/  /  /  /  / Krótka historia kabrioletów Opla
Opel Cascada

Opel Cascada

Zmień
SegmentSportowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Cena112 700 zł - 133 300 zł (aktualizacja: 2016-07-28)
Emisja CO2129 g/km - 172 g/km
Żużycie paliwa4,9 L/100km - 7,3 L/100km
 

Krótka historia kabrioletów Opla

Opel|
null
© Opel
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Elegancka Cascada kontynuuje tradycję wysokiej klasy kabrioletów takich jak słynny Opel Kapitan wprowadzony 75 lat temu, który od premiery w roku 1938 był dostępny jako dwu- i czterodrzwiowy sedan oraz kabriolet.

Pierwszy samochód Opla był kabrioletem. Tak jak wszystkie auta z początku ery motoryzacji, Opatentowany Samochód Opla/System Lutzman z 1899 r. oparty był na tradycyjnych wzorach powozów i miał nadwozie bez dachu.

Do zakończenia produkcji w roku 1901 fabrykę w niemieckim Russelsheim opuściło 65 Opatentowanych Samochodów Opla.

Modele 10/18 KM z 1908 r. i 6/12 KM z 1910 r. również były otwarte (dach i ściany boczne były dostępne za dopłatą). Nadwozie bez dachu było standardem aż do lat 20-tych XX wieku, nadwozia zamknięte pojawiły się dopiero dekadę później, i dopiero wtedy jazda pod otwartym niebem stała się luksusem i symbolem statusu.

Samochody z Russelsheim inspirowały znanych producentów karoserii powozów do tworzenia swoich własnych dzieł techniki w oparciu o modele Opla. Firma Deutsch z Kolonii wyprodukowała 51 sztuk sportowego modelu Moonlight Roadster. Podstawą dla tego szybkiego, 2-miejscowego kabrioletu był model 1,8 l, wprowadzony w roku 1931, dzięki któremu Opel stał się pierwszym masowym producentem, oferującym silnik 6-cylindrowy w aucie średniej wielkości.

Z okazji 75. rocznicy powstania firmy, Adam Opel AG zaprezentował 17 lutego 1937 r. dwa nowe samochody o nowatorskiej stylistyce – Super 6 i Admiral, model klasy premium. Oba auta napędzały silniki o nowoczesnej konstrukcji górnozaworowej.

Model Super 6, skierowany do nabywców z klasy średniej, wyposażony był w gładko pracujący silnik 6-cylindrowy o pojemności 2,5 l i mocy 55 KM, a wysokiej klasy model Admiral miał pod maską silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,6 l i mocy 75 KM.

Oba samochody były dostępne jako sedany oraz jako 2-drzwiowe, a w przypadku Admirała także jako 4-drzwiowe kabriolety.

Poza firmami Buhne (Berlin), Autenrieth (Darmstadt) i Hebmuller (Wulfrath) wersje specjalne oparte na modelu Super 6 produkowała firma Glaser z Drezna. Kabriolet Glasera miał kształt roadstera z dwoma dodatkowymi siedzeniami w wydłużonej tylnej części nadwozia.

Oparty na modelu Admiral sportowy kabriolet firmy Hebmuller miał podobnie elegancką konstrukcję, ale w jeszcze większym wydaniu i był bardziej luksusowy i ekskluzywny.

Kolejny kabriolet dla nabywców o wyrafinowanych gustach to Kapitan z roku 1937, który był oferowany obok modelu sedan. Pierwszy Opel Kapitan, którego następcy należeli aż do lat 60-tych w Niemczech do najlepiej sprzedających się aut 6-cylindrowych, osiągnął liczbę 25 374 wyprodukowanych egzemplarzy, z czego 4 563 sztuk to kabriolety.

Modele Super 6, Admiral i Kapitan okazały się na długie lata ostatnimi kabrioletami oferowanymi przez Opla.

Cennik Opel Cascada

Później dostępność otwartych modeli Opla została ograniczona do jednego. W odróżnieniu od pełnokrwistych kabrioletów Opel Olympia sedan kabriolet miał stałe ramy bocznych okien połączone z przednią szybą, zgodnie z uznanym przez producentów i popularnym wśród nabywców przedwojennym stylem.

Ostatni samochód o tej konstrukcji, czyli model Olympia Rekord, zjechał z taśmy w roku 1956. Następnie rolę popularnego kompaktowego kabrioletu przejęły rozmaite wersje modeli Kadett oraz Astra.

Do pierwowzorów nowego, 4-miejscowego Opla Cascady należy zaliczyć konstrukcje firmy Karl Deutsch z Kolonii. Przetwarzali oni w kabriolety modele Rekord A z 1963 r., Rekord C z 1966 r. oraz jego sportowego bliźniaka, model Commodore A. Podstawowa cena za 2-drzwiowego Rekorda C wynosiła 7 590 marek niemieckich, a konwersja do kabrioletu kosztowała dodatkowe 4 000 marek.

Wyprodukowano tylko około 30 otwartych modeli Rekord A i B, a modeli Rekord C i Commodore A około 50 sztuk do zmiany generacji modelu w roku 1972.

Na początku lat 80-tych partner Opla, firma Keinath z Dettingen zamiast średniej wielkości sedana wzięła na warsztat sportowy model klasy wyższej, Monza coupe. Tak jak model seryjny Keinath C5 z dwoma indywidualnymi fotelami Recaro z tyłu i zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia dostępny był z silnikami 4- i 6-cylindrowymi o mocach do 180 KM.

Podstawowa cena wynosiła 81 000 marek niemieckich, a całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy jest dwucyfrowa.

Tradycja eleganckich kabrioletów przeżywa renesans dzięki nowemu Oplowi Cascada. Ten liczący niemal 4,7 m średniej wielkości kabriolet ma cztery pełnowymiarowe fotele, wysokiej klasy, klasyczną konstrukcję miękkiego dachu oraz pojemność bagażową do 380 l.

Cascada dostępna jest z szeroką gamą ekonomicznych, zaawansowanych technicznie jednostek napędowych, na czele z nowym silnikiem benzynowym 1.6 SIDI Turbo Ecotec o mocy 125 kW/170 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Wysoka kultura pracy i płynne rozwijanie mocy, które są wyróżniającymi cechami tego silnika, czyni z niego idealny napęd podczas płynnej jazdy z otwartym dachem.

Kabriolet Opla jest znów produkowany w fabryce Opla, tak jak Kapitan i Admiral za dawnych lat. Tym razem w polskich Gliwicach.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama