/  /  / Ampera
Opel Ampera

Opel Ampera

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 
Opel Ampera 2012
© IBRM Samar
Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012Opel Ampera 2012
Model Ampera to pojazd elektryczny, o zwiększonym zasięgu E-REV), napędzany 150-konną jednostką czerpiącą prąd z akumulatora litowo-jonowego.

To zupełnie nowy model w ofercie koncernu General Motors. Bliźniaczy dla Chevroleta Volt pojazd zaprezentowano w 2009 roku na salonie w Genewie. Jego seryjna produkcja ruszyła dwa lata później, a pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w drugiej połowie 2011 roku.
Ampera z rewolucyjnym napędem i rozwiązaniami technicznymi znanymi z aut wyższych klas przełamuje dotychczasową, niekorzystną opinię o pojazdach ekologicznych. Dotąd, w przeważającej większości odbierane były jako mało użyteczne i kłopotliwe w eksploatacji. Tymczasem Ampera jest samochodem nowoczesnym i pozbawionym wad typowych dla wielu pojazdów elektrycznych. Jak rzadko które „eko-auto” nadaje się do codziennego użytku bez większych wyrzeczeń.
Opel Ampera to ekologiczny pojazd łączący zalety auta elektrycznego i hybrydowego. Znaczny, 500-kilometrowy zasięg, dobrze wykończone wnętrze, bogate wyposażenie i wysokie standardy bezpieczeństwa sprawiają, że Ampera zmienia radykalnie postrzeganie „zielonych” aut.
Pojazd otrzymał kilka ważnych wyróżnień i nagród, w tym został wybrany Samochodem Roku 2012.

Gdzie jest produkowany?
Miejscem produkcji Chevroleta Volt i Opla Ampera (na rynku brytyjskim sprzedawanego jako Vauxhall Ampera) są Stany Zjednoczone.

Kto kupuje prezentowany samochód?
Z racji dość wysokiej ceny na zakup „zielonego” pojazdu w Polsce  decydują się wyłącznie firmy i instytucje. Ampera zajmuje 40. pozycję pod względem sprzedaży w swoim segmencie.
Pojazdy ekologiczne nie cieszą się u nas powodzeniem, może się to jednak zmienić w niedalekiej przyszłości, gdy powstaną zachęty (dopłaty lub ulgi) przy ich zakupie lub wprowadzony zostanie – wzorem innych państw UE – podatek ekologiczny „nagradzający” właścicieli mniej szkodliwych dla środowiska aut.

Podstawowe informacje
Opel oferowany jest wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback.
Ampera to samochód z napędem elektrycznym, wykorzystujący jako „wspomaganie” silnik spalinowy. Nowatorski Opel nie jest jednak typową hybrydą, ani też klasycznym pojazdem elektrycznym. Ampera jest autem elektrycznym o zwiększonym zasięgu (należy do pojazdów  typu E-REV). Właśnie za rozszerzenie zasięgu odpowiedzialny jest silnik spalinowy, który jednak w przeciwieństwie do hybryd nie napędza kół jezdnych, a jedynie doładowuje poprzez generator zespół akumulatorów. Dzięki temu Ampera może pokonać dystans równy nawet 500 km i nie jest zależna wyłącznie od prądu z gniazdka. To duży atut w stosunku do pojazdów stricte elektrycznych jak Nissan Leaf czy Renault Fluence Z.E.

Wymiary, masy i objętości
Ampera jest kompaktem plasującym się w środku stawki pod względem długości nadwozia. Mierząca 4.498 mm długości zapewnia jednak już całkiem sporo miejsca dla czterech dorosłych pasażerów. Szerokość Ampery wynosi 1.787 mm (licząc bez lusterek), zaś wysokość nadwozia to 1.439 mm (jedna z mniejszych wartości w tej klasie). Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2.685 mm w kabinie wygospodarowano sporo miejsca na nogi.
Auto jest dość ciężkie, waży 1.657 kg.(1.732 kg. z kierowcą), w co oczywiście duży wkład mają akumulatory. W konsekwencji ładowność nie jest nadzwyczaj duża i wynosi 343 kg. Bagażnik ma objętość 310 litrów (dla porównania Nissan Leaf oferuje 370 litrów; Renault Fluence Z.E. - 300).

Bezpieczeństwo
Choć wiele konkurencyjnych „zielonych” samochodów, zwłaszcza  elektrycznych, zbudowanych jest oszczędnie to w przypadku Opla jest inaczej. Na tle ekologicznych konkurentów Ampera pozytywnie wyróżnia się liczbą zastosowanych innowacyjnych rozwiązań technicznych. W odróżnieniu od japońskiego Mitsubishi i-MiEV czy chińskiego BYD e6 nie oszczędzano tak drastycznie, szczególnie na rozwiązaniach służących poprawie bezpieczeństwa.
Dokładnie 80% konstrukcji nadwozia składa się z wysokowytrzymałej lub ultrawytrzymałej stali. To pozwoliło na zestrojenie zawieszenia pod kątem dynamiki jazdy, przy zachowaniu wysokiego bezpieczeństwa czynnego. Całość uzupełniają systemy jak ESP czy układ kontroli trakcji TC. Wśród ośmiu airbagów są poduszki przednie oraz chroniące kolana kierowcy i pasażera, poduszki boczne w oparciach foteli oraz poduszki kurtynowe dla przednich i tylnych siedzeń. Jest także opatentowany przez Opla system składania pedałów, zapobiegający uszkodzeniom dolnych partii nóg podczas wypadku.
Uformowany w kształt litery T przedział akumulatorów usytuowany jest centralnie, w specjalnej „klatce ochronnej”. Ryzyko pożaru akumulatorów litowo-jonowych jest tak samo mało prawdopodobne jak zapalenie się baterii w tablecie czy telefonie komórkowym. Aby zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa i wydajność, temperatura wewnętrzna akumulatorów jest kontrolowana elektronicznie. Jako ciekawostkę warto dodać, iż pojazd porusza się niemal bezszelestnie i dlatego zainstalowano w nim dodatkowy sygnał ostrzegawczy dla pieszych.

Innowacje techniczne i cechy wyróżniające
Opel Ampera to więcej niż rewolucyjny system napędowy i dynamiczna, elegancka sylwetka. Innowacyjnych rozwiązań jest sporo, skupiając się na tych ciekawszych warto wymienić:  
Hamowanie regeneracyjne umożliwiające ładowanie akumulatorów podczas wytracania prędkości. W czasie hamowania elektrodynamiczny układ zamienia energię kinetyczną na elektryczną i w razie potrzeby ładuje akumulatory. Jeśli akumulatory są w pełni naładowane, sterownik przełącza system na tradycyjny układ hamulcowy.
Elektroniczny system klimatyzacji (ECC) można zaprogramować i ustawić ogrzewanie/ chłodzenie wnętrza oraz podgrzewanie foteli wykorzystując „pilot”. Kluczyk zdalnego sterowania ma zwiększony zasięg, dzięki czemu można włączyć ogrzewanie kabiny siedząc w domu, gdy samochód jest ładowany w garażu.
Podczas, gdy większość pojazdów hybrydowych spotykanych dziś na drogach wykorzystuje akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe (NiMH), Opel Ampera zasilany jest przez zespół akumulatorów litowo-jonowych składający się z ponad 200 ogniw. Akumulatory tego typu zapewniają od dwóch do trzech razy więcej energii od akumulatorów NiMH przy jednoczesnym zachowaniu mniejszej objętości i masy. Co więcej, prawie nie wykazują  efektu pamięci zmniejszającego pojemność ogniw. Cechują się też niewielką pasywną utratą naładowania, utrzymując energię, kiedy auto stoi na parkingu.

Napęd
Na serce systemu napędowego Ampery składają się silnik elektryczny o mocy 111 kW/ 150 KM, bateria o pojemności 16 kWh i prądnica o mocy 54 kW/ 72 KM. Czterocylindrowy, 1.4-litrowy silnik spalinowy A1.4 XFL z rodziny ECOTEC o mocy 63 kW/ 86 KM nie napędza kół, a jedynie generator. Napęd z silnika elektrycznego jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem przekładni planetarnej. Do dyspozycji kierowcy jest stale 370 Nm momentu obrotowego - nieprzerwanie, ponieważ maksymalny moment dostępny jest już od najmniejszych obrotów silnika elektrycznego. Przekłada się to na dobre przyspieszenie i elastyczność.
W odróżnieniu od hybryd, które do gwałtownego przyspieszania wykorzystują „wszystko co mają do dyspozycji”, czyli moc silnika spalinowego i elektrycznego bądź nawet kilku elektrycznych, Amperę napędza wyłącznie ten na energię elektryczną. Pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego pojawia się na prędkościomierzu po 9 sekundach. Auto rozwija maksymalną prędkość 161 km/h. W zależności od warunków drogowych oraz wybranego trybu pracy, dystans jaki możemy przejechać na jednym ładowaniu wynosi od 40 do 80 km. Jak już wspomnieliśmy, dzięki temu Amperą można pokonać dystans nawet 500 km. Jak wynika z badań, przeciętny Europejczyk przejeżdża dziennie mniej niż 65 km.
Ekologicznego Opla można naładować w biurze czy domowym garażu. Przewód zasilający z wtyczką znajduje się w bagażniku i korzysta ze standardowego gniazdka. Akumulatory można naładować z konwencjonalnej, domowej sieci 230 V (10 A). Czas ich pełnego ładowania to sześć godzin. Z użyciem opcjonalnej stacji ładującej Voltec pełne naładowanie zabiera mniej niż cztery  godziny.
Producent zapewnia 8-letnią gwarancję (lub 160 tys. km) na zespół napędowy i akumulatory.

Grupa emisyjna
Przypomnijmy, że na dystansie od 40 do 80 km Ampera porusza się wyłącznie na silniku elektrycznym, a więc nie emituje żadnych spalin. Średnie zużycie paliwa na dystansie 100 km wynosi tylko 1,2 litra. W mieście pojazd konsumuje 0,9 l/100 km, poza nim więcej, bo 1,3 l/100 km. Wyższe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim wynika z faktu, iż poruszamy się tam z większymi prędkościami, a to oznacza częstsze angażowanie silnika spalinowego.
Emisja dwutlenku węgla (27 g/km) uwzględniająca pracę silnika spalinowego stawia Opla w najbardziej ekologicznej grupie emisyjnej A.
Warto jednak zaznaczyć, iż wyniki dotyczące spalania są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że mamy gdzie naładować akumulatory. Jeżeli będą rozładowane, to niestety spalanie będzie o wiele większe.

Segment i konkurenci
Ampera jest autem kompaktowym. Na polskim rynku w segmencie C nie ma samochodów o takim napędzie, dlatego za głównych konkurentów dla Ampery uznaje się typowo elektryczne pojazdy jak Nissan Leaf czy Renault Fluence Z.E., także hybrydowe Toyota Prius czy Honda Insight.
 

Ampera najczęściej porównywana z

Lexus CT
Lexus CT
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Juke
Nissan Juke
Opel Astra IV
Opel Astra
Opel Insignia
Opel Insignia
Opel Meriva
Opel Meriva
Volvo XC60
Volvo XC60
Reklama