/  /  /  /  / 3-cylindrowiec Opla z turbodoładowaniem coraz bliżej
Opel Mokka

Opel Mokka

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Cena72 450 zł - 102 650 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO2105 g/km - 155 g/km
Żużycie paliwa4,0 L/100km - 6,7 L/100km
 

3-cylindrowiec Opla z turbodoładowaniem coraz bliżej

Opel|
null
© Opel
null

Czysty, płynny i cichy. Tak Opel opisuje swój aluminiowy trzycylindrowy silnik z turbo doładowaniem, który debiutuje podczas wystawy motoryzacyjnej we Frankfurcie.

Mimo kompaktowych rozmiarów ten niewielki silnik osiągający moc 115 KM wyróżnia się także dużym momentem obrotowym przy niskich obrotach, wynoszącym 166 Nm w szerokim zakresie od 1800 do 4700 obrotów na minutę.

Jak zapewnia producent, silnik 1.0 SIDI Turbo (zapłon iskrowy z bezpośrednim wtryskiem) uzyskuje wyższy moment obrotowy w całym zakresie pracy niż równie mocne silniki o większej objętości skokowej, a także o 20% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecną jednostką 1,6 l o zapłonie iskrowym.

12-zaworowy silnik 1.0 Turbo ma w przyszłym roku zadebiutować w miejskim Oplu Adamie wraz z nową 6-biegową skrzynią manualną. Będzie to pierwszy model z nowej modułowej rodziny trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych o objętości skokowej wynoszącej do 1,6 litra.

Wśród głównych czynników wpływających na zwiększenie wydajności można wymienić zastosowanie nowoczesnych technologii takich jak wtrysk bezpośredni, zróżnicowany czas aktywacji zaworów i lekki aluminiowy blok silnika.

Zgodnie z prognozami Opla, nowa rodzina silników będzie się wyróżniać bardzo wysoką oszczędnością paliwa i emisjami CO2 znacznie poniżej 100 g/km.

"Podczas projektowania tego małego silnika postawiliśmy sobie za cel nie tylko ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Chcieliśmy także udowodnić, że trzy cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy jak cztery - mówi Matthias Alt, główny inżynier Opla z działu małych silników benzynowych.

"Zależało nam na tym, aby u źródła rozwiązać problemy związane z równowagą, hałasem i drganiami typowe dla zwykłych silników trzycylindrowych. Jesteśmy przekonani, że rezultaty miło zaskoczą klientów. To bardzo dynamiczny i dopracowany silnik trzycylindrowy gwarantujący pełną radość z jazdy".

Niemiecka technologia zapewniająca najlepszą akustykę w swojej klasie
Inżynierowie Opla zaczęli od czystej kartki papieru, co umożliwiło im zastosowanie całej gamy środków w celu wyeliminowania typowej „nierytmiczności”, tradycyjnie kojarzonej z ekonomiczną pracą silników trzycylindrowych.

Blok cylindrów wykonany z odlewu aluminium pod wysokim ciśnieniem został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu hałasu wynikającego z konstrukcji, a także o zmniejszeniu wagi. Wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze są także konstrukcyjnie oddzielone od głowicy cylindra, co minimalizuje przekazywanie pulsacji; zastosowano również wygłuszenie pompy paliwa i przewodów paliwowych.

Do wysokiej kultury pracy przyczynia się także zastosowanie wałków wyważających w pompie oleju. Wałek, napędzany łańcuchem z odwróconymi zębami zapewniającymi cichą pracę, obraca się w przeciwnym kierunku z prędkością wału korbowego. Cechuje się on zoptymalizowaną masą równoważącą samoistne drgania wywołane pracą trzech cylindrów.

Do innych funkcji zmniejszających hałas należą: zoptymalizowane pod względem akustycznym pokrywy na górze i z przodu silnika oraz obudowy kolektora wlotowego i wałka rozrządu, izolacja wałka rozrządu ze stalowymi wstawkami głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałek rozrządu, turbosprężarka, w której zredukowano odgłos syczenia, i niższa miska olejowa ze stali.

W wyniku zastosowania tych elementów konstrukcyjnych nowy silnik 1.0 SIDI Turbo nie tylko cechuje się wyższą kulturą pracy w porównaniu z innymi jednostkami trzycylindrowymi, lecz także jest cichszy od wielu modeli czterocylindrowych.

Na przykład w teście porównawczym z całkowicie otwartą przepustnicą charakteryzuje się on niższą emisją hałasu w całym zakresie mocy niż inne podobne silniki benzynowe z turbodoładowaniem, łącznie z jednostką o pojemności 1,6 litra.

Doskonałe parametry pozwoliły znacznie ograniczyć potrzebę stosowania dodatkowej wewnętrznej izolacji dźwiękowej oraz skomplikowanych mocowań i podstaw montażowych.

Wysoka moc i moment obrotowy
Silnik 1.0 SIDI Turbo wyróżnia się wyjątkową dynamiką i generuje wyższy moment obrotowy niż obecny silnik Opla o zapłonie iskrowym i pojemności 1,6 litra, a także taką samą moc maksymalną wynoszącą 115 KM.

Montaż kolektora dolotowego wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów wykonano z zegarmistrzowską precyzją: jest on połączony śrubami bezpośrednio z chłodzoną wodą turbosprężarką o niskiej bezwładności.

Tego rodzaju kompaktowa metoda montażu zwiększa dynamikę i zapewnia wysoką moc nawet w niskim zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 166 Nm od zaledwie 1 800 obr./min jest o prawie 30% wyższy niż w przypadku silnika o pojemności 1,6 litra na tym samym poziomie obrotów na minutę.

Wyposażone w sześć otworów wtryskiwacze paliwa są umieszczone centralnie nad każdym tłokiem, co zapewnia wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają różnicowanie czasu aktywacji zaworów skutkujące optymalnym oddychaniem silnika.

Podwójna pompa oleju i przełączana pompa wodna (odłączana przy zimnym chłodziwie silnika, co pozwala przyspieszyć nagrzewanie) przyczyniają się także do niskiego zużycia paliwa.

Nowa i lekka skrzynia sześciobiegowa
Silnik 1.0 SIDI Turbo jest połączony z nową sześciobiegową skrzynią manualną, zaprojektowaną specjalnie pod kątem średniego momentu obrotowego. Jej sucha masa wynosi 37 kg, co oznacza, że jest ona o mniej więcej 30% lżejsza od obecnego równoważnego modelu.

Przekładnia cechuje się także wyjątkowo małymi rozmiarami: mierzy zaledwie 375 mm wzdłuż osi.

Nowe przekładnie, charakteryzujące się wysoką jakością zmiany biegów, niewielkim skokiem dźwigni i bezwysiłkową obsługą, zawierają wiele udoskonaleń wprowadzonych ostatnio w skrzyniach biegów nowej generacji.

Należą do nich koła zębate z szerszymi, częściowo asymetrycznie rozstawionymi zębami oraz synchronizatory (trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz dwustożkowe dla trzeciego i czwartego biegu). Zsynchronizowany jest także bieg wsteczny.

Nowe skrzynie biegów zostaną zastosowane w wielu małych i kompaktowych pojazdach Opla z silnikami o momencie obrotowym sięgającym 220 Nm. Aby zapewnić maksymalną efektywność jednostki napędowej w każdym zastosowaniu, macierz wyboru zawiera 12 zestawów przełożeń przekładni i siedem przekładni głównych.

Następny etap programu odnowy jednostek napędowych Opla
Premiera silnika 1.0 SIDI Turbo i nowej 6-przełożeniowej skrzyni biegów to ostatni etap programu odnawiania oferty jednostek napędowych Opla, w ramach którego w latach 2012–2016 Opel wprowadzi trzy nowe rodziny silników i 13 nowych silników, a także całą gamę nowych skrzyń biegów.

Program rozpoczął się od wprowadzenia pierwszych silników średniej wielkości, benzynowych i wysokoprężnych. Do tych jednostek o pojemności 1,6 litra dołączył teraz silnik 1.0 Turbo, pierwszy przedstawiciel rodziny nowych modeli o małej pojemności skokowej.

Wszystkie będą budowane w nowym zakładzie GM w węgierskim mieście Szentgotthard, gdzie silniki benzynowe i wysokoprężne są produkowane na wspólnej linii montażowej.

W zakładach produkcji silników nowej generacji Opel koncentruje się na zaspokajaniu rosnącego zapotrzebowania klientów na silniki skonstruowane w dążeniu do downsizingu: cechujące się niższym zużyciem paliwa i mniejszymi emisjami CO2, a jednocześnie mocą i kulturą pracy typową dla jednostek o większej pojemności skokowej.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama