga już, odmiana została zaprezentowana na salonie samochodowym w Genewie w 2005 roku. Została ona stworzona na płycie podłogowej modelu Astra, z którą dzieli również kilka komponentów technicznych. W porównaniu do poprzednika auto wyraźnie urosło. Długość zwiększyła się o 15 cm, a szerokość o 6 cm. Zmniejszeniu uległa jedynie wysokość z 1,68 metra do 1,63 metra. Z nowości pojawił się znany już w Astrze system zawieszenia IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji CDC. Pojawił się również system biksenonowych reflektorów adaptacyjnych o dynamicznym doświetlaniu krzywej zakrętu współpracujący z układem kierowniczym. Podobnie jak w poprzedniku wnętrze można aranżować w dowolny sposób bez kłopotliwego wyjmowania foteli. System ten otrzymał nazwę Flex7 i pozwala na schowanie foteli w podłodze, a po złożeniu otrzymujemy niemal płaską powierzchnię bagażnika. Opel Zafira został doceniony przez klientów i otrzymał nagrodę „Złotej Kierownicy” w kategorii najlepszy kompaktowy van roku 2005, przyznaną przez czytelników niemieckiego tygodnika „Bild am Sonntag”. Produkcja tego modelu odbywa się w zakładach Opla w Bochum w Niemczech oraz w Gliwicach w Polsce.

Opel Zafira dostępny jest tylko w jednej wersji nadwozia, jako 5-drzwiowe MPV. Swoją stylistyką, która została unowocześniona za sprawą faceliftingu z 2008 roku, wyraźnie nawiązuje do pozostałych modeli niemieckiego producenta, w szczególności do Astry. Charakterystycznym elementem łączącym z pozostałymi modelami jest przede wszystkim przód auta, na którym wyróżniają się duże rozciągnięte reflektory oraz chromowana atrapa chłodnicy z dużym logo marki. Sportowy charakter podkreśla wyraźne przetłoczenie w kształcie litery V, który rozpoczyna się na masce, a kończy ma przednim zderzaku oraz wznosząca się linia bocznych okien. Łukowaty kształt biegnie od poszerzonych nadkoli nad bocznymi progami aż do wyraźnie zaznaczonego tylnego spoilera.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego wersji podstawowej jest niemal takie samo jak w przypadku mniejszego brata, modelu Meriva. Znajduje się w nim więc system antypoślizgowy ABS z układem rozdziału siły hamowania EBD, poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera, a do tego dochodzą jeszcze poduszki boczne w przednich fotelach. Za dodatkową opłatą można rozszerzyć wyposażenie o kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń, system kontroli stabilności toru jazdy ESP i kontroli trakcji TC. W testach zderzeniowych EuroNCAP nowa Zafira poradziła sobie znacznie lepiej od swojego poprzednika i uzyskała maksymalną ilość 5 gwiazdek.

Konkurencję dla Opla Zafiry stanowi Volkswagen Touran, Citroen Xsara Picasso i C4 Picasso, Ford C-Max, Kia Carens, Mazda 5, Renault Scenic, Toyota Verso oraz Seat Altea.
 

Zafira II najczęściej porównywany z

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Fiat Doblo
Fiat Doblo
Ford C-Max
Ford C-Max
Kia Carens
Kia Carens
Opel Zafira Tourer
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508
Peugeot 508
Peugeot 5008
Peugeot 5008
Reklama