/  /  /  / Nissan LEAF rusza na podbój Europy
Nissan

Nissan

Zmień
Pierwszy samochód, który może zostać uznany za przodka obecnych Nissanów, skonstruowany został w Japonii, w roku 1911 przez Masujiro Tashimoto. Jego nazwa wywodziła się od pierwszych liter imion konstruktorów pojazdu i brzmiała DAT. W roku 1926 wyprodukowany został model o nazwie Datsun. Jako Nissan, przedsiębiorstwo zaistniało po raz pierwszy w 1934 roku.
Dowiedz się więcej o marce
 

Nissan LEAF rusza na podbój Europy

null
nullnullnullnullnullnullnullnullnull

Od czasu premiery w grudniu 2010 roku, na całym świecie sprzedano ponad 55 tys. egzemplarzy Nissana LEAF, co czyni ten model najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem o napędzie wyłącznie elektrycznym. Dotychczas największą popularnością auto cieszyło się w Japonii, gdzie jest produkowane, oraz w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy sprzedaż w pogrążonej w kryzysie motoryzacyjnym Europie nie była dotąd zbyt wielka. Sytuację tę ma zmienić uruchomienie produkcji modelu w angielskie fabryce Nissana w Sunderland.

Cztery lata przygotowań oraz inwestycje o wartości 420 mln GBP, zrealizowane przez koncern Nissan umożliwiły w końcu marca br. rozpoczęcie produkcji LEAF-a w Sunderland, na północno-wschodnim wybrzeżu Anglii. Dzięki tej inwestycji (w ramach której oprócz produkcji LEAF-a, na miejscu są także wytwarzane akumulatory do samochodów elektrycznych) w brytyjskim przemyśle motoryzacyjnym pracę znajdzie ponad 2 000 osób, z czego ponad 500 bezpośrednio w Nissanie.

Angielska fabryka Nissana w Sunderland produkuje samochody już od 27 lat. Wielkość inwestycji koncernu w tym czasie sięgnęła przeszło 3,5 mld GBP, a całkowita wielkość sprzedaży przekraczyła 7 milionów egzemplarzy. 80% produkcji jest eksportowane do 97 rynków na całym świecie. W zeszłym roku z taśmy produkcyjnej w tym zakładzie zjechały 510 572 pojazdy. Jest to pierwsza fabryka samochodów w Wielkiej Brytanii, która wyprodukowała ponad pół miliona pojazdów w ciągu jednego roku. Obecnie w Sunderland, oprócz LEAF-a produkowane są następujące modele: Qashqai, Qashqai+2, Juke oraz Note.

LEAF bardziej dojrzały
Europejska ofensywa LEAF-a nie ogranicza się wyłącznie do rozszerzenia produkcji o zakład w Sunderland. Auto zostało poddane gruntownym zmianom. Choć na pierwszy rzut oka nowy LEAF nie odróżnia się bardzo od auta pierwszej generacji, ale zakres i stopień zmian jest spory  i obejmuje 100 udoskonaleń, wprowadzonych – jak deklaruje producent -z zamiarem uczynienia zeroemisyjnej technologii Nissana dostępnej dla szerszego grona europejskich kierowców.

Nowy zespół napędowy LEAF-a ponownie opiera się na silniku synchronicznym o mocy 80 kW AC. Zasilany jest on przez kompaktowe 48-modułowe akumulatory litowo-jonowe, zamontowane pod kabiną w celu obniżenia środka ciężkości. Przeniesienie ładowarki z tyłu modelu LEAF do przestrzeni pod pokrywą silnika umożliwiło zwiększenie przestrzeni bagażowej o 40 litrów. Pojemność bagażnika wzrosła do 370 litrów.
Ulepszenia układu ogrzewania oraz wentylacji bazują na nowej pompie ciepła, która zastępuje oryginalną nagrzewnicę ceramiczną PTC. Zapewnia to znaczne ograniczenie zużycia energii elektrycznej i przekłada się na zwiększenie realnego zasięgu jazdy, co jest szczególnie istotne w krajach, w których kierowcy intensywnie korzystają z układu ogrzewania i klimatyzacji. Zasięg jazdy modelu LEAF również został zwiększony dzięki subtelnej zmianie przedniej kraty wlotu powietrza, która umożliwiła poprawienie współczynnika oporu z 0,29 na 0,28. Obecnie zasięg jazdy nowego modelu LEAF wynosi 200 km wg nowych wytycznych New European Driving Cycle (NEDC). Dla porównania w poprzednim modelu wynosił 175 km.
Zasadnicze zmiany wprowadzono w charakterystyce amortyzatorów, które zapewniają mniejsze kołysanie i umożliwiają bardziej dynamiczną i zwrotną jazdę bez pogorszenia komfortu jazdy. Układ kierowniczy został dociążony, aby zapewnić lepsze wyczucie w trakcie jazdy, zgodnie z europejskimi realiami. Poprawiono również skuteczność działania hamulców, dzięki czemu stały się bardziej progresywne w użyciu, umożliwiając jednocześnie większe wykorzystanie energii.

Zmiany objęły również tryb jazdy Eco. Nowe ustawienie „B" skrzyni biegów zwiększa hamowanie regeneracyjne podczas zwalniania, a oddzielny przycisk „Eco" na kierownicy umożliwia zwiększenie zasięgu jazdy poprzez różnicowanie mapowania przepustnicy w celu zniechęcania do gwałtownego przyspieszania. Te dwa systemu mogą działać niezależnie od siebie, co było niemożliwe w poprzedniej wersji LEAF.
Lepsze właściwości praktyczne zapewnia również nowa opcja umożliwiająca skrócenie o połowę konwencjonalnego czasu ładowania, z ośmiu do czterech godzin. Nowa ładowarka o mocy 6,6 kW umożliwia użycie opcji ładowania 32 A w odpowiednich miejscach (typowe domowe gniazdo elektryczne ma 10 A).

Nowy model LEAF wprowadza również zmodernizowaną i zaktualizowaną wersję systemu nawigacji Nissana - Carwings. Ta opcja pozwala właścicielom zarządzać i zdalnie sterować funkcjami za pomocą komputera lub smartfonu. Nowy system, wraz z dużym kolorowym ekranem dotykowym, nawigacją satelitarną oraz interfejsem Bluetooth umożliwiającym podłączanie telefonów komórkowych i odtwarzaczy muzyki, obejmuje technologię Google Send-To-Car, która pozwala właścicielowi zaplanować podróż na komputerze lub tablecie w domu bądź w biurze, a następnie przesłać instrukcje do samochodu. System kamer 360° to kolejna innowacja występująca w nowym modelu LEAF, wykorzystująca sieć kamer, które generują na centralnym wyświetlaczu obraz samochodu widziany z góry, co ułatwia parkowanie oraz manewrowanie w trudnych warunkach.

Zmiany wprowadzono również w strefie gniazda ładowania z przodu samochodu. Dzięki oświetleniu kontrolnemu LED kierowcy nie muszą już polegać na oświetleniu ulicznym, gdy w nocy podłączają samochody do źródła zasilania. Gniazdo ładowania zostało przerobione, aby zwiększyć praktyczność oraz bezpieczeństwo. Ponadto kabel do ładowania jest teraz wyposażony w mechanizm blokujący, który eliminuje konieczność ręcznego mocowania kabla do samochodu.

Nowością jest również możliwość wyboru jednej z trzech wersji wyposażenia LEAF-a: Visia, Acenta i Tekna. Dotychczas LEAF był oferowany w jednej opcji wyposażenia, a nabywca auta nie miał wyboru opcji. W najwyższej specyfikacji Tekna w standardzie oferowane są skórzane siedzenia, 17-calowe alufelgi, reflektory LED, system dźwiękowy Bose oraz system AVM.

Europejska ofensywa Nissana
Przedstawiciele japońskiego producenta konsekwentnie unikają jakichkolwiek deklaracji na temat poziomu tegorocznej produkcji LEAF-a. John Martin, wice prezydent Nissan International SA. do spraw produkcji, zarządzania siecią dostaw i zakupów zapewnia, że wielkość produkcji będzie na bieżąco dostosowywana do potrzeb rynku.

Fakt że auto jest wytwarzane na jednej linii produkcyjnej z modelem Qashqai może wskazywać na niepewność producenta, co do popytu jakim cieszyć się będzie ten  elektryczny pojazd. Zapewne jego produkcja, szczególnie w pierwszym okresie nie będzie zbyt duża, aczkolwiek możliwe jest szybkie jej zwiększenie w przypadku wzrostu zainteresowania klientów samochodem.

Na Starym Kontynencie auto oferuje armia 1 400 dilerów Nissana (w tym zaledwie dwóch w Polsce). Sukces rynkowy LEAF-a nie zależy jednak jedynie od akceptacji przez klientów samego modelu. Podstawowym problemem rozwoju elektrycznej mobilności jest słabość infrastruktury punktów doładowania aut. Nissan chwali się, że na terenie Europy działa już 20 tys. zwykłych punktów oraz 600 tzw. szybkich punktów ładowania. Oczywiście to zdecydowanie za mało, by umożliwić skuteczne przemieszczanie się autem elektrycznym po Europie.

Japoński koncern prowadzi rozmowy z rządami poszczególnych państw, namawiając je do tworzenia zachęt do zakupu samochodów elektrycznych. W wielu krajach nabywcy tego rodzaju aut korzystają z rządowych dopłat.

Rząd brytyjski przeznaczył ostatnio 37 milionów funtów (53-54 milionów Euro) na program, którego celem jest zachęcenie obywateli Wielkiej Brytanii do instalowania przydomowych ładowarek. Dzięki temu wsparciu koszt instalacji ładowarki spadł do poziomu poniżej 300 Euro.

Jak może wyglądać przyszłość LEAF-a w Europie pokazuje przykład Norwegii, gdzie auto już znajduje się w pierwszej piątce najchętniej kupowanych modeli. John Martin przyznał, że spośród 18 rynków europejskich, na których LEAF jest obecny, najważniejsze, najbardziej perspektywiczne – oprócz Norwegii – są: Wielka Brytania, Francja, Belgia oraz Holandia.

LEAF nie jest jedyną europejską premierą Nissana. W ciągu najbliższego dwuipół  roku firma zamierza wprowadzić w Europie 15 różnego rodzaju nowości. Kolejnymi modelami produkowanymi już wkrótce w zakładzie w Sunderland będą: nowy Nissan Note, nowa generacja Nissana Qashqai oraz nowy luksusowy samochód kompaktowy marki Infiniti.
Odnośniki
 
comments powered by Disqus
 
Reklama