/  /  /  / Nowy Nissan Qashqai i gama silnikowa
Nissan

Nissan

Zmień
Pierwszy samochód, który może zostać uznany za przodka obecnych Nissanów, skonstruowany został w Japonii, w roku 1911 przez Masujiro Tashimoto. Jego nazwa wywodziła się od pierwszych liter imion konstruktorów pojazdu i brzmiała DAT. W roku 1926 wyprodukowany został model o nazwie Datsun. Jako Nissan, przedsiębiorstwo zaistniało po raz pierwszy w 1934 roku.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nowy Nissan Qashqai i gama silnikowa

Nissan|
null
© Nissan
nullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnullnull

Nowy Qashqai pojawi się w sprzedaży od lutego 2014. Samochód zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczna Xtronic.

Jednostka 1.2 DIG-T 115 KM
Nissan wychodzi z założenia, że zaawansowana technologia powinna być dostępna dla szerokiego grona klientów. Silnik 1.2 DIG-T to wspólne dzieło konstruktorów sojuszu Nissana z Renault, opracowane specjalnie na potrzeby nowego modelu Qashqai.

Turbodoładowany silnik, współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną, rozwija moc 115 KM i wytwarza 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności jednostka ta jest według zapewnień producenta bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca konstrukcja o pojemności 1,6 l, znana z poprzedniego modelu.

Mniejsza masa i niższe zużycie paliwa oznaczają, że podstawowa wersja benzynowego Nissana Qashqai będzie znacznie bardziej ekologiczna i oszczędna niż miało to miejsce u poprzednika. Silnik 1.2 DIG-T emituje CO2 na poziomie 129 g/km (15 g/km mniej niż wycofywana jednostka benzynowa 1.6), przy zużyciu paliwa wynoszącym według danych fabrycznych około 5,6 l/100 km (o 0,6 l/100 km mniej niż wspomniany silnik 1,6 litra).

Nowy Nissan Qashqai wyceniony!

Podobnie jak wszystkie jednostki napędowe w nowym Nissanie, także motor 1.2 DIG T będzie standardowo wyposażony w system Stop/Start oraz wiele innych rozwiązań oszczędzających paliwo, takich jak alternator z funkcją odzyskiwania energii.

Podobne zadanie spełniają zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz specjalny olej o niskiej lepkości.



Jednostka 1.6 DIG-T 150 KM
Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014, będzie motor 1.6 DIG T, łączący osiągi z niską emisją dwutlenku węgla i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka ta wyposażona jest w turbosprężarkę oraz szereg dodatkowych rozwiązań poprawiających osiągi i ekonomikę eksploatacji.

240 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz wysoką elastyczność na poszczególnych biegach. Dobre osiągi flagowej jednostki benzynowej nie są jednak obarczone nadmiernym zużyciem paliwa: według norm europejskich cytowanych przez producenta, w cyklu mieszanym wyniesie ono około 5,6 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 132 g/km.
 
Jednostka 1.5 dCi 110 KM
Najnowsza wersja uznanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa to jednocześnie najoszczędniejsza jednostka napędowa oferowana w Nissanie Qashqai, emitująca CO2 na poziomie zaledwie 99 g/km.

Szósta generacja silnika 1.5 dCi, stosowana również w pojazdach produkowanych przez partnera Nissana w sojuszu (Renault), charakteryzuje się jeszcze wyższą kulturą pracy i jest jeszcze oszczędniejsza od poprzednika. Dzięki gruntowym modyfikacjom silnik 1.5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność na poszczególnych biegach.

Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań. Usunięcie górnego mocowania drążka stabilizacyjnego wyeliminowało przyczynę możliwego przenoszenia się hałasu silnika do kabiny, zaś zastosowanie lżejszych podzespołów przyczyniło się do obniżenia ogólnej masy jednostki.

Silnik 1.5 dCi został także wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start, który uruchamia jednostkę w ciągu zaledwie 0,5 sekundy od wciśnięcia pedału sprzęgła. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.

Pod względem zużycia paliwa jednostka 1.5 dCi wyznacza nowy standard w segmencie crossoverów: według norm europejskich w cyklu mieszanym wynosi ono według danych fabrycznych około 3,8 l/100 km; w porównaniu z modelem Qashqai 1.5 dCi poprzedniej generacji (5,2 l/100 km) nowy model ma być oszczędniejszy o 36%.
 
Jednostka 1.6 dCi 130 KM
Qashqai z najmocniejszym dieslem dostępny jest z napędem na przednią lub obie osie. Silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM, opracowany wspólnie z Renault, jest ponoć najbardziej zaawansowaną jednostką wysokoprężną w swoim segmencie. Zastosowano w niej szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Silnik 1.6 dCi, oferowany już w modelu pierwszej generacji, jest lekki, kompaktowy i zaskakuje kompromisem między osiągami a niskimi kosztami eksploatacji. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin, co umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2.

Znacznie poprawiono także gospodarkę cieplną silnika 1.6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa.

W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś wersja Qashqai 1.6 dCi emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym 4,4 l/100 km (pomiar według norm europejskich).

Analogiczne wartości dla wersji ze skrzynią Xtronic wynoszą 119 g/km oraz 4,6 l/100 km, natomiast dla odmiany z napędem na cztery koła i przekładnią manualną emisja i zużycie oleju napędowego to odpowiednio 129 g/km oraz 4,9 l/100 km.
 
Przekładnia Xtronic
Nowa przekładnia Xtronic została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest dostępna ze wspomnianym wyżej dieslem 1.6 dCi.

Xtronic to konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych skrzynia Xtronic w modelu Qashqai imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej.

Xtronic łączy zatem zalety obydwu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama