/  /  / Micra
Nissan Micra

Nissan Micra

Zmień
SegmentGrupa podstawowa / Klasa Małe
Cena33 100 zł - 50 450 zł (aktualizacja: 2016-11-01)
Emisja CO2115 g/km - 125 g/km
Żużycie paliwa5,0 L/100km - 5,4 L/100km
 
Nissan Micra
© Nissan
Nissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan Micra
Historia najmniejszego Nissana sięga 1982r., kiedy to światło dzienne ujrzała wersja nr 1, przeznaczona na rynek japoński. Wersja europejska ukazała się rok później. Sylwetka auta, należącego do klasy B- małych aut,  nie wyróżniała się specjalnie z tłumu. Małe nadwozie obfitowało w ostre krawędzie i kanty, lampy przednie i tylne stanowiły niemal idealne kwadraty. Powstała jako konkurent dla miejskiego auta spod znaku Hondy, modelu Jazz, Micra przybierać mogła formę trzy, lub pięciodrzwiowego hatchbacka.  Spośród silników służących do napędu małego Nissana, na wyróżnienie zasługuje szczególnie podwójnie doładowany (kompresorem oraz turbosprężarką) silnik o pojemności niespełna litra, który w górnych zakresach obrotów uzyskiwał moc oscylującą w granicach 110KM, co pozwalało na rozpędzenie auta do setki w mniej niż osiem sekund oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 180km/h, co nawet jak na dzisiejsze standardy stanowi wyśmienity wynik. Innym, niewątpliwie istotnym czynnikiem była bezawaryjność Micry, stanowiącej wówczas wzór do naśladowania pod tym względem. Pierwsza generacja Nissana Micry produkowana była w japońskim Oppama z niewielkimi zmianami przez 10 lat, do roku 1992.

Wraz ze zmieniającymi się trendami, zmianie uległa również stylistyka Micry. Druga generacja, podobnie jak większość wprowadzanych na rynek w początku lat dziewięćdziesiątych modeli, stanowiła odejście od stylistyki lat osiemdziesiątych, charakterystycznej zwłaszcza dla producentów azjatyckich, prezentującej proste, ostre linie, pozbawione niemal całkiem obłości. Ten stan rzeczy zmienił się całkowicie w 1992, wraz z nową generacją. Tutaj, dla odmiany, potrzebny byłby wytrwały poszukiwacz i wiele godzin obserwacji aby dopatrzyć się linii prostej. Tak sylwetka auta, jak linia okien, lampy, reflektory, wszystkie niemal detale stały się teraz w pewnym stopniu zaokrąglone. Stylistyka auta została doceniona przez japońskich jurorów, przyznających nagrodę „Good Design Award”, która ma na celu uhonorowanie produktów wzbogacających życie ludzi oraz społeczność poprzez swój wygląd. Jednak nie tylko stylistyka auta przypadła do gustu odbiorcom. Micra zyskała tytuł „Japan Car of the Year 1993” oraz „European Car of the Year 1993” zostawiając w pokonanym polu min Fiata Cinquecento. Aby zwiększyć dostępność aut dla Europejczyków, Nissan zbudował fabrykę w angielskim Sunderland i to tam, oprócz dotychczasowego miejsca produkcji, Oppama w Japonii, Micra drugiej generacji była produkowana. Niestety, wraz z ciekawą stylistyką w parze nie szło bezpieczeństwo konstrukcji, w teście EuroNCAP Nissan Micra otrzymał zaledwie dwie gwiazdki. Do napędu malucha służyć mógł jeden z silników benzynowych o pojemności od 1.0 do 1.4l, bądź 1.5 litrowy silnik diesla. Co prawda w Europie mało popularne, jednak powstawały warte odnotowania warianty nadwoziowe Micry, takie jak sedan, kombi, czy kabrio. W trakcie okresu produkcji trwającego od 1992 do 2002 roku druga generacja przeszła dwa liftingi, które objęły głównie kształt lamp tylnych oraz reflektorów, odmieniono również wnętrze. Wymiary auta po liftingu wynosiły (dł/szer/wys/) 3746/1595/1440mm, przy rozstawie osi równym 2360mm.

Rok 2002, mimo, iż model K11 był wciąż produkowany, przyniósł ze sobą całkiem nową Micrę. Powstała na płycie podłogowej opracowanej wraz z Nissanem prezentowała jeszcze bardziej „niepoważny” wygląd niż poprzedniczka po liftingu. Linia dachu przypominała kształtem bańkę mydlaną, refektory zaś powędrowały dość wysoko na maskę i rozciągnęły w kierunku kabiny kierowcy. Auto stało się teraz bardziej „pękate”, rozstaw osi bowiem zwiększył się do 2430mm, zaś długość zmniejszyła do 3715mm, przy zwiększonej do 1660mm szerokości oraz wysokości 1525mm. Za napęd posłużyć mógł jeden z sześciu silników- pięciu benzynowych i jeden diesla. W 2005r. japoński producent zaprezentował usportowioną wersję Micry, o oznaczeniu 160SR z silnikiem 1.6, którego moc zwiększono do 110KM. W tym samym okresie przeprowadzono również lifting, polegający na delikatnym przeprojektowaniu przednich oraz tylnych zderzaków, jak również polepszeniu komfortu w kabinie, poprzez zastosowanie większej ilości dźwiękochłonnych materiałów. Auto dostępne było w jednej z trzech wersji nadwoziowych- jako 3 lub pięciodrzwiowy hatchback oraz cabrio/coupe.

W 2010 roku Nissan zaprezentował czwarte wcielenie swojego miejskiego auta. Najnowsza konstrukcja zachowała cechy poprzedniczki- łukowaty kształt dachu, wysoko umieszczone światła mijania, charakterystycznie wyciągnięte w stronę słupków A. Jak dotychczas znane są dwa silniki, które wykorzystane być mogą do napędu Micry czwartej generacji, są nimi jednostki benzynowe o trzech cylindrach oraz pojemności 1.2 i mocy 80KM oraz wyposażony w turbodoładowanie 98- konny. Słabsza jednostka pozwala na przyspieszenie do 100km/h  w 13,7 s. oraz osiągnięcie maksymalnej prędkości rzędu 170km/h. W porównaniu do swojej poprzedniczki Micra 2010 posiada większy rozstaw osi, wynoszący 2430mm, jest również dłuższa (3780mm) i szersza (1675mm) jednak jej wysokość nie zmieniła się (1525mm). We wnętrzu kabiny króluje prostota, są również obecne w Micrach od drugiej generacji poczynając krągłości.

Do wyposażenia seryjnego zakresu bezpieczeństwa czynnego, w najtańszej wersji Visia należą: ABS z EBD - system zapobiegający blokowaniu kół (z elektronicznym systemem rozdziału sił hamowania i Nissan Brake Assistant) oraz ESP (elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy). Do wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa biernego należą poduszki powietrzne czołowe oraz boczne kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne dla podróżujących z przodu i z tyłu, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach (z przodu wyposażone w napinacze z ogranicznikami siły napięcia), a także  system mocowania fotelika dziecięcego na tylnych zewnętrznych siedzeniach pasażerskich- ISOFIX.

W bardzo licznie obsadzonej klasie B, Nissan Micra rywalizuje z takimi autami konkurencji, jak: Chevrolet Aveo, Fiat Punto, Dacia Sandero, Opel Corsa, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Renault Clio, Mitsubishi Colt, KIA Venga, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Honda Jazz, czy Toyota Yaris.

 

Micra najczęściej porównywana z

Citroen C3
Citroen C3
Kia Picanto
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Rio
Kia Venga
Kia Venga
Peugeot 208
Peugeot 208
Suzuki Swift
Suzuki Swift
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Reklama