/  /  / Mokka
Opel Mokka

Opel Mokka

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Małe
Cena72 450 zł - 102 650 zł (aktualizacja: 2016-09-19)
Emisja CO2105 g/km - 155 g/km
Żużycie paliwa4,0 L/100km - 6,7 L/100km
 
null
© IBRM Samar
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull
Opel Mokka to zupełnie nowy model w gamie niemieckiego producenta. Pojazd debiutował w marcu 2012 roku w Genewie. W styczniu w Detroit premierę miał Buick Encore, a we wrześniu w Paryżu Chevrolet Trax – oba bliźniacze modele Opla Mokka. W Wielkiej Brytanii auto sprzedawane jest pod nazwą Vauxhall Mokka.
Mały SUV w ofercie Opla zajmuje miejsce obok większej Antary. Mokka zbudowana została częściowo na podzespołach Corsy, z którą dzieli płytę podłogową (GM Gamma II). Projektantem tego sportowo-rekreacyjnego auta jest Carsten Aengenheyster. Projekt Mokki powstał w przeważającej mierze w Russelsheim. Producent chętnie to podkreśla, szczególnie w kontekście własności jezdnych auta dostosowanych do upodobań europejskich nabywców. Silniki i poszczególne podzespoły pochodzą z innych modeli niemieckiego producenta, przykładowo zawieszenie przejęto z Zafiry, natomiast hamulce z Astry.

Gdzie jest produkowany?
Opel Mokka jest montowany - w zależności od tego na jakie rynki ma trafić - w dwóch zakładach koncernu GM: w Niemczech i Korei Południowej.

Kto kupuje prezentowany model?
Przedstawicielstwo Opla przewiduje, że w Polsce najlepiej sprzedawać się będą odmiany benzynowe z napędem na przednią oś. Do tej pory Opla Mokka upodobały sobie firmy (prawie 61% wolumenu sprzedaży). W rankingu najlepiej sprzedających się modeli w tym segmencie Mokka zajmuje pozycję piątą.
 
Podstawowe informacje
Nazwa Mokka pochodzi od nazwy smacznej kawy. Mały i nowoczesny SUV przebojem zdobywa europejski rynek. Wysokie zainteresowanie modelem wynika głównie z liczby nowatorskich rozwiązań technicznych zastosowanych w tym relatywnie niedrogim aucie.
Opel Mokka nie jest duży, ale jest wygodny, dobrze wyposażony i przede wszystkim bezpieczny. Co najważniejsze, jak na te klasę jest samochodem wysoce nowoczesnym. Na tle rywali wyróżnia się dużą liczbą innowacyjnych rozwiązań technicznych. Subkompaktowy SUV oferowany jest z trzema silnikami (do wyboru są dwa benzynowe i turbodiesel) oraz dwoma wariantami napędu (FWD i AWD). Klient może wybierać spośród trzech wersji wyposażeniowych: Essentia, Enjoy i Cosmo.

Wymiary, masy i objętości
Mokka jest dłuższa od większości rywali. Poza dłuższym o 1,7 cm Mitsubishi ASX reszta wymienionych wcześniej konkurentów mierzy od kilku do kilkunastu cm mniej. Pod względem rozstawu osi Opel wypada w środku stawki (Yeti i ASX posiadają nieco większy rozstaw osi). SUV Opla ma 1.777 mm szerokości i 1.439 mm wysokości, co pozwoliło na wygospodarowanie wystarczającej przestrzeni dla czterech dorosłych pasażerów (pojazd rejestrowany jest na pięć osób).
Najlżejsza odmiana Opla waży 1.260 kg. Bagażnik ma objętość równą 356 litrów, którą można powiększyć do 1.372 składając kanapę.
Za tylnymi siedzeniami umieszczona jest sztywna półka, która wytrzymuje ciężar przedmiotów o masie do 40 kg. Pod podłogą bagażnika, jeśli nie zamówiono pełnowymiarowego koła zapasowego, może znajdować się użyteczny schowek.

Bezpieczeństwo
Konstrukcja samochodu opiera się na sztywnej klatce (część rozwiązania SAFETEC). Co ważne, skutki zderzeń przy małych prędkościach są nieznaczne, co obniża koszty napraw (w niektórych krajach UE właścicielom Mokki przysługują ulgi na ubezpieczenie).
Pozostałe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa biernego obejmują poduszki czołowe i boczne z przodu oraz kurtyny powietrzne. Dodatkowo, Opla wyposażono w układ odłączania pedałów będący patentem producenta, ograniczający uszkodzenia dolnych partii nóg podczas silnych zderzeń.
Oprócz powszechnie stosowanych w SUV-ach aktywnych systemów bezpieczeństwa jak ABS, ESP Plus (bardziej rozbudowane ESP) czy TC (odpowiednik ASR), Mokka może zaoferować nowatorskie adaptacyjne reflektory (AFL+). W zależności od prędkości jazdy, kąta skrętu kierownicy i na podstawie danych pochodzących z sensorów, zaawansowany system oświetlenia wybiera jeden z dziewięciu predefiniowanych trybów pracy reflektorów. AFL+ zapewnia w ten sposób optymalne, dostosowane do kształtu drogi oświetlenie bez oślepiania innych użytkowników drogi.
Tak zwany „Pakiet Dobrej Widoczności” obejmuje system automatycznego sterowania światłami drogowymi HBA (High Beam Assist). Wykorzystuje on własną kamerę lub kamerę Opel Eye (jeśli auto jest w nią wyposażone), aby automatycznie przełączać światła drogowe na mijania po wykryciu nadjeżdżających pojazdów. Dzięki temu eliminuje on rozpraszające kierowcę czynności.
Wielokrotnie nagradzany przez ekspertów Opel Eye spełnia cztery funkcje: wspomaga układ rozpoznawania znaków drogowych TSA, wykorzystywany jest przez system ostrzegający o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu LDW, współpracuje z układem mierzącym odległość od poprzedzającego nas pojazdu FDI oraz umożliwia systemowi FCA wykrycie zagrożenia kolizją czołową. Opel Eye to kamera wysokiej rozdzielczości, która do analizy obrazów wykorzystuje procesor o dużej mocy obliczeniowej.
Układ TSA (Traffic Sign Assistant). Unowocześniony system wykrywa i wyświetla oprócz ograniczeń prędkości także znaki informacyjne o czasowych ograniczeniach w ruchu drogowym, np. w związku z opadami śniegu czy związane z robotami drogowymi.
System  LDW (Lane Departure Warning) uaktywnia się w momencie niezamierzonego przez kierowcę przekroczenia pasa ruchu. Kiedy senny kierowca zjedzie na sąsiedni pas ruchu, układ wydaje sygnał dźwiękowy i świetlne ostrzeżenie na tablicy przyrządów.
FDI (Following Distance Indication). Oczywiście zbyt bliska jazda za poprzedzającym pojazdem nie musi prowadzić do wypadku, jednak jak wynika ze statystyk „jazda na zderzaku” dość często kończy się kolizją. Układ FDI mierzy odległość do poprzedzającego nas pojazdu i ostrzega na wyświetlaczu, gdy odległość ta staje się zbyt mała przy danej prędkości.
FCA (Forward Collision Alert). Układ FCA jest aktywny przy prędkościach wyższych niż „parkingowe” i ostrzega dźwiękiem oraz wizualnie w momencie powstania ryzyka kolizji czołowej.
Wyposażenie, które podnosi poziom bezpieczeństwa obejmuje także asystenta ruszania pod górę (HSA) oraz asystenta zjazdu ze wzniesienia (HDC). W niemieckim SUV-ie znajdziemy również kamerę cofania ułatwiającą parkowanie oraz kilka innych rozwiązań. Jak widać, Opel dobrze chroni pasażerów, a liczba systemów bezpieczeństwa jest imponująca. Oczywiście część z nich oferowana jest za dopłatą.

Innowacje i cechy wyróżniające pojazd
Mokka debiutowała o 2-3 lata później od takich rywali jak Yeti, ASX czy Juke. To widać. Pod względem liczby nowoczesnych rozwiązań technicznych Mokka nie daje większych szans konkurentom. Skupiając się tylko na cechach odróżniających ją od aut tej klasy można wyróżnić następujące innowacje:
Ergonomiczne fotele. Opel Mokka jako pierwszy w tej klasie oferuje ergonomiczne siedzenia dbające nie tylko o wysoki komfort, ale też o zdrowie kręgosłupa. Fotel AGR jest szczególnie polecany kierowcom uskarżającym się na dolegliwości kręgosłupa. Certyfikowany przez niemieckie towarzystwo ortopedyczne fotel stanowi wyposażenie dodatkowe przewidziane dla wersji Enjoy i Cosmo.
Podgrzewana kierownica. W Oplu Mokka zastosowano podgrzewanie koła kierownicy, idealne rozwiązanie gdy nie mamy garażu. Podgrzewanie kierownicy znane głównie z kilku luksusowych marek samochodów jest rzadko stosowane w tańszych, popularnych modelach. Opel zastosował je już w kilku swoich autach. Docenimy je zwłaszcza w zimne dni, które to w naszym kraju występują przez około 1/3 roku.
Tempomat z ustawianym limitem prędkości. Liczne fotoradary, ograniczenia prędkości i wysokie mandaty za ich przekroczenie są faktem. Ogranicznik prędkości pozwala uniknąć niepotrzebnego stresu i wydatków poprzez ustalenie maksymalnej prędkości jazdy, od wartości 25 km/h wzwyż. Ustawiony limit można przekroczyć na krótki czas (np. podczas wyprzedzania) naciskając do oporu przyspiesznik – wówczas na ekranie pojawia się ostrzeżenie. Funkcja ograniczenia prędkości jest automatycznie reaktywowana po każdym zwolnieniu lub hamowaniu.
Zintegrowany bagażnik FlexFix. Dla miłośników rowerów genialnym rozwiązaniem wydaje się być zintegrowany bagażnik FlexFix. Tego typu rozwiązanie stosuje tylko kilku producentów aut (m.in. Opel i Chevrolet). Bagażnik niczym szuflada wysuwany jest z tylnego zderzaka, umożliwiając wygodny załadunek nawet trzech rowerów. W podstawowej konfiguracji mieści tylko jeden rower o masie do 30 kg co oznacza, że można przewieźć nawet - coraz popularniejsze - rowery elektryczne. Dostępny jest dodatkowy adapter z mocowaniem pozwalającym na transport kolejnych dwóch rowerów do 20 kg każdy (całkowity udźwig równy 60 kg). Innym walorem systemu jest udoskonalona funkcja odchylania, umożliwiająca otwarcie drzwi bagażnika bez potrzeby zdejmowania rowerów. Jest też blokada zabezpieczająca przed kradzieżą jednośladów na postoju.
ECO Drive Assist to wskaźnik wyznaczający optymalny moment zmiany biegu oraz pokazujący średnie zużycie energii elektrycznej na pokładzie samochodu. Poza tym dostarcza on informacji, które urządzenia pokładowe zużywają najwięcej energii i jak zmieniało się zużycie paliwa na dystansie ostatnich 50 km. System wyświetla statystyki zużycia paliwa pozwalające kierowcy zapanować nad kosztami eksploatacji czy po prostu nauczyć się jeździć oszczędniej.
W crash-testach Euro NCAP Mokka uzyskała pięć gwiazdek w ocenie ogólnej. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 96%, a w kategorii safety assist SUV otrzymał 100 punktów procentowych.

Napęd
Niemiecki SUV oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi i jednym turbodieslem. Benzynowy o pojemności 1,6 litra osiąga moc 115 KM,  drugi o pojemności 1,4 dostarcza 140 KM. W obu zastosowano układ Start&Stop. Jednostka wysokoprężna o pojemności 1,7 litra i mocy 130 KM może występować z systemem Start&Stop, a także w połączeniu z napędem 4x4 i automatyczną skrzynią biegów.
Z silnikiem 1.6 z rodziny Ecotec sprzęgnięto manualną, 5-biegową skrzynię. W pozostałych wersjach oferowana jest ręczna przekładnia o sześciu przełożeniach lub z turbodieslem 1.7 CDTI opcjonalny 6-stopniowy „automat”. Płynnie zmieniająca biegi skrzynia automatyczna dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy, zapewniając w zależności od potrzeb lepsze przyspieszenia lub mniejsze zużycie paliwa.
Załączany napęd na cztery koła ma na celu poprawę trakcji w trudniejszych warunkach drogowych (szczególnie zimą i przez resztę roku na mokrych nawierzchniach) oraz zapewnia lepszą stabilność. Mokka nie jest przygotowana, jak zresztą większość SUV-ów, do pokonywania trudnych przeszkód terenowych. Głównymi elementami składowymi systemu AWD są mechanizm różnicowy osi przedniej, wał, napęd tylnej osi oraz wielotarczowe sprzęgło elektromagnetyczne dokonujące podziału momentu obrotowego między osie. Kiedy nawierzchnia jest sucha, napęd przekazywany jest wyłącznie na oś przednią. Gdy warunki drogowe pogorszą się część napędu trafia także na oś tylną. W szczególnym przypadku może być rozłożony w proporcji 50:50.

Silniki benzynowe – zestawienie podstawowych informacji:

1.6 o mocy 85 kW/ 115 KM.
Czterocylindrowy silnik dostarcza 155 NM momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera 12,3 s. Na autostradzie auto można rozpędzić do 174 km/h. Średnio zużywa ono 4,7 litra benzyny  na 100 km (emisja 124 g/km dwutlenku węgla). Ten silnik, jako jedyny, sprzęgnięty jest z 5-biegową skrzynią manualną i w tej wersji napęd przenoszony jest na przód.
1.4T o mocy 103 kW/ 140 KM. T
urbodoładowany silnik zaprojektowany według koncepcji downsizingu oferuje dobre osiągi (dla wersji 4x4 z manualną skrzynią „setka” osiągana jest w 9,8 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 195 km/h) przy stosunkowo niedużym zużyciu benzyny (6,3 l/100 km) i emisji CO2 na poziomie 149 g/km. Jednostka ta wydaje się być optymalna dla Mokki.

Silnik wysokoprężny – zestawienie podstawowych informacji:
1,7 CDTI o mocy 96 kW/ 130 KM.
Turbodiesel dostarcza 300 Nm momentu obrotowego, co gwarantuje dobrą elastyczność i przyspieszenie (10 sekund do 100 km/h). Z tym silnikiem i manualną skrzynią SUV rozwija maksymalną prędkość 193 km/h. Stacje paliw odwiedza stosunkowo rzadko konsumując 4,7 litra ON na 100 km. Do atmosfery pojazd emituje 124 g CO2 na każdy km.

Grupa emisyjna
Prezentowany Opel w cyklu mieszanym zużywa 6,5 litra benzyny na 100 km. W mieście spala 8,4 litra, na trasie 5,4. Emisja CO2 w wysokości 153 g/km stawia podstawową wersję Mokki w grupie emisyjnej D.

Segment i konkurenci
Zaliczający się do segmentu B terenowo-rekreacyjny pojazd walczy o klientów z takimi samochodami jak Fiat Sedici, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Skoda Yeti oraz Suzuki SX4.
 

Mokka najczęściej porównywana z

Ford C-Max
Ford C-Max
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Renault Captur
Renault Captur
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Reklama