/  /  /  /  / PREZENTACJA | Pobudzająca Mokka nad Morzem Północnym
Opel Mokka

Opel Mokka

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Cena72 450 zł - 102 650 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO2105 g/km - 155 g/km
Żużycie paliwa4,0 L/100km - 6,7 L/100km
 

PREZENTACJA | Pobudzająca Mokka nad Morzem Północnym

IBRM Samar|
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Mokka jest jedną z najbardziej docenianych kaw wśród entuzjastów tej używki. Sposobów jej podania jest bez liku, od standardowego napoju po okolicznościowy tort. Również Opel przedstawił swój pomysł na Mokkę, która na drodze pobudzić ma zmysły kierującego i pasażerów. Czy wyczyn ten udał się producentowi? Nad Morzem Północnym sprawdziliśmy na własnej skórze, jakie stężenie kofeiny oferuje niemiecka Mokka.

Już sam przelot do Hamburga z przesiadką w ulewnej i wietrznej Kopenhadze dał się nam we znaki i uświadomił, że jesienna aura na północy Europy nie będzie nas rozpieszczać.
W Niemczech również pogoda w kratkę. 13° Celsjusza i przelotne opady deszczu nie napawały optymizmem. Czynności życiowe jakby słabsze, humory bardziej posępne. Gorąca kawa i coś słodkiego na szczęście szybko postawiły nas na nogi i przywróciły dobre samopoczucie.

W związku z rosnącym zainteresowaniem segmentem kompaktowych SUVów, Opel jako pierwszy niemiecki producent samochodowy wkracza z Mokką do segmentu SUV-B, a 40 tys. zamówień w Europie jest dobrze rokującym wynikiem.

Naprzeciw terminalu, ustawione obok siebie samochody testowe zachęcały do jazd.
Apetyczna czerwień, nieskazitelna biel i zimny błękit przyciągały uwagę wszystkich.
Na początek wybraliśmy samochód z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 140 KM sprzężonym z manualną 6-biegową skrzynią biegów, napędem AWD oraz systemem Start/Stop.
Auto na pierwszy rzut oka przypomina napompowaną i podwyższoną Corsę. Wnętrze jakby z Astry, lecz z czytelniejszą konsolą przednią. Pokrętła i guziki do sterowania nawigacją, radiem oraz klimatyzacją rozmieszczone intuicyjnie. Miękkie i przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe dają natomiast poczucie solidnie wykonanego samochodu.
Ruszyliśmy. Wyjazd z lotniska w Hamburgu utrudniony ze względu na przebudowę drogi, ulice zakorkowane, idealny moment na przetestowanie systemu Start/Stop. Inżynierowie sprostali wyzwaniu. W odróżnieniu od innych producentów, oferujących technologię zmniejszającą zużycie paliwa i emisję CO2, system Start/Stop Opla działa bardzo sprawnie i szybko. Kolejne kilometry pokonywane w tym miejskim SUVie okazały się prawdziwą przyjemnością nie tylko ze względu na dość komfortowe warunki jazdy, jakie zapewnia Mokka, ale także z uwagi na ciekawą architekturę tego hanzeatyckiego miasta. Pięknie położony nad Łabą i Alsterem Hamburg jest drugim, co do wielkości miastem Niemiec i jednym z głównych ośrodków logistycznych na Świecie. Jest miastem kultury i sztuki oferującym wiele atrakcji w postaci licznych muzeów, widowisk kulturalnych, ekskluzywnych sklepów czy ekscytującego życia nocnego. Ten, kto jeszcze nie miał okazji odwiedzić „Bramy do świata”, jak często nazywany jest Hamburg, koniecznie musi nadrobić zaległości.
Wracając do testowanego auta - osiągi, jakimi może się pochwalić, to spalanie 6,4l benzyny na każde przejechane 100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2 rzędu 149 g/km. W sprincie od 0 do 100 km/h wspomniane auto potrzebuje 9,9 s, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć to 190 km/h.
Zastosowany w Oplu Mokka nowy adaptacyjny system napędu na wszystkie koła (AWD) dostosowuje się automatycznie do panujących na drodze warunków. Kiedy powierzchnia drogi jest sucha, samochód działa w trybie napędu na przednie koła, który zapewnia dobrą ekonomikę zużycia paliwa. W zależności od warunków drogowych stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może płynnie przechodzić od 100–0 do 50–50, gdy droga pokryta jest warstwą wody lub dużą ilością śniegu. Jest to szczególnie zauważalne przy starcie samochodu oraz podczas pokonywania ostrych zakrętów.
Biorąc pod uwagę, iż silnik ten ma jedynie 1,4l pojemności przy masie samochodu równej 1350 kg, to przy załączonej turbosprężarce i wykorzystaniu maksymalnego momentu obrotowego 200 Nm w zakresie od 1850 do 4900 obr./min mieliśmy możliwość sprawnego przyspieszania w każdych warunkach drogowych.

Ulice Hamburga nie były jednak jedyną trasą naszego przejazdu. Kolejna wiodła do malowniczo położonej nad Morzem Północnym miejscowości uzdrowiskowej St. Peter-Ording. W pokonaniu wyznaczonych odcinków pomagała nam nadzwyczaj precyzyjna nawigacja, wzbogacona w nowoczesne systemy informacyjne m.in. o aktualnym ruchu drogowym. Natomiast dobra pozycja za kierownicą i wygodne siedzisko sprawiają, że Mokką można swobodnie pokonać dłuższe odcinki trasy, nie odczuwając większego zmęczenia.

Do testów otrzymaliśmy również przednionapędowe auto w konfiguracji z silnikiem diesla 1,7 CDTI/ 130 KM uzbrojonego w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail, system Start/Stop oraz 6-biegową manualną skrzynię biegów. Osiągi, jakie oferuje, to prędkość max. 187 km/h, 10,5 s w sprincie od 0 do 100 km/h oraz 300 Nm max. momentu obrotowego w zakresie 2000-2500 obr./min. Według danych producenta testowana jednostka powinna spalać 4,5 l oleju napędowego w cyklu mieszanym przy poziomie emisji CO2 w wysokości 120 g/km. Samochód w tej konfiguracji charakteryzuje się dużą dynamiką i elastycznością, a jedynym mankamentem okazała się dość głośna praca silnika.
Za dodatkową opłatą możliwe jest wyposażenie wspomnianej konfiguracji w 6-biegową automatyczną skrzynię biegów.

W zakresie bezpieczeństwa Mokka czerpie technologię od swoich większych sióstr Insignii i Astry. Zaciekawienie wzbudza przede wszystkim udoskonalona przednia kamera „Opel Eye”, która została wzbogacona o dodatkowe innowacje, takie jak funkcja rozpoznawania znaków drogowych, również tych prostokątnych! Kamera potrafi również odczytać dynamiczne wyświetlacze wyposażone w żarówki LED. Kolejnym ciekawym udogodnieniem w zakresie bezpieczeństwa jest czujnik poprzedzającego samochodu, informujący o zbyt małym odstępie samochodu jadącego przed nami. W razie nagłego hamowania możemy liczyć również na głośne sygnały dźwiękowe i świetlne ostrzegające o potencjalnej kolizji.

Nowa Mokka z podstawowym silnikiem benzynowym 1,6/115 KM w bazowej wersji Essentia kosztuje 67 900 PLN.

Szczegółowy cennik i podstawowe specyfikacje są już dostępne w bazie Samaru.

Podsumowując, Opel Mokka jest samochodem wygodnym i dającym wiele przyjemności z jazdy. Zawieszenie jest sprężyste, skutecznie pochłania wszelkie nierówności na drodze, a zwiększony prześwit pozwala wyjechać poza utwardzone drogi. Auto w bazowej wersji Essentia standardowo jest wyposażone w 6 poduszek powietrznych, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPS, a także ABS, układ stabilizacji toru jazdy ESP, układ kontroli zjazdu ze wzniesień HDC oraz układ wspomagania ruszania na pochyłościach HSA.
Jednak chętni na zakup tego miejskiego SUV-a w podstawowej specyfikacji wyposażenia będą musieli obyć się bez klimatyzacji czy czujników cofania.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama