/  /  /  / Reflektory matrycowe LED. Co to takiego?
Opel

Opel

Zmień
Początek firmy Opel to rok 1863, kiedy to Adam Opel produkował w swojej szopie maszyny do szycia oraz rowery. Po jego śmierci w roku 1899, synowie Opla opracowali we współpracy z Friedriechem Lutzmannem pierwszy automobil marki, który nie odniósł sukcesu rynkowego, jednak już następny, wyprodukowany w 1899 okazał się niezawodnym i dość niedrogim modelem, który przysporzył producentowi popularności.
Dowiedz się więcej o marce
 

Reflektory matrycowe LED. Co to takiego?

Opel|

Inżynierowie Opla przygotowują do wprowadzenia rozwiązanie, które nazwali matrycowym reflektorem LED. Omawiany system rozświetla drogę przed kierowcą nie oślepiając innych. Zapewnia on kierowcy lepszą widoczność, przekładającą się na szybsze reakcje i w ten sposób zapobiega potencjalnym wypadkom.

Widzieć i być widzianym to absolutna konieczność zwłaszcza zimą, kiedy dni stają się krótsze i kierowcy dłużej prowadzą w ciemności. Zaawansowane technologie oświetlenia znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa na drogach, a Opel jest w tej dziedzinie jednym z liderów za sprawą nowoczesnego systemu AFL+ (Adaptive Forward Lighting).

Producent z niemieckiego Russelsheim oferuje ten system także w mniejszych autach i w ten sposób udostępnia go szerokiej rzeszy kierowców.

Nie tylko projekt Monza Concept z charakterystyczną sylwetką i licznymi technologiami LED zapowiada to, czego kierowcy mogą oczekiwać od Opla w przyszłości. Inżynierowie niemieckiej firmy poszli jeszcze dalej: rozwijają i przygotowują do wprowadzenia rozwiązanie, które nazwali matrycowym reflektorem LED.

Ten futurystyczny system Opla rozświetla drogę przed kierowcą nie oślepiając innych. Zapewnia on kierowcy lepszą widoczność, przekładającą się na szybsze reakcje i w ten sposób zapobiega potencjalnym wypadkom.



Razem mogą więcej: AFL+ i przednia kamera Opel Eye
Najnowsza generacja systemu AFL+, współpracująca ze zmodernizowaną kamerą przednią Opel Eye o podwyższonych parametrach, może pracować w 10 trybach świecenia. Ten wysoko oceniany, nowoczesny system oświetlenia dostępny jest w miejskim SUV-ie Mokka, w całej rodzinie Astry, a także w kabriolecie Cascada, w kompaktowym vanie Zafira Tourer oraz w nowej Insignii. Znacząco podnosi on poziom czynnego bezpieczeństwa i łagodzi stres związany z jazdą w nocy.
 
Zmienny strumień reflektorów ksenonowych automatycznie dostosowuje się do różnych sytuacji na drodze i warunków atmosferycznych, zapewniając odpowiednie oświetlenie w czasie jazdy w mieście, w miejscach o nasilonym ruchu pieszym, na drogach jednopasmowych, autostradach i przy niesprzyjającej pogodzie.

Dodatkowo system AFL+ dysponuje takimi funkcjami jak dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów oraz wyposażony jest w oszczędzające energię światła do jazdy dziennej LED. Kierunek i intensywność strumienia światła zależne są od kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu.

Będący częścią systemu AFL+ układ sterujący światłami drogowymi automatycznie przełącza je na światła mijania po wykryciu przez przednią kamerę, umieszczoną w podstawie lusterka wstecznego, świateł nadjeżdżającego lub poprzedzającego pojazdu.

Ponadto, specjalny pakiet oświetleniowy zawiera automatyczne sterowanie światłami mijania z czujnikiem tunelowym i czujnikiem deszczu.

System reflektorów matrycowych LED
Inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Badawczo-Rozwojowego Opla w Russelsheim pracują obecnie nad następną generacją systemu oświetlenia, który będzie dostępny w nowych modelach Opla. Rozwiązanie w tej technologii było do tej pory zarezerwowane dla samochodów luksusowych.

Matrycowe reflektory LED zapewniają światła drogowe, które nie oślepiają innych uczestników ruchu dzięki stałemu dostosowaniu zasięgu i kształtu wiązki światła do zmiennych sytuacji na drodze. W tym zakresie reflektory LED działają podobnie do systemu AFL+ sprzężonego z kamerą przednią Opel Eye.

Po wykryciu świateł nadjeżdżających lub poprzedzających pojazdów pojedyncze diody LED, właściwe dla danego obszaru, są wyłączane, a pozostała część drogi jest nadal jasno oświetlona.

"W tej chwili intensywnie testujemy ten nowy system w naszych prototypach - zdradza Ingolf Schneider, kierownik działu technologii oświetleniowych Opla. Wyjątkowe zalety tego systemu zostały także potwierdzone badaniami przeprowadzonymi przez Wydział Technologii Oświetleniowych Uniwersytetu Technicznego w Darmstadt. Badanie to pokazuje, że przy prędkości 80 km/h obiekty znajdujące się na poboczu mogą zostać rozpoznane dzięki reflektorom matrycowym LED o około 1,3 sekundy wcześniej niż przy zastosowaniu konwencjonalnych, ksenonowych świateł mijania.

"To daje dobre 30 m różnicy - mówi Schneider. "Czyli prawie tyle samo, ile jest potrzebne do zatrzymania się z prędkości 100 km/h".

System reflektorów LED będzie w ciągu najbliższych kilku lat stopniowo wprowadzany do wszystkich linii modelowych Opla.

Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama