/  /  /  /  / Nowa wersja Nissana Micry
Nissan Micra

Nissan Micra

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena33 100 zł - 50 450 zł (aktualizacja: 2016-11-01)
Emisja CO2115 g/km - 125 g/km
Żużycie paliwa5,0 L/100km - 5,4 L/100km
 

Nowa wersja Nissana Micry

Nissan|
null
© Nissan
nullnullnullnull

Najnowszy Nissan Micra z silnikiem benzynowym o najniższej emisji CO2 na rynku (tylko 95 g/km) zaprowadzi czystość w mieście.

Starania Nissana o obniżenie emisji doprowadziły do skonstruowania modelu Leaf, czyli pierwszego na świecie praktycznego pojazdu z zerową emisją, zasilanego z akumulatorów.

Jednak Nissan nie rezygnuje z silników spalinowych. Wręcz przeciwnie. Wyzwanie, jakim jest znaczące obniżenie emisji CO2 z tradycyjnych silników doprowadziło do opracowania jednej z najbardziej zaawansowanych technicznie jednostek benzynowych.

Zbudowany zgodnie z koncepcją Pure Drive trzycylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra zapewnia dynamiczne osiągi, zużywa niewiele paliwa i emituje zaledwie 95 gramów CO2 na kilometr, co stanowi jedną z najniższych wartości osiąganych przez silniki benzynowe. Jednostka została zaprojektowana pod kątem spełnienia i przewyższenia codziennych oczekiwań współczesnych użytkowników.

W silniku zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych. Cykl Millera i bezpośredni wtrysk paliwa wraz ze współczynnikiem sprężania 13:1 zapewniają większą efektywność, a doładowanie zwiększa elastyczność i moc.  

Ten wyjątkowy silnik wyróżnia się emisją poniżej 100 g/km, a pod względem kosztów eksploatacji jest poważną alternatywą dla diesla, którego przewyższa kulturą pracy.

Wraz z nową Micrą, jednostka ta tworzy niezwykle atrakcyjne połączenie. Miejska Micra to lider w swojej klasie już od kilkudziesięciu lat. Najnowsza Micra, wprowadzona na rynek w zeszłym roku, jest doskonałym samochodem miejskim z przestronną kabiną zamkniętą w kompaktowym nadwoziu.  

Poruszanie się po miejskich ulicach ułatwia najlepsza w tej klasie widoczność, a zastosowane rozwiązania techniczne są nie tylko innowacyjne, ale rzeczywiście użyteczne. Jako wyposażenie standardowe lub opcjonalne dostępne są takie elementy, jak w pełni zintegrowany pakiet rozrywkowo-informacyjny Nissan Connect z nawigacją satelitarną i ekranem dotykowym.

Jednak być możne najbardziej przydatną funkcją w miejskim samochodzie jest rzadko spotykany nawet w dużo większych modelach system Parking Slot Measurement (PSM). Jak sugeruje angielska nazwa systemu, dokonuje on pomiaru miejsca, w którym kierowca zamierza zaparkować pojazd i podpowiada mu, czy auto się tam zmieści.

„Jeżeli chodzi o osiągi, najważniejszym parametrem, na jaki dziś zwracają nabywcy miejskich samochodów jest poziom emisji. Nowa Micra DIG-S jest liderem pod względem niskiej emisji, ale rozwiązania zastosowane pod maską sprawią, że także osiągi w tradycyjnym rozumieniu są imponujące - zapewnia Pierre Loing, wiceprezes ds. strategii i planowania produktów w Nissan International.

„Dzięki elastyczności i kulturze pracy osiągalnej tylko w silniku benzynowym, a także solidnej i komfortowej nowej platformie oraz licznym i zaawansowanym rozwiązaniom, takim jak PSM, nowa Micra doskonale sprawdza się zarówno w mieście, jak i w dalszych podróżach - dodał Loing.

Silnik DIG-S
Sercem nowej Micry jest wyjątkowy silnik, skonstruowany specjalnie pod kątem niskiej emisji i zapotrzebowania na osiągi w codziennej eksploatacji zgłaszanego przez współczesnych kierowców. Symbol wersji silnikowej to skrót angielskiej nazwy Direct Injection Gasoline-Supercharger - doładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Atuty lekkiej trzycylindrowej jednostki DIG-S o pojemności 1198 cm3 o obniżonych oporach wywołanych tarciem to nie tylko niska emisja CO2, ale także osiągi na poziomie tradycyjnego czterocylindrowego silnika o pojemności 1,5 litra.

Dalszy wzrost efektywności uzyskano poprzez zastosowanie zaawansowanego systemu sterowania silnikiem z układem Start/Stop i funkcją odzyskiwania energii.

Niezwykłe jak na tak mały silnik parametry osiągnięto dzięki dwóm specjalnie opracowanym rozwiązaniom obniżającym straty i podnoszącym efektowność - cyklowi Millera i doładowaniu. Ograniczając emisję ciepła, tarcie i straty tłoczenia, a także ustalając bardzo wysoki współczynnik sprężania (13:1) inżynierowie Nissana stworzyli silnik wyznaczający standard dla całej branży.

Straty wywołane tarciem
Wykorzystując rozwiązania znane z wcześniejszych silników Nissana wprowadzonych w nieodległej przeszłości, w nowej jednostce zastosowano lustrzane wykończenie powierzchni współpracujących elementów w celu maksymalnego ograniczenia tarcia.

Łożyskowanie wałków rozrządu zostało wykonane z nanotechnologiczną precyzją, a dźwigienki zaworowe oraz - po raz pierwszy na świecie - pierścienie tłokowe zostały pokryte powłoką węglową DLC. Bezwodorowa powłoka DLC ogranicza tarcie aż o 50 procent na dźwigienkach i o 18 procent na pierścieniach tłokowych w porównaniu z silnikami bez takiej powłoki.

Trzycylindrowy układ okazuje się mieć wiele zalet, takich jak mniejsza masa i dalsze obniżenie strat wywołanych tarciem ze względu na mniejszą liczbę współpracujących elementów.

Cykl Millera, bezpośredni wtrysk i doładowanie
Cykl Millera wymaga zwiększenia współczynnika sprężania - w tym przypadku do 13:1 - poprzez modyfikację tradycyjnego czterosuwowego cyklu Otto. W cyklu Millera zawór dolotowy pozostaje otwarty dłużej, wskutek czego suw sprężania zamienia się w dwa osobne cykle: pierwszy przypadający na czas otwierania się zaworu i drugi przypadający na czas jego zamykania. Z racji dwufazowego suwu ssania cykl Millera idealnie sprawdza się w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Kiedy tłok przesuwa się w górę na początku suwu sprężania, otwarty zawór dolotowy powoduje zmniejszenie oporu i mniejsze straty spowodowane tłoczeniem. Jednocześnie temperatura mieszanki jest niższa z racji opóźnienia rozpoczęcia procesu spalania o około 25 procent.

Aby zniwelować ewentualne straty mocy wynikające z mniejszego sprężania na początku suwu, inżynierowie Nissana wyposażyli silnik w doładowanie. Sprężarka spręża powietrze, które następnie zostaje schłodzone. Niższa temperatura doładowania sprawia, że wyprzedzenie zapłonu nie grozi detonacją ani spalaniem stukowym, co jeszcze bardziej poprawia efektywność jednostki.

Zalety powyższego rozwiązania to niższe zużycie paliwa, niższa emisja CO2 i większa elastyczność dzięki doładowaniu.

Inne rozwiązania techniczne
Dzięki przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym wyeliminowano klasyczną wadę silników trzycylindrowych, jaką był brak wyważenia. Wibracje na biegu jałowym zlikwidowano poprzez zastosowanie przeciwwagi na kole pasowym kompensującej pionowe wibracje spowodowane ruchem tłoka.

Wśród innych rozwiązań służących minimalizacji zużycia paliwa należy wymienić zawór recyrkulacji spalin (EGR) poprawiający efektywność spalania. Uzyskano 20-procentową recyrkulację spalin, a także zmniejszono tarcie w pompach cieczy chłodzącej i oleju oraz zastosowano tłoki o wydłużonym skoku.

Nawet sprężyny zaworowe mają specjalną konstrukcję. Sprężyny typu beehive (zwane tak ze względu na kształt przypominający pszczeli ul) mają mniejsza średnicę w górnej części, która mieści się w gnieździe sprężyny, dzięki czemu cały mechanizm ma bardziej kompaktowe wymiary. Taki układ charakteryzuje się mniejszą bezwładnością i sprzyja ograniczeniu spalania.

Uzupełnieniem pakietu służącego obniżeniu emisji jest system Start/Stop wyłączający silnik na biegu jałowym. Dzięki odpowiednio mocnemu akumulatorowi i wydajnemu rozrusznikowi system uruchamia silnik w ciągu zaledwie 0,4 sekundy (w wersji z przekładnią CVT).

Energia odzyskiwania w trakcie wytracania prędkości kierowana jest z alternatora do akumulatora, który zasila urządzenia pomocnicze odciążając sam alternator i napędzający go silnik spalinowy.

Efekty tych rozwiązań są niesamowite. Silniki DIG-S rozwija moc 72 kW (98PS) i maksymalny moment obrotowy 142 Nm, przy emisji CO2 na poziomie 95 g/km w wersji z przekładnią manualną i 115 g/km z przekładnią CVT. Micra z przekładnią manualną rozpędza się do 180 km/h. W cyklu mieszanym samochód zużywa 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów (przekładnia manualna, wersja Visia).

Zgodnie z praktyką stosowaną w branży powyższe dane podano dla wersji podstawowej Visia. Bogatsze wyposażenie w droższych wersjach nieuchronnie prowadzi do wzrostu masy, a tym samym większej emisji spalin. Niemniej jednak nawet najpopularniejsza wersja Acenta może poszczycić się znakomitym wynikiem pod względem emisji CO2: 99 g/km w samochodzie ze manualną skrzynią biegów.

Niskie koszty eksploatacji wynikają nie tylko z wyjątkowo małego apetytu na paliwo, ale także z ulg podatkowych przyznawanych w wielu europejskich krajach właścicielom pojazdów o niskiej emisji oraz niższych kosztów serwisowania małego silnika.

Micra z silnikiem wolnossącym rozwija 59 kW (80 KM) mocy i 110 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h, a przyspieszenie od 0-100 km/h - 13,7 sekundy. Taki samochód w cyklu mieszanym zużywa 5 litrów paliwa na 100 kilometrów (CVT: 5,4 l/km) natomiast emisja CO2 wynosi odpowiednio 115 g/km i 125 g/km w wersji ze skrzynią manualną i CVT.

Dla porównania poprzednia generacja Micry z sinikiem Diesla generowała 63 kW (86 KM) mocy i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego z półtoralitrowej czterocylindrowej jednostki z turbodoładowaniem. Taki silnik emitował 120 gramów CO2 na kilometr.Prędkość maksymalna wynosiła 171 km/h, a przyspieszenie w zakresie 0-100 km/h - 11,9 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosiło 4,6 l/100km.

„Wyraźnie widać zatem, że nasz nowy silnik DIG-S jest optymalnym rozwiązaniem dla małych samochodów, takich jak Micra. Dzięki elastyczności, osiągom i niskim kosztom eksploatacji bije on na głowę każdy silnik Diesla o podobnej mocy, emitując wyraźnie mniej zanieczyszczeń - powiedział Pierre Loing.

„Uzyskanie ultra niskiej emisji CO2 osiągnęliśmy w sposób opłacalny i bez komplikowania konstrukcji obecnością typowych dla diesli filtrów cząstek stałych, które w dodatku nie sprawdzają się w samochodach spędzających większość czasu na ulicach miasta".

Samochód
W pozostałych aspektach Micra DIG-S nie różni się od wolnossącego odpowiednika sprzedawanego od końca 2010 roku. Obydwa samochody są wyróżnione emblematem Pure Drive, ponieważ emitują CO2 w ilości nieprzekraczającej 130 g/km. Innego oznakowania poszczególnych wersji nie przewidziano.

Znakiem rozpoznawczym może być natomiast dłuższy tylny spojler dachowy w nowszej wersji, który wraz z małych spojlerem pod przednim zderzakiem przyczynia się do obniżenia współczynnika aerodynamicznego z 0,33 do 0,29.

Pełna nowych rozwiązań technicznych i oparta na zupełnie nowej platformie czwarta generacja Micry na rynek europejski jest produkowana wyłącznie w nowych zakładach w Indiach. Micrę produkują także fabryki w Chinach, Meksyku i Tajlandii, skąd trafia ona do 160 krajów świata.

Oferta wersji jest prosta i przejrzysta: jedno pięciodrzwiowe nadwozie, dwa silniki i dwie skrzynie biegów - pięciobiegowa manualna lub zaawansowana i kompaktowa bezstopniowa przekładnia automatyczna (CVT). Jest to przekładnia XTronic nowej generacji, która w porównaniu z poprzednimi wersjami charakteryzuje się niższą o 13 procent masą i o 30 procent mniejszymi stratami spowodowanymi tarciem. Większe przełożenie przekładni głównej sprzyja poprawie ekonomiki eksploatacji.

Samochód występuje w typowych dla Nissana wersjach wyposażenia: Visia, Accenta i Tekna. Wszystkie modele mają wspomaganie układu kierowniczego, elektryczne sterowanie szyb bocznych z przodu, sześć poduszek powietrznych (dwie czołowe, dwie boczne i dwie kurtynowe) oraz elektroniczny program stabilizujący (ESP). Manualna lub automatyczna klimatyzacja jest standardem we wszystkich wersjach oprócz bazowej wolnossącej wersji Visia.

Accenta jest dodatkowo wyposażona w system nagłośnienia, klimatyzację i tempomat, a w najbogatszej wersji Tekna kierowca znajdzie elementy rzadko spotykane nawet w większych samochodach. Oprócz nawigacji satelitarnej zintegrowanej z systemem rozrywki Nissan Connect Tekna jest też standardowo wyposażona w system parkowania PSM.

PSM (Parking Slot Measurement) automatycznie mierzy miejsce, w którym kierowca chce zaparkować i podpowiada mu, czy auto się tam zmieści. To doskonałe rozwiązanie w miejskim samochodzie.

Nadwozie
W przeciwieństwie do modeli konkurencji kolejne generacje Micry nie rosną i wciąż pozostają miejskimi samochodami, tak jak wcześniejsze modele. Nowa Micra jest zatem tylko o 61 mm dłuższa, o 15 mm szersza i o 20 mm niższa od poprzedniej.

Mimo nawiązań do sylwetki Micry trzeciej generacji nowa Micra jest bardziej dynamiczna, mocniej zaokrąglona na bokach i ma wyraźniejsze przetłoczenie nad progami.

Zdecydowanie zmienił się natomiast przód i tył auta. Z przodu dominuje szeroki grill, po którym łatwo jest rozpoznać nadjeżdżającą Micrę. Dwuczęściowa atrapa chłodnicy została przedzielona zderzakiem. Powyżej zderzaka znajduje się wąski wlot ozdobiony chromowaną listwą w wersjach Acenta i Tekna. Nad nim widnieje emblemat Nissana.

Część grilla pod zderzakiem zajmuje prawie całą szerokość pojazdu i stanowi tło dla tablicy rejestracyjnej. W wersji Tekna grill jest otoczony chromowaną obwódką. Wizerunku dopełniają łagodnie owalne jednoczęściowe reflektory.

Podobnie jak w poprzedniej generacji modelu, podniesione przednie błotniki ułatwiają precyzyjne manewrowanie samochodem, a niska krawędź okien zapewnia doskonałą widoczność w każdą stronę.

Z tyłu, jednoelementowe moduły świateł umieszczono po bokach klapy bagażnika z nisko poprowadzoną krawędzią. Miejsce dla tablicy rejestracyjnej przewidziano w estetycznym zagłębieniu zderzaka. Trzecie światło stop jest zintegrowane ze spojlerem dachowym.

Ważną rolę w ukształtowaniu sylwetki nowej Micry odegrała aerodynamika. Elegancka linia dachu, której kontynuacją jest tylny spojler przyczynia się też do zmniejszenia oporu powietrza, a tym samym do obniżenia spalania i emisji. Łukowate przetłoczenia na dachu zmniejszają rezonans w kabinie - zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Ponadto ich zastosowanie umożliwiło zmniejszenie masy nadwozia o 2 kilogramy.

Wnętrze
Wnętrze Micry harmonizuje ze stylem nadwozia, w którym także zaznacza się koncepcja „połączonego kokonu". Kontynuacją tych założeń stylistycznych we wnętrzu jest bliźniaczy „wybrzuszony" profil obydwu stron deski rozdzielczej z okrągłym zestawem wskaźników i podobnie ukształtowanym schowkiem po stronie pasażera. Oprócz dwupoziomowego schowka użytkownik samochodu ma do dyspozycji głęboką i pojemną półkę na desce rozdzielczej, a także liczne schowki i kieszenie w całym samochodzie, w tym w konsoli centralnej i na drzwiach.

Czytelne przyrządy podzielono między trzy tarcze, a przełączniki sterowania ogrzewaniem, wentylacją, radiem i innymi urządzeniami są rozmieszczone logicznie i łatwe w obsłudze.

Samochód może okazać się atrakcyjny między innymi dla tych Europejczyków, którzy zmieniają samochód na mniejszy po tym jak ich dorosłe dzieci wyprowadziły się z domu, a jednocześnie nie chcą rezygnować z przestronnego wnętrza.

Przemyślane rozwiązania konstrukcyjne platformy V sprawiły, że nieznaczne wydłużenie rozstawu osi w porównaniu z poprzednią Micrą umożliwiło zdecydowane powiększenie kabiny i ułatwienie wsiadania i wysiadania dla kierowcy i pasażerów. Kształt dachu sprawia natomiast, że Micra oferuje mnóstwo miejsca nad głową, a ogólna przestronność kabiny jest wręcz niewiarygodna zważywszy zewnętrzne rozmiary nadwozia.

Jednym z głównych zadań postawionych przed projektantami było obniżenie masy pojazdu. Udało się je zrealizować zmniejszając liczbę podzespołów przy jednoczesnej poprawie ich jakości. Nowa Micra jest zbudowana ze średnio o 18 procent mniejszej liczby elementów niż jej rywale podobnych rozmiarów. Na przykład deska rozdzielcza składa się z 27, a nie z ponad 50 części.

Platforma
Podstawą nowej Micry jest oczywiście nowa platforma V (jak Versatile), która z czasem będzie trafiać także do innych modeli w globalnej ofercie Sojuszu Renault-Nissan.

Mimo nieco większych rozmiarów w porównaniu z poprzednią Micrą - rozstaw osi wzrósł o 20 mm do 2450 mm - platforma została zaprojektowana pod kątem optymalnej sztywności zapewniającej doskonałe właściwości jezdnej i komfort przy jednoczesnym obniżeniu masy w celu poprawy osiągów oraz zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.

Te pozornie sprzeczne wymagania należało pogodzić, aby zaspokoić oczekiwania klientów, którzy muszą codziennie poruszać się po europejskich metropoliach i co grosza znajdować tam miejsca do parkowania - a przecież te miasta słyną z ogromnego natężenia ruchu, ograniczonej liczby parkingów, kiepskich nawierzchni i wysokich opłat za emisję.

Obniżenie masy osiągnięto poprzez odchudzenie nie tylko platformy, ale także innych elementów: na przykład 41-litrowy zbiornik paliwa jest o 2,1 kg lżejszy niż u poprzednika, z układu wydechowego wycięto środkowy tłumik, co zmniejszyło jego masę o 3,2 kg, a przednie zawieszenie waży aż o 9,6 kg mniej.

Dzięki lżejszemu poszyciu dachu zmniejszyła się masa nadwozia. Podobny efekt przyniosła mniejsza liczba elementów, z których zbudowane są fotele i deska rozdzielcza. Najlżejsza wersja nowej Micry w stanie gotowym do jazdy waży zaledwie 915 kg, czyli o 31 kg mniej od poprzednika.

Poprzednia Micra cieszyła się dobrą opinią między innymi ze względu na precyzję prowadzenia i komfort jazdy, dlatego nowy model ma podobne zawieszenie z niezależnymi kolumnami MacPhersona ze sprężynami śrubowymi z przodu i kompaktową belką skrętną z tyłu, która w minimalnym stopniu wnika do przestrzeni bagażowej. Obydwa zawieszenia są zamontowane na ramach pomocniczych, które pomagają ograniczyć hałas, wibracje i wstrząsy, i są wyposażone w drążki stabilizujące.

Dzięki nowej sztywniejszej platformie zawieszenie może pracować bardziej efektywnie, a układ kierowniczy działa precyzyjniej. Samochód ma mniejszą tendencję do „nurkowania" i unoszenia przodu w czasie hamowania i przyspieszania. Szczególną uwagą zwrócono na zdolność tłumienia wstrząsów wywołanych nierównościami nawierzchni. Dzięki dużemu skokowi zawieszenia Micra doskonale radzi sobie nawet na niezbyt równej drodze.

Największym atutem Micry znanym z poprzednich generacji tego modelu jest zwrotność i elastyczność, zaś obniżona masa podwozia pozwala na dynamiczną jazdę.

We wszystkich wersjach standardem jest elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zaś manewrowanie w ciasnych uliczkach ułatwia niewielki promień skrętu wynoszący 4,65 metra.

Samochód jest zaprojektowany pod kątem absorbowania sił działających przy zderzeniu czołowym w strefach kontrolowanego zgniotu i zachowania integralności kabiny dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia.

Do standardowego wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo należą hamulce (tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu) z ABS, EBD i systemem wspomagania hamowania awaryjnego. Micra ma także dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki kurtynowe i poduszki boczne, a także pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Aktywne bezpieczeństwo podnosi elektroniczny program stabilizujący (ESP) występujący we wszystkich wersjach. Jego interwencja polega na odcięciu mocy, a nawet hamowaniu poszczególnych kół w razie wykrycia utraty stabilności i lub przyczepności. W testach Euro NCAP nowa Micra została oceniona na 4 gwiazdki.

Dowodem na zaangażowanie Nissana w ograniczanie oddziaływania produktów i działań firmy na środowisko jest fakt, że ponad 95 procent materiałów, z których zbudowana jest Micra nadaje się do ponownego wykorzystania. To czynnik, na który coraz częściej zawracają uwagę organy ustawodawcze z całego świata tworzące przepisy w zakresie ochrony środowiska.

Skrzynie biegów
Standardowo w obydwu wersjach Micry montowana jest precyzyjna pięciobiegowa skrzynia manualna przekazująca napęd na koła przednie - ale nowa Micra będzie dostępna także z wyrafinowaną przekładnią CVT. W tej zupełnie nowej konstrukcji wykorzystano szereg zaawansowanych rozwiązań. To pierwsza na świecie przekładnia CVT z dodatkową przekładnią planetarną, zapewniającą wyjątkową płynność działania.

Nowa skrzynia ma najwyższy na świecie współczynnik przełożenia (7:3:1), który zapewnia bardzo dobrą elastyczność przy niskiej prędkości, a jednocześnie niskie spalanie przy szybkiej jeździe.

Dodatkowa przekładnia planetarna pozwoliła na zastosowanie mniejszych kół pasowych, co oznacza zwiększenie dystansu między kołami pasowymi a powierzchnią oleju w przekładni. Dzięki temu ograniczono mieszanie oleju przez poruszające się elementy i wynikające z tego dodatkowe tarcie.

Mniejsze komponenty, w tym ultra płaski przetwornik momentu napędowego zaowocowały zmniejszeniem wymiarów skrzyni o 10 procent i wagi o 13 procent w porównaniu z poprzednimi podzespołami tego typu.

Wyposażenie i wersje
Podobnie jak poprzednie generacje, nowa Micra jest hojnie wyposażona już w wersji podstawowej. Niektóre z innowacyjnych elementów wyposażenia zaprojektowano specjalnie pod kątem ułatwienia eksploatacji pojazdu w mieście - jednym z nich jest zaawansowany asystent parkowania.

Wiele z tak atrakcyjnie prezentujących się w salonie elementów znalazło się na liście wyposażenia Micry, ponieważ ułatwiają one i upraszczają codzienne poruszanie się po mieście.

Z zewnątrz poszczególne wersje różnią się tylko minimalnie: Visia ma 14-calowe stalowe obręcze kół oraz czarne klamki i lusterka. Acenta ma stalowe obręcze o średnicy 15 cali, czarny słupek B, klamki i lusterka w kolorze nadwozia oraz chromowaną listwę na grillu. Wersję Tekna można rozpoznać po chromowanej obwódce dolnej części atrapy, lampach przeciwmgielnych i 15-calowych aluminiowych kołach.

Wszystkie wersje Micry są kompleksowo wyposażone od strony bezpieczeństwa czynnego i biernego, a ESP należy do standardu bez względu na wersję, podobnie jak dwie poduszki czołowe, poduszki boczne, poduszki kurtynowe, zagłówki na tylnych fotelach i ABS oraz układ automatycznie blokujący drzwi po przekroczeniu określonej prędkości.

Standardem jest wreszcie wspomaganie kierownicy, pionowa regulacja kolumny kierownicy, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, komputer pokładowy oraz elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu.

Pod odchylanym w połowie siedziskiem fotela pasażera znajduje się poręczny schowek na torebkę lub siatkę z zakupami.

Acenta, która prawdopodobnie będzie najchętniej kupowaną wersją ma dodatkowo automatyczną klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie regulowane lusterka boczne, przedni podłokietnik i regulację wysokości fotela kierowcy. Kierownica i rękojeść dźwigni zmiany biegów są pokryte skórą a bardziej rozbudowany pokładowy system rozrywki obejmuje odtwarzacz CD z gniazdem Aux-in i czterema głośnikami. Moduł Bluetooth umożliwia bezprzewodowe podłączenie telefonu komórkowego. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest miedzy innymi uchwyt na torbę w fotelu pasażera z przodu, który zapobiega stoczeniu się w czasie jazdy położonych tam przedmiotów.

W wersji Tekna pojawia się w pełni zintegrowany system rozrywkowo-informacyjny Nissan Connect, który po raz pierwszy znalazł się na wyposażeniu Micry. W skład systemu wchodzi nawigacja satelitarna z pięciocalowym kolorowym ekranem dotykowym, moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz gniazda Aux-in i USB umożliwiające podłączenie zewnętrznego odtwarzacza muzycznego, a także sześć głośników.

System nawigacji wyświetla pełne mapy ulic zamiast prostych wskazówek sygnalizujących tylko następny zakręt stosowanych w tańszych nawigacjach. System można zaprogramować w 9 językach, w tym rosyjskim. Mapy, które można aktualizować przez kartę SD, obejmują obszar Europy Zachodniej, Wschodniej i Rosji.

Dzięki zintegrowaniu informacji z czujników satelitarnych z danymi o prędkości pojazdu system nie traci orientacji nawet przy czasowym zaniku sygnału w tunelu lub gęstej i wysokiej zabudowie.

System komunikatów o ruchu drogowym TMC (Traffic Message Channel) wykorzystuje drugi tuner radiowy do odbioru informacji o ruchu drogowym i wypadkach na głównych trasach. Otrzymywane w czasie rzeczywistym informacje system wykorzystuje do proponowania alternatywnych szybszych tras, co przekłada się na oszczędność czasu i obniżenie emisji spalin.

Nissan Connect oferowany jest standardowo w wersji Tekna lub jako opcja w wersji Acenta.

Kolejne standardowe elementy w Mikrze Tekna to automatyczne reflektory i wycieraczki, elektrycznie składane lusterka współpracujące z opcjonalnym inteligentnym kluczykiem (czyli wciąż rzadko spotykanym w samochodach miejskich systemem uruchamiania silnika za pomocą przycisku) oraz kompleksowy wyświetlacz kropkowy na zestawie wskaźników. Można z niego odczytać nie tylko informacje o zużyciu paliwa, zasięgu czy temperaturze zewnętrznej, ale nawet... życzenia urodzinowe dla kierowcy.

Kolejnym przykładem stosowania pionierskich rozwiązań w nowej generacji Micry jest innowacyjny i łatwy w obsłudze system pomiaru przestrzeni do parkowania (Parking Slot Measurement - PSM). System należy do wyposażenia standardowego w wersji Tekna i opcjonalnego w wersji Acenta.

Micra, jako samochód miejski, pomaga kierowcy w podjęciu decyzji, czy miejsce na parkingu jest wystarczające na jego samochód. Jadąc wzdłuż ciągu zaparkowanych samochodów kierowca powinien uruchomić PSM odpowiednim przyciskiem i włączyć prawy lub lewy kierunkowskaz, wskazując stronę, którą system ma obserwować.

Przy prędkości do 25 km/h czujniki mogą wskazać kierowcy odpowiednie miejsce. Komunikat ten może brzmieć „OK", jeżeli odstęp między zaparkowanymi samochodami jest większy o co najmniej 100 cm od długości samochodu, „Z TRUDEM", jeżeli zapas miejsca w stosunku do długości samochodu wynosi od 60 do 99 cm oraz „ODRADZAM", jeżeli ów zapas jest mniejszy niż 60 centymetrów. Wtedy decyzja należy już tylko do kierowcy...

Tolerancję można zaprogramować zgodnie z umiejętnościami kierowcy na poziomie Amator, Przeciętny i Ekspert. Czujniki rozpoznają także obecność takich przeszkód, jak słupki, pachołki itp. System PSM jest instalowany łącznie z tradycyjnymi czujnikami cofania, które wykrywają przeszkody za samochodem po włączeniu wstecznego biegu i sygnalizują ich obecność sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Micra jest jedynym samochodem w swojej klasie, który może być wyposażony w PSM.

Wśród wielu opcji jedną z najpopularniejszych będzie niewątpliwie szklany dach nad całą przednią połową samochodu, rozpościerający się praktycznie od krawędzi szyby czołowej aż do słupka B i obejmujący prawie całą szerokość dachu. Dzięki niemu wnętrze Micry może być skąpane w słońcu. Szklany dach zaopatrzony jest oczywiście w roletę, którą można osłonić się przed nadmiarem promieni słonecznych.

„Niezależnie od wybranego silnika nowa Micra idealnie sprawdzi się w dzisiejszych czasach. Wyjątkowo niska emisja, zwłaszcza w wersji z doładowaniem, sprawia, że to doskonały samochód miejski: łatwy w prowadzeniu, łatwy w parkowaniu i jeden z najbardziej ekologicznych pojazdów z silnikiem benzynowym na ziemi".

„Mimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych Micra dysponuje obszerną kabiną, a zastosowane w niej rozwiązania techniczne i funkcje często są spotykane dopiero w znacznie większych samochodach - powiedział Loing. „Micra to bez wątpienia odpowiedni samochód na dzisiejsze czasy".
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 

Szukasz konkretnego artykułu? Wpisz szukane słowo lub frazę.

Szukaj
Wyszukiwanie zaawansowane
Reklama

Najnowsze wiadomości - Nissan Micra