/  /  /  /  / Nissan Juke w zbliżeniu
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Zmień
SegmentTerenowo Rekreacyjne / Klasa Niższa Średnia
Emisja CO2-
Żużycie paliwa-
 

Nissan Juke w zbliżeniu

Nissan|
null
© Nissan
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Kosztujący od 57 900 zł, Nissan Juke umacnia pozycję marki w segmencie crossoverów. Ten po części SUV, a po części auto sportowe wprowadza powiew świeżości do tradycyjnie konserwatywnego segmentu B, stanowiąc oryginalną alternatywę dla konwencjonalnych miejskich hatchbacków.

Nadwozie
Juke, zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Motoryzacyjnym Genewa 2009 jeszcze jako samochód koncepcyjny Qazana, powstał w londyńskim Studio Projektowym Nissana (Nissan Design Europe - NDE). Projekt samochodu dopracowano w Centrum Projektowym Nissana (Nissan Design Centre - NDC) w Japonii.

Qashqai, także zaprojektowany w NDE, sprzedawany jest w Europie, Azji i Australii. Juke można będzie natomiast kupić w Europie, Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych.

„Efektem tej globalnej współpracy jest samochód, w którym Wschód spotyka się z Zachodem. Atrakcyjna sylwetka pojazdu to zasługa projektantów z NDE i NDC - powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezes ds. projektowania i dyrektor kreatywny.

Niepowtarzalne linie przeniesiono praktycznie bez zmian z prototypu Qazana. Śmiałość projektu odzwierciedla znaczenie segmentu B na europejskim rynku: to właśnie w Europie Nissan spodziewa się sprzedawać lwią część produkcji modelu oferowanego także w Ameryce Północnej i Japonii.

Zespół projektantów pracujących przy Juke czerpał inspirację z szeregu niezwykłych źródeł. Przeanalizowali oni szereg pojazdów kojarzących się z aktywnym i sportowym stylem życia, nie pomijając samochodów rajdowych i motocykli. Nietrudno zauważyć, że te pomysły miały wpływ na ostateczny projekt.

W pojeździe widać szereg różnych wątków, ale wszędzie przewija się też DNA Nissana. Mimo masywnej sylwetki przypominającej SUV-a Juke nie brakuje subtelności podkreślonej złożonymi krzywymi. Profil coupe zaakcentowano wąskimi bocznymi szybami i ukrytą klamką tylnych drzwi, dzięki czemu auto wygląda raczej na dwudrzwiowe.

Nie zabrakło jednak wyraźnych elementów DNA Nissana. Na przykład pomysł na tylne światła w kształcie bumerangu zapożyczono z 370Z, ale żaden z elementów nie został wprost skopiowany. Dlatego Juke to w każdym calu Nissan, a jednocześnie unikatowy samochód i niemal niespotykany nowy gatunek.

To właśnie jest motyw przewodni projektów Nissana. Mówi Alfonso Albaisa, wiceprezes Nissan Design Europe: „W Juke odnajdziemy elementy inspirowane innymi samochodami z naszej oferty, takimi jak 370Z czy nawet Cube, ale naszym zamiarem nie było upodabnianie tych samochodów do siebie, a raczej podkreślenie ich naturalnego pokrewieństwa. Na przykład Cube to „fajny" samochód i podobne określenie pasuje także do Juke".

Dzięki dużemu prześwitowi, potężnym kołom, wysoko poprowadzonej dolnej krawędzi okien oraz szerokiemu nadwoziu dolna połowa wygląda jak prawdziwy SUV. Wrażenie to potęgują typowe elementy SUV-a, takie jak kontrastujące czarne wykończenia progów i nadkoli z przodu i z tyłu auta oraz kształt nadwozia sugerujący obecność osłon podwozia.

Z przodu „osłona miski olejowej" stanowi tak naprawdę element wlotu powietrza, ale zamiast prostej kratki zastosowano profil z rzędem okrągłych szczelin... sugerujących wręcz pierwiastek organiczny.

Od dolnej krawędzi okien Juke staje się jednak autem sportowym. Mocno zakrzywiona szyba czołowa oraz typowy dla crossoverów Nissana kształt ostatniego bocznego okna wraz z opadającą linią dachu sprawiają, że w tej części auto przypomina kokpit samolotu.

Z tylną częścią dachu zintegrowano spojler, który poprawia własności aerodynamiczne i stabilizuje pojazd przy dużej prędkości. Zgrabny tył auta ukształtowano z wykorzystaniem techniki zwanej obliczeniową mechaniką płynów (CFD) i testów w tunelu aerodynamicznym.

Sportowe zacięcie samochodu podkreślono także kształtem świateł. Z przodu podzielono je na dwa odrębne moduły. Wąskie klosze po obu stronach maski kryją światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, natomiast światła mijania i drogowe umieszczono w reflektorach zamontowanych poniżej, których kształt kojarzy się z pomocniczym oświetleniem montowanym w samochodach rajdowych z lat 60. i 70. Tylne światła nawiązują kształtem bumerangu do modelu 370Z.

Przygotowano paletę dziewięciu kolorów nadwozia, w tym dwa odcienie bieli (pastelowy i perłowy) oraz trzy lakiery zarezerwowane wyłącznie dla Juke: czerwony Force Red, niebieski Haptic Blue i brązowy Machine Brown. Dostępność kolorów będzie zależała od regionu, w którym oferowany jest pojazd.

Seiji Watanabe, główny inżynier projektu: „Chcemy, aby nasze samochody, w tym zwłaszcza crossovery, wyglądały na zwinne; aby postrzegano je jako lekkie, zwrotne i elastyczne. Juke ma wszystkie te atrybuty, a przy tym emanuje optymizmem".

Wnętrze
Z aktywnym i sportowym nadwoziem Juke harmonizuje wnętrze... w którym dominujący element nadaje mu rozrywkowy klimat. To centralna konsola wykończona błyszczącym lakierem, która przypomina motocyklowy zbiornik paliwa. „To zaskakuje i sprawia, że wnętrze jest na swój sposób sexy - mówi Alfonso Albaisa.

Mieszanka cech SUV-a i samochodu sportowego w sylwetce pojazdu znajduje kontynuację we wnętrzu. Mimo wysokiej pozycji za kierownicą w kokpicie można znaleźć wszystkie atrybuty samochodu sportowego. Dźwignia zmiany biegów umieszczona w górnej części „motocyklowego baku" umożliwia płynną zmianę biegów, zaś sam „bak" nie jest tylko elementem stylistycznym, ale stanowi skuteczne oparcie dla kolana kierowcy w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów.

Konsola centralna z nowym „dynamicznym systemem sterowania" Nissana została podporządkowana ergonomii i zapewnia kierowcy natychmiastowy dostęp do informacji i przełączników trybu jazdy.

Wszędzie widać dbałość o szczegóły. Chromowane wykończenia i wysokiej jakości materiały znajdują się w całym kokpicie. Konsola centralna wykończona jest w kolorze czerwonym lub oksydowanej stali (w zależności od wersji wyposażenia). Sportowy klimat podkreślają czarne, srebrne lub czerwone dodatki do skóry lub sportowe tkaniny o wzorze plastra miodu. Nawet podłokietniki przypominające płetwy do nurkowania pasują do aktywnego stylu auta.

Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych wnętrze jest przestronne i oferuje sporo miejsca w porównaniu z konkurencyjnymi modelami: ilość miejsca na głowę z przodu i przestrzeń na kolana z tyłu zadowoli większość użytkowników. W przeciwieństwie do prototypu Qazana Juke jest samochodem pięciomiejscowym.

Praktyczny bagażnik pomieści dziewięciocalową torbę z kijami golfowymi albo klasyczną walizę. Wraz ze schowkami pod podłogą (niedostępnymi w wersji z napędem na 4 koła) jego pojemność wynosi 251 litrów (VDA). Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60:40 można złożyć prostym ruchem, uzyskując powiększony bagażnik z płaską podłogą.

Zawartość bagażnika można ukryć za osłoną, która inaczej niż w tradycyjnych hatchbackach jest przymocowana do tylnej klapy i unosi się wraz z nią. „Liczne atrybuty wnętrza harmonizują z charakterem pojazdu. Tu liczą się emocje, rozrywka i prawdziwa jakość - mówi Albaisa.

Platforma
Juke bazuje na platformie B Sojuszu Renault-Nissan, w której rozstaw osi wynosi 2530 milimetrów. Wymiary całego nadwozia to 4135 mm długości, 1765 mm szerokości i 1570 wysokości. Rozstaw kół z przodu i z tyłu jest najszerszy wśród wszystkich modeli Sojuszu opartych na platformie B i wynosi 1525 mm, co pozwala na zamontowanie 17-calowych felg z oponami o rozmiarze 215/55 R17 w najbogatszej wersji modelu.

Wszystkie nowe modele ewoluują, dlatego platforma stale poddawana jest kolejnym modyfikacjom. Nie inaczej było w przypadku Juke. Na potrzeby małego crossovera platforma została wydłużona, poszerzona i znaczenie wzmocniona. Zredukowano także jej masę. Zabiegi te poprawiły bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz przyczyniły się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Wprawdzie zawieszenie w wersji podstawowej z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu nie różni się od rozwiązań stosowanych w innych autach z segmentu B, to jednak nowa rama pomocnicza z przodu wzmacnia boczną sztywność podwozia. Wraz ze zmodyfikowaną geometrią przedniego zawieszenia takie rozwiązanie zapewnia lepsze właściwości jezdne oraz komfort jazdy i precyzję prowadzenia.

W Juke z napędem na cztery koła zastosowano nowe wielodrążkowe zawieszenie tylne. W połączeniu z nowo opracowanym układem indywidualnego podziału momentu napędowego ograniczającym podsterowność zapewnia to Juke bezkonkurencyjne właściwości jezdne w tej klasie pojazdów mimo wyższego prześwitu i bez uszczerbku dla komfortu jazdy.

W mieście połączenie większego prześwitu z dużymi oponami oznacza, że nierówności i kiepskie nawierzchnie inaczej niż w konwencjonalnym sportowym hatchbacku nie powodują dyskomfortu ani nie grożą uszkodzeniem zawieszenia.

Mimo sylwetki SUV-a i względnie wysokiej pozycji za kierownicą środek ciężkości przedniej i tylnej części nadwozia Juke znajduje się maksymalnie nisko - raczej na poziomie typowym dla tradycyjnego hatchbacka niż SUV-a, dlatego nadwozie nie przechyla się nadmiernie na zakrętach.

O dobrych właściwościach jezdnych decyduje też progresywne wspomaganie układu kierowniczego należące do standardowego wyposażenia wszystkich wersji, a także wzmocniona i usztywniona górna część nadwozia. W Juke zastosowano nową pierścieniową konstrukcję nadwozia, która łączy jego górną część z tylnym zawieszeniem, co poprawia sztywność skrętną pojazdu.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Nissan Qashqai