/  /  /  /  / Nowość: Opel Cascada i gama silnikowa
Opel Cascada

Opel Cascada

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena112 700 zł - 133 300 zł (aktualizacja: 2016-07-28)
Emisja CO2129 g/km - 172 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 7,3 L/100km
 

Nowość: Opel Cascada i gama silnikowa

Opel|
null
© Opel
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowy Opel Cascada zwraca uwagę nie tylko elegancką sylwetką oraz komfortowym wykończeniem, ale także zróżnicowaną ofertą wydajnych zespołów napędowych. W momencie premiery rynkowej modelu paleta silników obejmuje do wyboru 3 jednostki benzynowe i turbodiesla.

Silniki te generują moc od 120 KM do 170 KM. Wkrótce dołączy do nich jeszcze wysokoprężna jednostka BiTurbo o mocy 195 KM. Ważne miejsce w ofercie zajmuje silnik benzynowy nowej generacji 1.6 SIDI Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa i funkcją Start/Stop, który debiutuje w Cascadzie.

Do wyboru są także 6-biegowe przekładnie manualne lub automatyczne.

Silnik benzynowy nowej generacji 1.6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem
Podstawową jednostką napędową jest benzynowy silnik 1.4 Turbo wraz z sześciobiegową przekładnią manualną. Motor ten występuje w dwóch wersjach mocy: 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM, z których każda rozwija 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego i wyposażona jest w funkcję overboost.

W pojazdach z mocniejszą odmianą tego silnika standardem jest system Start/Stop, którego działanie przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Na szczególną uwagę zasługuje jednak silnik 1.6 SIDI Turbo Ecotec z bezpośrednim wtryskiem, zaliczany do nowej rodziny średniolitrażowych jednostek benzynowych. To przedstawiciel nowego portfolio silników Opla, których atutami mają być wyjątkowa elastyczność, wysoki moment obrotowy i małe zużycie paliwa.

Silnik ten debiutuje w Cascadzie, aby wkrótce trafić także pod maski innych modeli Opla klasy średniej i kompaktowej.

"Nowa rodzina średniolitrażowych silników benzynowych zapowiada gruntowną odnowę naszej oferty zespołów napędowych - podkreśla Mike Ableson, członek zarządu firmy Opel i wiceprezes ds. inżynierii GM Europe. "Silnik 1.6, zbudowany zgodnie z ideą zmniejszania pojemności bez uszczerbku dla osiągów, wyróżnia się potężnym momentem obrotowym przy niskiej prędkości obrotowej. Jest on także wyjątkowo cichy i przyjazny dla środowiska. To doskonały silnik do naszego kabrioletu, który wkrótce pojawi się także w innych modelach Opla".



Do 22% wyższy moment obrotowy i zużycie paliwa niższe o 20%
280 Nm maksymalnego momentu obrotowego, generowane dzięki funkcji overboost już przy 1650 obr./min przez silnik 1.6 Turbo o mocy 125 kW/170 KM, to więcej niż uzyskują podobne silniki najbardziej renomowanych modeli konkurencji, w przypadku których analogiczna wartość to 240-250 Nm. W porównaniu z poprzednikiem o takiej samej pojemności przyrost momentu obrotowego wyniósł aż 50 Nm.

Cascada 1.6 z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną spala według danych fabrycznych średnio około 6,3 litra benzyny na 100 kilometrów, emitując CO2 w ilości zaledwie 148 g/km.

W porównaniu z poprzednim kabrioletem Opla, wyposażonym w silnik 1.6 Turbo wcześniejszej generacji, zużycie paliwa i emisja spalin w nowym modelu są o około 20% niższe.

Cascada 1.6 SIDI Turbo Ecotec przyspiesza do 100 km/h w 9,6 sekundy i rozpędza się do maksymalnie 222 km/h. Silnik jest też dostępny z nową sześciobiegową przekładnią automatyczną o obniżonym tarciu, wyposażoną w funkcję Active Select, która umożliwia ręczną zmianę biegów w bardziej sportowym stylu.

W celu zapewnienia jak najlepszych osiągów i wysokiej kultury pracy silnika, przekładających się na maksymalny komfort jazdy, inżynierowie starali się ograniczyć hałas i wibracje oraz wyeliminować wszelkie irytujące dźwięki. Optymalizacja układu doprowadzającego powietrze oraz układu wydechowego polegała m.in. na rozdzieleniu pokrywy zaworów i głowicy cylindrów za pomocą specjalnych elementów mocujących oraz systemu uszczelniania odpornego na wysoką temperaturę generowaną przez znajdującą się tuż obok turbosprężarkę.

Bezpośredni wtrysk oraz spalanie pulsacyjne przyczyniły się do znacznego obniżenia hałasu w porównaniu ze starszym silnikiem. Dzięki zabiegom „inżynierii akustycznej” uzyskano wyższą kulturę i płynność pracy silnika oraz przyjemny dźwięk nawet przy prędkości autostradowej oraz wysokiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu jednostki napędowej.

Jak zapewnia producent, silnik doskonale nadaje się do spokojnej jazdy z otwartym dachem, umożliwiając dynamiczne przyspieszenie zawsze wtedy, kiedy wymaga tego sytuacja na drodze.

Dwa silniki Diesla, w tym 2.0 BiTurbo CDTI wytwarzający 400 Nm momentu obrotowego
Zwolennicy silników Diesla mogą zamówić Cascadę z silnikiem 2.0 CDTI o mocy 121 kW/165 KM i sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. Po uaktywnieniu funkcji overboost silnik ten rozwija 380 Nm momentu obrotowego. Zużycie paliwa i emisja CO2 w Cascadzie z tym silnikiem, sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start/Stop wynoszą według danych producenta odpowiednio 5,2 l/100 km i 138 g/km.

Wkrótce oferta silnikowa modelu Cascada powiększy się o flagową jednostkę 2.0 BiTurbo CDTI 143 kW/195 KM z sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start/Stop. Skomplikowana konstrukcja z sekwencyjnym układem BiTurbo zapewnia wysoką moc, dynamiczne reakcje na otwarcie przepustnicy i duży moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów.

Cascada z takim silnikiem osiąga 100 km/h w zaledwie 9,4 sekundy, a elastyczność na piątym biegu w przedziale od 80 do 120 km/h wynosi zaledwie 8,5 sekundy. Samochód rozwija prędkość maksymalną 230 km/h. Maksymalny moment obrotowy to 400 Nm, z czego aż 80% (320 Nm) jest dostępne już przy 1250 obr./min.

Zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą według danych producenta odpowiednio zaledwie 5,3 l/100 km i 139 g/km, a zatem ten nowoczesny silnik z dwiema turbosprężarkami w układzie sekwencyjnym jest nie tylko mocną, ale i zaskakująco oszczędną jednostką zapewniającą osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa.

Skrzynia biegów nowej generacji
Oprócz samych silników inżynierowie Opla skonstruowali także nowe sześciobiegowe przekładnie manualne i automatyczne. W manualnych skrzyniach Opla najnowszej generacji zmiana biegów odbywa się jeszcze bardziej precyzyjnie i płynnie. Skrócono skok dźwigni, a jej przesunięcie wymaga teraz mniejszej siły.

Dla uzyskania tych efektów konstrukcja przekładni manualnej została gruntownie zmodyfikowana ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu zmiany przełożeń. Poprawiono efektywność i precyzję, dzięki czemu zarówno zimna, jak i rozgrzana skrzynia pracują lżej i płynniej.

W pracy nad sześciobiegową automatyczną skrzynią drugiej generacji skupiono się na poprawie efektywności i skróceniu czasu zmiany przełożeń, a także ograniczeniu hałasu i wibracji. Niewielki przemiennik momentu obrotowego zmniejszył bezwładność układu. Dzięki optymalizacji łożysk, pierścieni uszczelniających i elementów ciernych wzrosła efektywność. Kolejnym ważnym detalem są sprężyny w przemienniku momentu obrotowego, które dzięki dwukrotnie mniejszej sztywności skuteczniej tłumią wibracje.

Zaawansowana przekładnia automatyczna jest dostępna zarówno z silnikiem benzynowym 1.6 Turbo, jak i z dwulitrowym turbodoładowanym dieslem.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama